Gå til innhold

dynamostøy uten like

Ranger emnet


Tor O'Connor

Anbefalte innlegg

jeg hadde en forsterker i bilen som fikk sprengt to av kanalene (4 kanaler), på daværende tidspunkt funka alt.

 

da jeg i nåtid satte inn en forsterker, kunne jeg høre lasern på spilleren i bakhøytalerne, og da jeg startet motoren ble det en sinnsyk dynamostøy.

hva i alle dager er det som har skjedd? skulle sjekke alle kabler å slik å da jeg løftet baksete på bilen fant jeg signalkabelen smeltet inn i lyd-dempermateriale eller hva det nå er som befinner seg under setet, men isolasjonen på signalkabelen var ikke skadet, bare missfarget av dette materiale. kan det virkeli bli så varmt i en signalkabel?

 

kan det være jordinga som gjør at det støyer?

jeg kjører med mindre jordkabel enn strøm, men som nevnt tidligere så har det ikke vært noe problem med støy før.

nå: mazda 626 2,0i 16v DOCH 1988 modell (148 HK)

før: golf 3 1,4i 1994modell (60 HK)

en vis mann sa en gang til en bileier med liten motor:

"if you can't race it, style it "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det har grisa seg til med kabler og BB eller lignende kan dette skyldes varme fra sola el.l. Ikke noe å bekymre seg om, de strømmene som skal til for å varme opp en signalkabel så denne smelter vile forårsaket at lederne i kablen hadde gått heden.

 

Prøv følgende:

Koble en bærbar PC/mp3-spiller el.l direkte inn på forsterker samt via signalkabel.

Om lyden da er fin så vil jeg tro jordingsbanene i spillern, har gått heden :)

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja har også tenkt at d kanskje er spilleren, men den er bare litt over 1,5 år gammel, og når jeg kobler fra forsterkeren har jeg bare lyd fremme.

 

da jeg har koblet frontsette til spilleren, og da er det helt ren lyd, ingen støy i d hele tatt, så da dør vel teorien om at spilleren er dårlig.... eller???

nå: mazda 626 2,0i 16v DOCH 1988 modell (148 HK)

før: golf 3 1,4i 1994modell (60 HK)

en vis mann sa en gang til en bileier med liten motor:

"if you can't race it, style it "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja har også tenkt at d kanskje er spilleren' date=' men den er bare litt over 1,5 år gammel, og når jeg kobler fra forsterkeren har jeg bare lyd fremme.

 

da jeg har koblet frontsette til spilleren, og da er det helt ren lyd, ingen støy i d hele tatt, så da dør vel teorien om at spilleren er dårlig.... eller???[/quote']

 

Nej... Hadde akkurat det samme. Er vel bare at linjeutgangene ikke er helt gode. Jordingsbane som er brent eller noko slikt ;)

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nej... Hadde akkurat det samme. Er vel bare at linjeutgangene ikke er helt gode. Jordingsbane som er brent eller noko slikt ;)

 

huff da, så mao så må jeg ha ny spiller eller?

hva kan årsaken være?

nå: mazda 626 2,0i 16v DOCH 1988 modell (148 HK)

før: golf 3 1,4i 1994modell (60 HK)

en vis mann sa en gang til en bileier med liten motor:

"if you can't race it, style it "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde akkurat samme tilfelle med en som hadde svidde utganger på spillern. Den interne forsterkern avga ingen ulelyder, men så snart forsterkern ble koblet til var det et bråk uten like.

Fant ut at de som hadde montert sakene hadde latt uisolerte ledninger av div. art henge og slenge. Herregud!

Tipper at du kan spørre Matador pent og forsiktig om en liten rep. jeg om du anser det som verdt å bruke litt penger på spillern :)

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er veldig i det jalla sier, men jeg kunne tenke meg å be deg om å prøve å koble helt av en høytaller av gangen og se om støyen forsvinner.... som du nevner dua har hatt en 4 kanaler som svidde av 2 av kanalene.... ikke umulig av kabler/høytalere som var på disse utgangen kan være defekte. Om du har en kortslutning fra minus kablen til høytaller utangen (altså selve jordings punktet for sekundære spenningen i PWM) vil du få mange rare utslag på støyen også, ikke bare svidde jordingsbanner som gir den type støy ;-)

 

generlet pleier å koste en sånt rep fra 250 kr og oppover....

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde akkurat samme tilfelle med en som hadde svidde utganger på spillern. Den interne forsterkern avga ingen ulelyder, men så snart forsterkern ble koblet til var det et bråk uten like.

Fant ut at de som hadde montert sakene hadde latt uisolerte ledninger av div. art henge og slenge. Herregud!

Tipper at du kan spørre Matador pent og forsiktig om en liten rep. jeg om du anser det som verdt å bruke litt penger på spillern :)

 

når du nevner d så er det noen ledninger fra iso kontakten (er ikke helt sikker på om d er det den heter, men d er vertfall kontakten der man kan koble inn alt av høytalere) som antageligvis ligger å gnisser mot godset på spilleren, så da er det vel bare å få isolert disse etter en eventuell reparasjon?

nå: mazda 626 2,0i 16v DOCH 1988 modell (148 HK)

før: golf 3 1,4i 1994modell (60 HK)

en vis mann sa en gang til en bileier med liten motor:

"if you can't race it, style it "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er veldig i det jalla sier, men jeg kunne tenke meg å be deg om å prøve å koble helt av en høytaller av gangen og se om støyen forsvinner.... som du nevner dua har hatt en 4 kanaler som svidde av 2 av kanalene.... ikke umulig av kabler/høytalere som var på disse utgangen kan være defekte. Om du har en kortslutning fra minus kablen til høytaller utangen (altså selve jordings punktet for sekundære spenningen i PWM) vil du få mange rare utslag på støyen også, ikke bare svidde jordingsbanner som gir den type støy ;-)

 

generlet pleier å koste en sånt rep fra 250 kr og oppover....

 

hehe, av "ukjente" grunnen ble det ikke nevnt at grunnen til at forsterkeren gikk til faenes var pga snø som kom nedi forsterkeren, etter at slalomskiene mine hadde logget over forsterkeren :drive2

men har lært av mine feil, tro meg. hadde nesten nettopp kjøpt forsterkeren, brukt vel å merke :D

nå: mazda 626 2,0i 16v DOCH 1988 modell (148 HK)

før: golf 3 1,4i 1994modell (60 HK)

en vis mann sa en gang til en bileier med liten motor:

"if you can't race it, style it "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha! Det er ikke lett å være skijunkie og audiofil på en gang når en skal ha plass til alt en trenger av godasaker, hehe :D

 

hehe meget bra skrevet cheers

nå: mazda 626 2,0i 16v DOCH 1988 modell (148 HK)

før: golf 3 1,4i 1994modell (60 HK)

en vis mann sa en gang til en bileier med liten motor:

"if you can't race it, style it "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår