Gå til innhold

Da ble det gromlyd i Astroen...

Ranger emnet


Hot Rod

Anbefalte innlegg

Byttet eksosanlegg på Astroen i helga. Fra og med potta og helt bak. Kanskje ikke allverdens å skrive om, men det ble pen lyd i den! Naboen spurte om jeg hadde konvertert til V8 i samme slengen...hehe.

 

Opprinnelig var det 3" fra katalysatoren og bak til potta og 2,5" fra potta og bak.

Jeg kjøpte ei potte fra Dynomax med 3" både ut og inn. Aluminisert stål som ikke skal ruste fullt så kjapt som vanlige stålpotter. Pluss en 3" kardangbøy, en 3" rett lengde på 1m og noen eksosklemmer.

 

Måtte kappe litt i den kardangbøyen, men ingen sveising var nødvendig på selve anlegget.

Brukte om igjen festene fra det gamle anlegget. De var sveist fast på de gamle eksosklemmene, så disse kappet jeg av og sveiste fast på de nye klemmene.

 

Største jobben var å få fra hverandre det gamle uten å skade den delen av anlegget som fortsatt skulle brukes. Det ble en blodig knoke, men ellers gikk det greit.

Turde ikke å bruke vinkelsliper under bilen. Har hørt skrekkhistorier om bensintanker som tar fyr osv, men er det egentlig farlig hvis det ikke er lekkasje noe sted?

 

Renset alle skjøter med tynner, smørte på tykke lag med Holts eksos-sammenføynings pasta og tredde delene sammen. Startet med lydpotta inn på det gamle anlegget først. Fikk så den i korrekt høyde så det ikke skulle bende hverken oppover eller nedover. Deretter kappet og ordnet jeg røret bakover, prøvemonterte til det så pent ut, lagde over-ett merker på skjøtene, tok det fra hverandre, renset, smurte på pasta, sammenføyde med over ett merkene, strammet til, tut & kjør.

 

Hele jobben gikk på 4,5 timer. Vil tro et vektsted hadde gjort det på ca 2 timer? I så fall var det ca 1500-2000kr spart...

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Astro er det 4,3L V6.

Lyden ble kjempefin. Muligens en anelse mer enn med originalpotta, men da var den jo helt stille.

Nå hører man bittelittegrann ved pådrag. Ellers er den stille.

 

Siden dette er en bruksbil var heller ikke jeg ute etter for mye lyd. Det blir bare slitsomt.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 3" inn på potta og 2,5" videre bakover, med meg er det masse leven hele tiden, men bare fint bråk ;).

jeg har også fått spørsmål om det er V8 i den, on når jeg sier, "nei, det er en V6" så spør de fleste " er du sikker? det høres jo ut som en V8"

syns det er artig :)

 

forresten, Astro ble levert med 2,5 L4 og 4,3 V6, til norge ble det kun tatt inn 4,3 V6.

 

i USA er det tillatt for henger opptil 6000 pund, altså, ca 3 tonn (med optional towing package, som består av 4,3 V6 og automat, samt "Hitch" og litt til), men i vognkoret (iallefall på de to jeg har hatt) så står det 1690KG noen som har en logisk forklaring på dette?

Bilpark:

-00 Jeep Grand Cherokee Limited 4,7L V8

-67 Chevrolet Chevelle 396BB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TROR det kan ha med at i Norge er de veldig opptatt av bilens vekt i forhold til hengervekt. Eller at EU reglene på førerkort krever ekstra opplæring på så tunge hengere?

 

Astoen min er en 95 modell med "ny" snute og lang bakpart. Er ganske sikker på at den har tillatt hengervekt på 1900kg?

 

Merka forresten bedring i dreiemomentet med det nye eksosanlegget. Kjører samme vei til/fra jobb hver dag på en svingete opp-og-ned vei. Da blir man vant til hvor bilen girer osv. I dag "fløy" den opp bakker hvor den tidligere har måttet gire ned fra OD til tredje.

Den ble jo også litt tøffere bakfra med et synlig og fett 3" rør som ender ut under støtfangeren.

 

Nå i ettertid ser jeg at det aller råeste hadde vært ei potte med 3" inn og 2x2,5" ut. Så hadde man dratt dobbelt og enten fått ut et rør pr side bak, eller kanskje litt sånn "Euro-look" med to rør ved siden av hverandre ut på ene siden.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. neida.

Skulle jeg dratt to rør ut på hver side bak skulle de stått langt fra hverandre. Nesten helt ut mot hjørnet. Ikke slik som på ei VW boble.

 

Det ville dessuten kommet i konflikt med reservehjulet som henger midt under der. Kul Astro du har, forresten. Min er kun en bruksbil, men jeg holder den rustfri og pen. Og hver gang jeg må bytte noe, erstatter jeg originaldelen med noe bedre, hvis mulig.

 

Har lyst til å ta en oppfrisking innvendig på den snart. Tenkte å male dashbordet med en lysgrå farge, tette noen gamle telefonholder-hull, putte på litt små tre-detaljer, kanskje et padalsett i alu osv.

Til neste høst er bilen gammel nok til å få inn baksete avgiftsfritt. Det kommer vi nok til å gjøre.

Har også prblemer med rutene. Ruta på skyvedøra har blitt byttet av en tidligere eier til sotet vindu, mens de andre rutene er klare. Kunne tenkt meg enten å bytte alle de andre bak-rutene til samme soting (men har hørt det er en kjempejobb) eller bytte den mørke ruten på skyvedøra til en klar rute, slik at alle blir like. Da kunne man evt kjøpt en pen solfilm å hatt på så hadde alle blitt like. En tredje mulighet er å bytte ruten på motsatt side av skyvedør til en mørk rute. Da hadde i hvertfall de blitt like. Så kunne jeg lagt mest mulig lik solfilm på resten.

Problemet med solfilm er det smale prikkete feltet rundt kanten på rutene. Nesten umulig å unngå luftbobler mellom de prikkene.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en bil liggendes i deler jeg.. :)

 

vinduer hele veien du da, siden det er mye styr å bytte, her du hengslede bakvinduer?

Ellers er du fornøgd med bilen?

 

min går å venter på ny lakk, men siden den er i daglig bruk, så har den ikke hatt mulighet til å bli tatt ut av "tjenesten", takk for litt skryt forresten :)

Bilpark:

-00 Jeep Grand Cherokee Limited 4,7L V8

-67 Chevrolet Chevelle 396BB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinduer hele veien. Ikke hengslede bakvinduer.

Har du et skyvedørsvindu som ikke er sotet, ELLER et vindu fra motsatt side som ER sotet, er jeg interessert. Hvor holder du til?

 

Bilen er bra den. Synest nok at forbuket blir litt i meste laget når jeg småkjører barna til og fra barenhage og ellers kjører mye i svingete 70 soner. Ligger jamnt på 1,3L/mil. På finere veier der man kan holde seg over 80 på speedometeret har jeg målt den til under literen på mila flere ganger.

 

I forhold til at det er en 95 modell, er interøret svært 80-talls aktig. Firkantede former og digitale tall fra minikalkulatorens barndom er ikke mine favoritter.

Måtte bytte en ABS sensor på ene forjulet for etpar år siden, vannpumpa gikk på litt over 100.000km. EU kontrollen i fjor gikk fint. Måtte bare bytte front støtdemperne. Angrer i ettertid på at jeg ikke kjøpte etpar skikkelige gassdempere som verkstedet kunne montert istedefor originale. Hadde sikkert ikke blitt noe dyrere. Den husker for mye i fronten fortsatt, etter min smak.

Ene frontlykten blir svakere enn den andre krever en omgang med crc på div koblinger og ledninger etpar ganger pr vinter. Tror det kommer av at "noe" har blitt koblet om i forhold til originalt USA-el.opplegg, for det ser litt jalla ut.

 

Totalt sett har ikke Astroen kostet mer i rep. og vedlikehold enn den andre bilen vår, en Toyota Carina E fra '94, og da mener jeg man må være fornøyd. Det er jo ikke noen ny bil lengre.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele jobben gikk på 4,5 timer. Vil tro et vektsted hadde gjort det på ca 2 timer? I så fall var det ca 1500-2000kr spart...

 

De hadde sikkert brukt ennå lengre tid. fikk regning nå på bilen til pappa. bytte av bare midtre delen av eksosen. 2.5time. er fint det med de verkstedsprisene her i landet.

 

 

Er en del astroer her. han holder til i arendal.

http://www.craftinaction.com/

 

New-46_WEB.jpg

3small.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt trillebår altså? hehe

 

har en 88 modell jeg, har pyntet den litt med caps med lys og "phantomgrill"

bilde :)

har satt på bowtien og 4 små lyskastere etter det bildet ble tatt.. :)

 

Så jo tøff ut den. Hvilken farge skal du lakke den i da?

Blir det V8 etterhvert?

-71 Vista Cruiser

-79 Trans Am Blackbird

-96 Suburban 5,7 Vortech

X:G20-K5-S10-Z28-GTA-Astro-Caprice-Century-Regal-Mustang-Dart-Ramcharger+++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jo tøff ut den. Hvilken farge skal du lakke den i da?

Blir det V8 etterhvert?

 

det er 3 grunner til den går å venter på lakk;

1. den er i bruk

2. jeg har ikke bestemt meg for farge.

3. jeg har ikke bestemt meg hva jeg skal ta først, 350 eller lakk

 

driver å tenker på V8, en 350 da selfølgelig... eller da en 383, bare for å ha større motor enn en kompis av meg som driver å bytter til 351W "HO" i sin Mercury Cougar -84 :chevy hehe

 

og forresten, når det gjelder den hvite astroen som CIA har ødelagt med å sette på sierra-lyker, så like jeg ikke det.. når skal johnny bestemme seg om han vil ha en Transit eller en Astro? (min mening)

Bilpark:

-00 Jeep Grand Cherokee Limited 4,7L V8

-67 Chevrolet Chevelle 396BB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største jobben var å få fra hverandre det gamle uten å skade den delen av anlegget som fortsatt skulle brukes. Det ble en blodig knoke, men ellers gikk det greit.

Turde ikke å bruke vinkelsliper under bilen. Har hørt skrekkhistorier om bensintanker som tar fyr osv, men er det egentlig farlig hvis det ikke er lekkasje noe sted?

 

Har kappet/sveiset mye på bil med bensin på tank og i rørene, aldri antydning til flamme.

 

Men såklart, står du lenge med spruten rett på et gummi/plast rør svis det hull etterhvert, og da kan det såklart ta fyr.

- 90 Mercedes E 300 TDT

- 84/87 Pontiac Transam

- 84/90 Ford Bronco

- 82 Ford Granada 5.0 Ghia V8 Prosjektet No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår