70' Chevelle Skrevet September 25, 2005 Rapporter Share Skrevet September 25, 2005 Har fått tak i en 89' Camaro RS med 2.8 MFI V6, manuelt gir. Spesielt når motoren er kald er det vanskelig å holde lav fart(under 2500rpm) i 2. gir. Da hender det det rykker noe jævlig, som om noen skrur av og på tenninga. Det er sikkert litt slark i mellomakselen, men det må være flere årsaker tror jeg. Motor sitter tight når jeg gynger den sidelengs, men girkassefestet vet jeg ikke om er bra. Når jeg kjører vibrerer girspaken veldig, i hvert fall i forhold til min gamle bil, en Volvo 240. Har ikke kjørt andre 3rd gen biler så jeg vet ikke helt hva som er rett og galt :) Kan det være noe med den airflow-sensoren? Motor går litt ujevnt på tomgang. To ganger har den stoppet når jeg slapp gassen og skulle bremse/gire ned, i kald tilstand. Skal ikke tomgang justeres av seg selv på disse motorene? Jeg er ganske grønn på innsprøytning, første bilen min med slik toppmoderne teknologi cheers Siter 68' Camaro SS, 10' Audi A4, 97' BMW 520 iAT **4 SALE** x92' Volvo 960, 79' Buick Park Avenue, 89' Camaro RS, 75' Corvette, 88' 240, 83' Chev Van, 70' Chevelle Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
70' Chevelle Skrevet September 28, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 28, 2005 Ingen her med peil? :) I det siste har servicelampa kommet på, og så stopper den ofte på tomgang i varm tilstand. Kanskje bare en sensor eller noe som er gåen? Får vel ta den inn på verksted, kanskje de kan lese av feilkode der. Siter 68' Camaro SS, 10' Audi A4, 97' BMW 520 iAT **4 SALE** x92' Volvo 960, 79' Buick Park Avenue, 89' Camaro RS, 75' Corvette, 88' 240, 83' Chev Van, 70' Chevelle Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blackbird Skrevet September 28, 2005 Rapporter Share Skrevet September 28, 2005 Du kan jo lese av feilkodene selv. Bare å ta en ledning mellom A og B i ALDL pluggen som sitter under rattet. Da vil SES lyset blinke og angi feilkodene. Er en sensor gåen vil den vanligvis gi feilkode. Sjekk her: http://www.4chevy.com/troubleshooting.htm Er noe uklart så bare spør. Er ganske enkelt og greit. Fant gåen TPS på en 350 TPI med dette tidligere i år. Siter -71 Vista Cruiser -79 Trans Am Blackbird -96 Suburban 5,7 Vortech X:G20-K5-S10-Z28-GTA-Astro-Caprice-Century-Regal-Mustang-Dart-Ramcharger+++ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blackbird Skrevet September 28, 2005 Rapporter Share Skrevet September 28, 2005 http://z.about.com/d/autorepair/1/0/V/N/aldl_connector.gif Siter -71 Vista Cruiser -79 Trans Am Blackbird -96 Suburban 5,7 Vortech X:G20-K5-S10-Z28-GTA-Astro-Caprice-Century-Regal-Mustang-Dart-Ramcharger+++ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BOWTIE Skrevet September 28, 2005 Rapporter Share Skrevet September 28, 2005 Sjekk linken her: http://www.troublecodes.net/GM/ Her står det hvordan du kan lese av feilkoden selv, det ligger også en liste over de forskjellige feilkodene der. Kan også anbefale denne boka: http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/076030422X/qid=1127908271/sr=1-3/ref=sr_1_3/002-3711628-2321640?v=glance&s=books Den har en del bra info og en del om feilsøking, (ikke bli lurt av bilde på utsiden og tro at den bare omhandler TPI) Den er så godt som alltid til salgs på Ebay også.. Siter So let me get this straight....your engine is 1.8 liters but my Pepsi is 2? "Why is it a pair of panties but just one bra?" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
70' Chevelle Skrevet September 28, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 28, 2005 Der lærte jeg noe nytt! Feikoden var nr. 34: MAF sensor signal showed air flow to be less than 2 gm/sec or the MAF circuit was shorted. Hva kan dette bety? Og hvor sitter den sensoren? Siter 68' Camaro SS, 10' Audi A4, 97' BMW 520 iAT **4 SALE** x92' Volvo 960, 79' Buick Park Avenue, 89' Camaro RS, 75' Corvette, 88' 240, 83' Chev Van, 70' Chevelle Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blackbird Skrevet September 28, 2005 Rapporter Share Skrevet September 28, 2005 Mass Air Flow Sensor Luftmengdemåler. Sitter før spjeldhuset. Siter -71 Vista Cruiser -79 Trans Am Blackbird -96 Suburban 5,7 Vortech X:G20-K5-S10-Z28-GTA-Astro-Caprice-Century-Regal-Mustang-Dart-Ramcharger+++ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
70' Chevelle Skrevet September 28, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 28, 2005 Denne her altså: Jeg koblet den ut, og da var det ingen forskjell. Er det normalt? Jeg kan jo prøve en annen sensor, men det er vel også mulig at det er brudd på en av ledningene. Er det sannsynlig at problemene mine skyldes denne feilen? Siter 68' Camaro SS, 10' Audi A4, 97' BMW 520 iAT **4 SALE** x92' Volvo 960, 79' Buick Park Avenue, 89' Camaro RS, 75' Corvette, 88' 240, 83' Chev Van, 70' Chevelle Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
70' Chevelle Skrevet September 28, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 28, 2005 Er en fyr på ebay som selger en maf sensor til Buick 2.8 MFI. http://cgi.ebay.com/ebaymotors/GM-AC-Delco-2-8-Multi-Port-MAF-mass-air-flow-sensor_W0QQcmdZViewItemQQcategoryZ33557QQitemZ8003144643QQrdZ1QQsspagenameZWDVW Kan det funke, selv om det er annet delenummer? Den ser jo helt lik ut. Ellers er det ikke så ille dyrt hos rockauto, ca. 600kr inkl frakt og moms. Siter 68' Camaro SS, 10' Audi A4, 97' BMW 520 iAT **4 SALE** x92' Volvo 960, 79' Buick Park Avenue, 89' Camaro RS, 75' Corvette, 88' 240, 83' Chev Van, 70' Chevelle Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BOWTIE Skrevet September 28, 2005 Rapporter Share Skrevet September 28, 2005 Det er iallefall 2 forskjellige MAF typer som har blitt brukt på 2.8 MFI, Bosch og Delco. Disse leverer forskjellige signaler til ECM'en og kan ikke byttes om, sjekk hva du har fra før før du kjøper ny... Her er en liten feilsøkingsliste for de forskjellige MAF typene, skrevet av fra boka jeg nevnte i tidligere post her.. Code 34 Code 34 is the opposite indication from a code 33. With this code the ECM has perceived a low frequency from Delco MAF, a low voltage from Bosch MAF, or a low voltage from MAP. Keep in mind that either one of the MAF sensors, Code 34 can be set due to a false air leak. DELCO MAF: Connect a digital tachometer to the yellow MAF signal wire at the ECM. Does the tach (on the four-cylinder scale) indicate a frequency greater than 960 rpm? If it does, replace the ECM. If the tachometer does not indicate a frequency greater than 960 rpm, disconnect the MAF connector. In the key-on and engine-off mode, the yellow wire should have 5 volts, the pink and black should have 12 volts and the black and white should have good ground. Repair any wire that does not have the proper voltage. If the voltages are correct, replace the MAF. BOSCH MAF: Disconnect the MAF and run the engine for 2-3 minutes, Does a Code 33 set? If it does not, the MAF signal wire (CKT998) is shorted to ground or the ECM is faulty. If the Code 33 is set, check for 12 volts available to the MAF sensor. If the MAF reciving 12 volts, replace the MAF. Lykke til!! Siter So let me get this straight....your engine is 1.8 liters but my Pepsi is 2? "Why is it a pair of panties but just one bra?" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
70' Chevelle Skrevet September 28, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 28, 2005 DELCO MAF:Connect a digital tachometer to the yellow MAF signal wire at the ECM. Does the tach (on the four-cylinder scale) indicate a frequency greater than 960 rpm? If it does, replace the ECM. If the tachometer does not indicate a frequency greater than 960 rpm, disconnect the MAF connector. In the key-on and engine-off mode, the yellow wire should have 5 volts, the pink and black and white should have good ground. Repair any wire that does not have the proper voltage. If the voltages are correct, replace the MAF. Takk for super info. Jeg har delco-typen. Jeg har bare et multimeter med turteller. Skal jeg da legge + på den gule og jord til en av de andre, eller skal jeg legge den induktive føleren rundt den gule? Skal motoren være av eller på? Siter 68' Camaro SS, 10' Audi A4, 97' BMW 520 iAT **4 SALE** x92' Volvo 960, 79' Buick Park Avenue, 89' Camaro RS, 75' Corvette, 88' 240, 83' Chev Van, 70' Chevelle Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BOWTIE Skrevet September 28, 2005 Rapporter Share Skrevet September 28, 2005 Takk for super info. Jeg har delco-typen. Jeg har bare et multimeter med turteller. Skal jeg da legge + på den gule og jord til en av de andre' date=' eller skal jeg legge den induktive føleren rundt den gule? Skal motoren være av eller på?[/quote'] Da har jeg redigert litt i posten over, var noe som ikke hadde kommet med... ja...bra spørsmål du kom med der..det står det egentlig ikke noe om, men jeg vil tro at motoren skal gå...ellers vil du jo ikke få noe signal i det hele tatt (det er iallefall meningen min) Siter So let me get this straight....your engine is 1.8 liters but my Pepsi is 2? "Why is it a pair of panties but just one bra?" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
70' Chevelle Skrevet Oktober 8, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 8, 2005 Nå har jeg byttet MAF-sensor, men er nok ikke kvitt feilkode 34 ennå gitt. Bilen går mye bedre nå, men servicelampa kommer på med jevne mellomrom. (tidligere lyste den konstant)Er det ikke bare å koble av batteriet for å nullstille feilkodene? Eller er det noe mer triks? Klart, det kan jo fremdeles være noe feil med ledninger og sånn. Løse kontakter feks. Siter 68' Camaro SS, 10' Audi A4, 97' BMW 520 iAT **4 SALE** x92' Volvo 960, 79' Buick Park Avenue, 89' Camaro RS, 75' Corvette, 88' 240, 83' Chev Van, 70' Chevelle Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.