Gå til innhold

MP3-cd

Ranger emnet

Anonym010101

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt at når man spiller mp3-cder i bilen så kan dette være skadelig for høyttelerne siden dette er komprimert musikk. Noen som har noen kommentarer på dette, eller har noen erfaringer med at det er skadelig?

MVH

Ole B.

Har ingenting å si for høytalerene, det som er skummelt er om du får riper i dem, for da blir digitalsignalet fra plata helt feil, og istedet for å hakke, så får du noen helvetes lyder, som så igjen kan skade elementene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at når man spiller mp3-cder i bilen så kan dette være skadelig for høyttelerne siden dette er komprimert musikk. Noen som har noen kommentarer på dette, eller har noen erfaringer med at det er skadelig?

MVH

Ole B.

En annen ting med MP3 cd, er at ofte er volumet på de forskjellige sangene anderledes..

Vist du da har på full guffe på en sang, og bytter til neste, så vrenger høytallerne p.g.a for høyt volum..

Også vil MP3 også ha en MYE dårligere kvalitet på lyden, en vanlig cd'r..:)

Jan Ove Liseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal være rimelig feinsmecker før du bryr deg om kvalitetsforskjellen på en god mp3 min 160kbit iforhold til en CD. At det er så mye mer jævlig er bare ei myte.

De mp3 jeg har er på 192 kbit, og dermed er det nesten som cd-kvalitet. og man skal lytte intenst for å høre forskjell på vanlig cd og mp3. Jeg har hatt et hjemme-anlegg til 100 000 kr, og har hatt akkurat samme sangen på mp3 (192 kbit) og på cd, og sammenlignet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hvis man tar opp noe litt annet enn bare Helene Rask over på mp3-skiver, men også litt mer ...ehh... flertonige stykker, som noe orkesterverk av Grieg, Halvorsen etc., så vil selv tonedøve greie å høre forskjell på mp3 og full-bits cd. :D

Eller for å legge terskelen litt lavere enn Grieg, spill inn den originale One Night In Bangkok med Murray Head over til mp3... den orkesterintroen blir pakket inn i komprimert ull.

Men til vanlig listepop skal det sies forskjellen er mindre i praksis, nettopp på grunn av mindre kompleks musikk. Blir det for mye lyd/toner på en gang, merkes komprimering godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner meg ikke helt på folk som presterer å si sånt. Både det med komprimert = skadelig, og det med at MP3 har dårlig kvalitet. Folk sier også at kopierte CDer har dårligere lyd enn orginalen. Det er bare bullshit som skyldes ukompetente folk som ikke har skjønt at man helt enkelt tar en digital kopi rett over.

Hvis du lager en audio CD basert på MP3-filer derimot, ja da kan du få lavere kvalitet. Men da sier jeg som alle forståsegpåere sier; "shit in, shit out"!

Hvis du vil ha skadelig lyd skal du prøve en av følgende; 1. sette en Commodore 64 kassett i en vanlig kassettspiller, eller sette på en knøttliten fiseforsterker på en dritbra, dritDYR bass som tåler dritmye watt og vrenge opp alt du kan. :D

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt et poeng! Det er mange som kjører sampling og miksing slik at de skal høres like ut både på MP3 og CD.

Men hør på siste av Green Day og Rammstein, der får du frem forskjellene!

Den første kopien av en CD kan rent teoretisk sett ha "bedre" kvalitet enn originalen grunnet algoritmene som benytter Newtons metode.

En kopi av kopien kan derimot bli en smule diffus grunnet for mye avrunding og kutting av toppene. Igjen - dette er ren teori, men all teori understøttes gjerne av praksis...

Men nå er det jaggu for sent på kveld for å dra dette så langt :hammer

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt et poeng! Det er mange som kjører sampling og miksing slik at de skal høres like ut både på MP3 og CD.

Men hør på siste av Green Day og Rammstein, der får du frem forskjellene!

Den første kopien av en CD kan rent teoretisk sett ha "bedre" kvalitet enn originalen grunnet algoritmene som benytter Newtons metode.

En kopi av kopien kan derimot bli en smule diffus grunnet for mye avrunding og kutting av toppene. Igjen - dette er ren teori, men all teori understøttes gjerne av praksis...

Men nå er det jaggu for sent på kveld for å dra dette så langt :hammer

Hvordan kutter du og runder av toppene ved en digital kopi?

Digitale signaler bruker jo topper som 1, og resten som 0.

Og om en topp blir litt rundere, så skal det veldig mye til før den går over i null.. :)

Så jeg tror den teorien feiler bittelitt, men det som kan skje, er at du mister en bit her og der, noen 1'ere f.eks, og dermed får et mer... ukomplett lydbilde, siden du faktisk mangler deler av musikken :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kutter du og runder av toppene ved en digital kopi?Digitale signaler bruker jo topper som 1, og resten som 0.

Og om en topp blir litt rundere, så skal det veldig mye til før den går over i null..

Så jeg tror den teorien feiler bittelitt, men det som kan skje, er at du mister en bit her og der, noen 1'ere f.eks, og dermed får et mer... ukomplett lydbilde, siden du faktisk mangler deler av musikken :P

Vel, du besvarer faktisk din egen innsigelse... nettopp ved at det blir borte en 1'er her og en 0 der, kan signalet bli mer avrundet i toppene av D/A-konverteren... det digitale innsignalet blir nok ikke avrundet på noen måte, det er like taggete som vanlig, men mangler det noen tagger her og der, blir resultatet avvikende iforhold til originalen.

Men dette er vel egentlig en problemstilling som hører mest hjemme hos hjemme-HiFi-puristene, vi som sitter i bilen har endel andre problemer vi burde ta først. :D Kvaliteten på innspillinger kan nesten diskuteres først ETTER at man har plukket ut signalkabler til bilstereoen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, du besvarer faktisk din egen innsigelse... nettopp ved at det blir borte en 1'er her og en 0 der, kan signalet bli mer avrundet i toppene av D/A-konverteren... det digitale innsignalet blir nok ikke avrundet på noen måte, det er like taggete som vanlig, men mangler det noen tagger her og der, blir resultatet avvikende iforhold til originalen.

Men dette er vel egentlig en problemstilling som hører mest hjemme hos hjemme-HiFi-puristene, vi som sitter i bilen har endel andre problemer vi burde ta først. :D Kvaliteten på innspillinger kan nesten diskuteres først ETTER at man har plukket ut signalkabler til bilstereoen...

Så kabler er altså like viktig i bilstereo som i hjemmeanlegget? Gode kabler i bilstereoen er altså en god investering?

Når det gjelder kvaliteten på cd vs mp3 så er forskjellern marginal, om ikke lik null, om mp3 fila har 192kbit og er rippa direkte fra cden. Det kommer også mye ann på brenninga, hva slags brenner du har osv, men mange hifi folk sier at foskjellen ikke er stor om du ripper sangene direkte fra cden med 192kbit. Da har vi testet med god musikk som f.eks dire straits, pink floyd, clapton+++

så det er ikke lyden jeg lurte på om ble dårligere for det blir den ikke i mine ører, men om komprimert musikk er farlig for bilstereoen, og det har jeg fått svar på :D

MVH

Ole B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kabler er altså like viktig i bilstereo som i hjemmeanlegget? Gode kabler i bilstereoen er altså en god investering?

Vil vel nesten si at det har mere å si i bilen enn i hjemme anlegget. Har ikke så mye signalstøy i hjemmet som i bilen +at det ofte er litt dårligere med plass i bil så det blir lett til at kablene blir liggende nære hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på de analoge signalene jeg, tenkte det var det han mente ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider