Gå til innhold

Toppakning

Ranger emnet


Glenn`

Anbefalte innlegg

ikke for å flame. men burnproof tar litt feil.

 

 

for å sjekke om toppen er rett bruker man bare et rettholdt. men er kjekt å bruke en paknings"surv" for å rengjøre toppen fra pakningsrester for å få det helt perfekt.

er ikke noe farlig å plane toppen. man planer uansett ikke en topp som har vrengt seg. så man tar veldig veldig lite når man planer.

 

=)

ps. volvo motorer tar 3.85L olje. på turbomotorene pleier jeg fylle 4L pga de bruker bittelitt mer enn de andre

 

Takk skarru ha kamerat. Hakke så masse peil på denna målinga jeg, for jeg har aldri gått no mekanisk, alt har jeg funnet ut av sjøl. Men du trenger ikke mer enn ei 3liters kanne med olje. Bytta olje på min på søndagen som sagt, og heiv på ei 3liter og det blei akkurat fullt. -Når motoren er ny vil jeg tro det går 4 liter på den, men husk at man aldri får ut all olja fra slangene til oljekjøleren, turbo og div, så 3liter holdt akkurat for meg.

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 112
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Trinn !: 20 nM oljede bolter

Trinn 2: 60 nM

Trinn 3: + 90*

Ingen etterspenning

rekkefølge: Tas i sirkel fra midten

 

Dette er fra Volvo 940 classic turbo + van 1993-97 B230FT

Samme som 740 turbo B230FT 89-91 i tiltrekking.

 

Detta er på strekkboltene! IKKE på den ordentlige boltene. -For der er det 58nm, så 108nm, så varmkjøring, for så kjøle helt ned og etterstramme alle med 108nm

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skarru ha kamerat. Hakke så masse peil på denna målinga jeg, for jeg har aldri gått no mekanisk, alt har jeg funnet ut av sjøl. Men du trenger ikke mer enn ei 3liters kanne med olje. Bytta olje på min på søndagen som sagt, og heiv på ei 3liter og det blei akkurat fullt. -Når motoren er ny vil jeg tro det går 4 liter på den, men husk at man aldri får ut all olja fra slangene til oljekjøleren, turbo og div, så 3liter holdt akkurat for meg.

 

Oljemengde på alle volvo´s skrå- motorer er 3,85 liter ink. filteret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sålenge toppen din er plan og det blir gjort skikkelig arbeid så holder orginalpakningen lange (turbotoppakning til rødblokk)

 

Riktig!

Både KRH,Henrik H. og jeg bruker original toppakning på våre motorer.

Sånn som jeg ser det er det ikke bra å bruke "for bra" toppakning,for hvis det oppstår tenningsbank(det er grunnen til at pakningen ødelegges) er det veldig bra at pakningen ryker istedet for at skaden vil oppstå enten på stempel eller råde.

Har sett noen havarier som følge av tenningsbank der det har blitt brukt kobber eller skjærkantpakning hvor enten stempelet har smeltet eller at råden har blitt deformert.

Og når det er tenningsbank er det detsamme om delene heter verdi,JE,venolia eller hva det måtte være,det går istykker uansett!

Det er så store krefter i sving at vi ikke kan ane det.

Så hvis pakningen din ryker er det pga tenningsbank,ikke noe annet.

Så istedet for å sette på en forsterka pakning er det bedre å senke ladetrykket,bytt programvare til et med annen tenningskurve el.

better to be first in hell than second to heaven

Volvo 242 turbo-82

Volvo 245 turbo-93

Volvo 945 turbo-98

Team Losi LST2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk av toppen igår.fant ut at pakninga var gåen ja.men var en ventil som hadde knekkt også.hadde knekkt av en bit på ventilsetet.ellers så stempler og sylinder bra ut.enten kjøper jeg ny pakning og ventil.eller så kjøper jeg en helt ny 531 jeg fant i sverige med a-kam.må sjekke litt priser først

 

skal få tatt bilder senere!!

Volvo 245 Turbo - Prosjekt

-Jag gasar tills det rasar!

 

x-Golf Gti 16v

x-Volvo 740 Tic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skarru ha kamerat. Hakke så masse peil på denna målinga jeg, for jeg har aldri gått no mekanisk, alt har jeg funnet ut av sjøl. Men du trenger ikke mer enn ei 3liters kanne med olje. Bytta olje på min på søndagen som sagt, og heiv på ei 3liter og det blei akkurat fullt. -Når motoren er ny vil jeg tro det går 4 liter på den, men husk at man aldri får ut all olja fra slangene til oljekjøleren, turbo og div, så 3liter holdt akkurat for meg.

husk at du må starte bilen etter å ha fylt ca 3.5 liter, for så å la olja synke tilbake litt for så å måle igjen da, for man skal alltid fylle filteret osv. før man måler siste målinga :)

 

3.85 er det som går på den. men på min pleier jeg å helle på 4 pga turboen har en tendens til å slurpe til seg litt :P

- BMW 525DAT M-Sport 2005 -

- SELGES 400.000 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husk at du må starte bilen etter å ha fylt ca 3.5 liter, for så å la olja synke tilbake litt for så å måle igjen da, for man skal alltid fylle filteret osv. før man måler siste målinga :)

 

3.85 er det som går på den. men på min pleier jeg å helle på 4 pga turboen har en tendens til å slurpe til seg litt :P

 

Har aldri hatt no problem med det der jeg... Skifter olje, fyller til det blir litt over fullt på peilepinnen (3liters-kanne). Lar den stå på tomgang en liten stund for å sjekke etter eventuelle lekasjer. -Kjører en liten tur, parkerer, slår av motoren, lar den stå littegrann, for så å peile, og da ligger den akkurat på fullt på pinnen. Men samma det da... Hovedsaken er at det funker, og det gjør det.

 

Takk for inlegget til Euro-1. Det var lærerikt! Jeg har ikke blåst noen toppakninger ennå, men da vet jeg værtfall det.

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er lengden på di orginale topp boltene?og hva er toleransen på hvor mye di kan strekkes?di boltene som sto på toppen brukte jeg 17mm kopp på.regner med det er di orginale...kan ta bilder etterpå av boltene og toppen

Volvo 245 Turbo - Prosjekt

-Jag gasar tills det rasar!

 

x-Golf Gti 16v

x-Volvo 740 Tic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er lengden på di orginale topp boltene?og hva er toleransen på hvor mye di kan strekkes?di boltene som sto på toppen brukte jeg 17mm kopp på.regner med det er di orginale...kan ta bilder etterpå av boltene og toppen

 

 

håper du brukte momment nøkkel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår