Gå til innhold

Toppakning

Ranger emnet


Glenn`

Anbefalte innlegg

En kanne med castrol 5w40 er gull ja. Skifta olje på 740'n min på søndagen. Mahle oljefilter og castrol-olje, flotte saker i forhold til masse annet som er å få kjøpt må jeg si :) Fikk nesten lyst til å hjelpe deg med å skifte toppakning jeg :) hehe

hehe...ja bare kom :) fikk svar fra KRB idag å di hadde toppakning og nye bolter til meg.skal bestille på mandag.

Volvo 245 Turbo - Prosjekt

-Jag gasar tills det rasar!

 

x-Golf Gti 16v

x-Volvo 740 Tic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 112
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hmm var det ikke en her som sa at man kunne måle med noe rett på tvers over eller no.. var et eller annet... Men de jeg hadde gjort var å prøve å finne ut av om den er rett uten å bruke noe penger på den, dvs: uten å sende den inn noe sted. etter det hadde jeg brukt pakningsskrapa godt, og fjerne alle rester av pakningen. For så å montere toppen på igjen med nye bolter og nye pakninger. Hvis du blåser toppakninga igjen etter en liten stund, da veit du at toppen er skjev. Da er det enten å plane den damndamn helpme -noe jeg ikke liker å gjøre med mindre vi snakker om sugemotor. eller få tak i en brukt som ikke har vært plana.

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke for å flame. men burnproof tar litt feil.

 

 

for å sjekke om toppen er rett bruker man bare et rettholdt. men er kjekt å bruke en paknings"surv" for å rengjøre toppen fra pakningsrester for å få det helt perfekt.

er ikke noe farlig å plane toppen. man planer uansett ikke en topp som har vrengt seg. så man tar veldig veldig lite når man planer.

 

=)

ps. volvo motorer tar 3.85L olje. på turbomotorene pleier jeg fylle 4L pga de bruker bittelitt mer enn de andre

- BMW 525DAT M-Sport 2005 -

- SELGES 400.000 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke for å flame. men burnproof tar litt feil.

 

 

for å sjekke om toppen er rett bruker man bare et rettholdt. men er kjekt å bruke en paknings"surv" for å rengjøre toppen fra pakningsrester for å få det helt perfekt.

er ikke noe farlig å plane toppen. man planer uansett ikke en topp som har vrengt seg. så man tar veldig veldig lite når man planer.

 

=)

ps. volvo motorer tar 3.85L olje. på turbomotorene pleier jeg fylle 4L pga de bruker bittelitt mer enn de andre

takk takk.fikk trillet bilen inn i garagen igår.skal begynne å plukke av toppen idag.har aldri gjort det før så er litt "sopp" akkurat på dette området.har plukket av register dekslet.ellers har jeg mest bare sett på motoren ;)

Volvo 245 Turbo - Prosjekt

-Jag gasar tills det rasar!

 

x-Golf Gti 16v

x-Volvo 740 Tic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et par ting, om du skal sjekke om toppen re skeiv, så må du ha en flate større enn toppen, som du er sikker på er 100% bein, så pensler du et stoff jeg ikkehelt husker navnet på, men er somregel blått, på topen, så legger du den meget forsiktig ned på den rette flaten, så ser du hvor det kommer blåfarge og hvor det ikke kommer..

 

sånn lærte jeg hvertfall på gk mek., men om dette er det optimale veit jeg ikke..men funka ihvertfall fjell da! og den blåfargen er bare å vaske vekk etterpå, setter seg ikke..

 

men siden det er snakk om toppakninger her, spør jeg; åssen funker dette med pianotrå? fresser man et spor på blokka, å leger ned tråd der, så oakning, så et spor i toppen å har en tråd der, eller åssen er det greia funker? for man kan vel ikke skippe hele pakninga om man har pianotråd!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et par ting, om du skal sjekke om toppen re skeiv, så må du ha en flate større enn toppen, som du er sikker på er 100% bein, så pensler du et stoff jeg ikkehelt husker navnet på, men er somregel blått, på topen, så legger du den meget forsiktig ned på den rette flaten, så ser du hvor det kommer blåfarge og hvor det ikke kommer..

 

sånn lærte jeg hvertfall på gk mek., men om dette er det optimale veit jeg ikke..men funka ihvertfall fjell da! og den blåfargen er bare å vaske vekk etterpå, setter seg ikke..

 

men siden det er snakk om toppakninger her, spør jeg; åssen funker dette med pianotrå? fresser man et spor på blokka, å leger ned tråd der, så oakning, så et spor i toppen å har en tråd der, eller åssen er det greia funker? for man kan vel ikke skippe hele pakninga om man har pianotråd!?

 

Slik jeg har forstått det så freses det inn et 0,2 mm dypt spor i blokka som man legger en 0,4 mm pianotråd i.. man bruker så en vanlig toppakning, da vil pianotråden legge ekstra press på pakningen rundt sylindrene..

Skal tåle en go del hvis du gjør det.. jeg undersøkte til en b21et og da kostet det rundt 600,- og skulle tåle rundt 3 kg ladetrykk...!

Volvo 242 DL-R http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=128156

bruksbil: Audi V8 quattro 4,2 biturbo

Honda CBR 900RR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde litt mere motivasjon idag så har faktisk fått gjort en del...har plukket av kjøleslangen som var ødelagt å smått begynt på toppen.fant også ut at innfestingen øverst på radiatoren var knekkt litt så må finn på noe lurt der.skulle få tatt bilder men pappa tok med kameraet til fjells så ser dårlig ut :(

Volvo 245 Turbo - Prosjekt

-Jag gasar tills det rasar!

 

x-Golf Gti 16v

x-Volvo 740 Tic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time til nå, så forventer vi at toppen skal være ut ;)

hehe ;) skulle vell egentli gå greit det.noen som har en god forklaring på hvordan jeg skal få registeret rett igjen når jeg setter på?turne motoren til merkingene er rett på hverandre eller?eneste det jeg ikke har funnet ut ennå.resten går bra.første gangen dette så er litt forsiktig med hva jeg gjør...har ikke noe bok heller

Volvo 245 Turbo - Prosjekt

-Jag gasar tills det rasar!

 

x-Golf Gti 16v

x-Volvo 740 Tic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er bare å time motoren når du skal ha den ut, ikek noe stort problem egenlig.

 

enkel måte om du ikke veit hvor merkene er, er at du maler på litt negle lakk på et par punkter sånn at du får alt som det satt.

ok.da får jeg gå i garagen igjen da så jeg blir ferdig.Gleder meg mest til å få den av å ta en øl cheers åsså bestille deler på mandag :)

Volvo 245 Turbo - Prosjekt

-Jag gasar tills det rasar!

 

x-Golf Gti 16v

x-Volvo 740 Tic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinn !: 20 nM oljede bolter

Trinn 2: 60 nM

Trinn 3: + 90*

Ingen etterspenning

rekkefølge: Tas i sirkel fra midten

 

Dette er fra Volvo 940 classic turbo + van 1993-97 B230FT

Samme som 740 turbo B230FT 89-91 i tiltrekking.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår