Gå til innhold

B230FT i 82 mod 244

Ranger emnet


AudiA4RS

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Jeg har nettop kjøpt en 82 mod 244. Tidl motor er en B21AT

Skal bytte til en 86mod B230ET/FT motor. Som kommer fra en 740.

 

 

Det jeg lurer på er:

 

Hvordan gjør jeg det med el bensinpumpe? I tanken eller under bilen?

 

Må jeg gjøre noe med girkassen? tenker på fester eller noe

 

Er det kurant å koble ledningene? får med hele ledningsnettet til donorbilen

 

På den "nye" motoren er servo pumpa på høyre side av blokka, er det lett å flytte den ove til der den står nå?

 

Dere som har vett på volvo. gi meg gode tips

Audi R4R 2.7 bi turbo 2001

BMW 320d 150tdi 2002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forpumpen:

Du flytter bare over hele tankarmaturet fra innsprøytningsbilen til den tanken du har nå. Alt av ledninger til dette ligger klart, du trenger bare å plugge i.

 

Hovedpumpa:

Plukk av festet å hele hopprennet fra innsprøytningsbilen.

Trenger bare å skru fast hele braketten under 240'en (såfremst festene passer overens på 740 og 240. Ledningene til denne kommer opp rett under baksetet.

 

Du må altså ha begge pumpene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens!

Jeg har nettop kjøpt en 82 mod 244. Tidl motor er en B21AT

Skal bytte til en 86mod B230ET/FT motor. Som kommer fra en 740.

 

 

Det jeg lurer på er:

 

Hvordan gjør jeg det med el bensinpumpe? I tanken eller under bilen?

 

Må jeg gjøre noe med girkassen? tenker på fester eller noe

 

Er det kurant å koble ledningene? får med hele ledningsnettet til donorbilen

 

På den "nye" motoren er servo pumpa på høyre side av blokka, er det lett å flytte den ove til der den står nå?

 

Dere som har vett på volvo. gi meg gode tips

 

For å bygge om M46 fra 740 til 240 må du skaffe og montere spakstell (jeg tror jeg har liggende et tilsalgs)+oppheng fra 240. Dessuten må du sjekke om medbringeren på girkassa passer mellomakselen din og evt. bygge om denne. Ellers passer girkassa rett på.

 

Ledningsnettet er komplisert, og du må sette deg nøye inn i koblingsskjemaet (som ligger f.eks. på nettet) slik at du får knyttet 240-nettet sammen med det fra 740.

 

Servopumpa og dynamoen fra 240 er bare å flytte over slik de står nå; jeg har den "gamle" servopumpa på høyre side og dynamo nede til venstre.

 

I tillegg må du flytte frem fordeleren dersom denne står i bakkant av ET/FT-motoren. For å få drivning på fremflyttet fordeler må du sannsyneligvis også bytte drivakselen for oljepumpa/ fordeler til en som har drev for fordeler.

 

Ellers kommer jeg ikke på noe mer i farta;

 

jo: oljefilteret kan hende kolliderer/ blir for trangt mot eksos-downpipen, noe jeg løste ved å montere mindre oljefilter (fra Renault Clio).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bygge om M46 fra 740 til 240 må du skaffe og montere spakstell (jeg tror jeg har liggende et tilsalgs)+oppheng fra 240. Dessuten må du sjekke om medbringeren på girkassa passer mellomakselen din og evt. bygge om denne. Ellers passer girkassa rett på.

 

kanskje jeg glemte å skrive at jeg kun skal sette inn motor fra 740. girkassen står allerede i 240n... er det bare å sette motor rett inn da uten å gjøre noe med kassen?

Audi R4R 2.7 bi turbo 2001

BMW 320d 150tdi 2002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ft eller et motoren passer rett på 4+od kassa di

 

NEI, høyst sannsynelig må du slipe hull/ utsparring oppe på clutchhuset mot motoren for plass til svinghjulstriggeren som sitter på B230FT/ET motoren. Ellers skal det passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI, høyst sannsynelig må du slipe hull/ utsparring oppe på clutchhuset mot motoren for plass til svinghjulstriggeren som sitter på B230FT/ET motoren. Ellers skal det passe.

 

fikk motor å ledningsnett i dag.... trenger en "ny" turbo pga den som fulgte med var utslitt... noen som har en å selge billig?

 

forresten dette med den svinghjulstriggeren... må ikke denne stå en spes plass? noen som har bilder av en sånn ettermontering?

 

takker for innspill

Audi R4R 2.7 bi turbo 2001

BMW 320d 150tdi 2002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den står i blokken, passer forsåvidt bare en plass. siden volvo har tørrlamellclutch så er det bare å kappe bort en bit fra clutchuset slik at det går klar av svinghjulsføleren. gjorde det på min.

 

har du giddet å ta et bilde?

 

fikk liksom en stor sekk med ledninger med motoren så jeg må nesten se hvordan det ser ut....

Audi R4R 2.7 bi turbo 2001

BMW 320d 150tdi 2002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår