habben Skrevet September 25, 2005 Rapporter Share Skrevet September 25, 2005 Jeg lurer på en ting. Når jeg leser om chevy motorer står det stadig om TBI, TPI, EFI osv. TBI har jeg forstått er throttle body injection. Hvis jeg ikke har tatt helt feil er dette en slags monopoint innsprut, eller? TPI er da sikkert multipoint innsprut, altså en innsprøytningsdyse til hver sylinder, eller er jeg helt på jordet? Og hva er EFI? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet September 25, 2005 Rapporter Share Skrevet September 25, 2005 TPI er vel Tuned Port Injection og EFI er Electronic Fuel Injection! Tror jeg! Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
habben Skrevet September 25, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 25, 2005 Hehe! Hva er forskjellen på de 2? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V8power Skrevet September 25, 2005 Rapporter Share Skrevet September 25, 2005 Tja TPI'en er jo en EFI.Den har nok fått navnet sitt pga de karakteristiske innsugningsrørene sine. Siter 1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt 1968 Oldsmobile 98 Convertible 1968 Buick Skylark 2dht prosjekt 1969 Dodge Charger 440 1978 Chevrolet Corvette Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet September 25, 2005 Rapporter Share Skrevet September 25, 2005 Jeg hadde lite/ingen peiling på motorer, men siden rodden ikke blir rare bilen uten motor, skjønte jeg at jeg måtte gjøre noe med kunnskapsnivået. Derfor kjøpte jeg etpar bøker om Chevrolet small block, en "trimme-bok" og en "overhalingsbok". Dette anbefales til alle som er sugne på mer info eller som har planer om ett eller annet bil/motor-prosjekt. Mener ikke at jeg er noen ekspert nå, langt ifra. Men bøkene gir innsikt i hva en skal spørre andre om. Dessuten har de ofte med endel eksempler på typiske nybegynner feller som selvsagt jeg også ville gått i dersom jeg ikke hadde blitt advart. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
classic Skrevet Oktober 6, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 6, 2005 TBI er vel noe ala "monopoint injection" ser ut som en tom forgasser med en dyse i? TPI er vel likere det en finner på større r4 osv, dvs en dyse pr port? Eller er jeg på bærtur nå? Siter '01 Alfa 147 2.0TS SS '76 Ascona 16v Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chevy350 Skrevet Oktober 6, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 6, 2005 Eller er jeg på bærtur nå? Neida, høres fornuftig ut det. Eneste jeg vil legge til er at EFI er fellesbetegnelsen for ALLE elektronisk styrte (Duh) innsprøytningsanlegg, altså både TBI og TPI (og CPI, MPFI, SEFI, osv, osv) Når det bare er FI, altså mekanisk, er eksemplene Bosch CIS / K-jetronic, og 50-/60-talls Chevy med Rochester innsprut, osv. Siter Christian '77 Caprice Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg