Gå til innhold

Ventiltetninger på Golf GTI 16v

Ranger emnet


Spangen

Anbefalte innlegg

Har fått et lite oppdrag av en bekjent:

 

Noen som har skiftet ventiltetninger på Golf GTI 16v før? Vi har verkstedboken, men der står det om veldig mye spesialverktøy som vi ikke har tilgang til, og vanlig verktøy til å presse sammen ventilfjærer funker jo dårlig når toppen sitter på.

 

Jeg vet prosedyren med registerrem, kamakslene, kjettingen og det der, men er ute etter en oppskrift på selve jobben med å løsne platen som holder ventilfjæren nede, fiske ut den gamle tetningen, sette inn den nye og så sette det sammen igjen.

 

Må vel være noen her som har skrudd en del på noe slikt?

'87 Mercedes-Benz 300GD (prosjekt rustfiks - i dvale)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis toppen ikke skal demonteres, er det litt tricky. :(

 

Problem 1 : Hvordan unngå at ventilene ramler ned i sylinderen når man tar av ventil låsene? Dette fører oss til Problem 2 : Hvordan få av ventillåsene da det ikke går an å bruke vanlig ventilfjær tang?

 

Løsning prob. 1 : Ta en tennplugg som passer, få bort alt av isolatoren slik at den blir hul. (man kan se rett gjennom den) sveis på en trykkluft kobling. sett motoren slik at den aktuelle sylinderen står med stempelet i nedre stilling. monter pluggen, koble til trykkluft og vips ventilene holdes på plass.

 

Løsning prob. 2 : Denne er litt værre å forklare, men. Man trenger en rørbit som er så stor at den akkurat ikke går utenpå ventil tallerken (Den plata du snakka om). Røra må også ha hull på siden, slik at man kommer til med en liten magnet for å fiske ut låsene (to bittesmå halvmåner, som er alt for lett å rote bort). Man plasserer røra over ventilen og gir den en kakk med en hammer slik at låsene løsner fra tallerkenen. Deretter må en trykke sammen fjæra ved hjelp av kroppsvekta el, mens en annen fisker ut låsene med magnet staven. Ved montering av låsene igjen, har jeg funnet ut at det er best å magnetisere en liten flat skrutrekker som man plasserer låsene med. Magnet staven blir for kraftig, og drar bare med seg låsene av igjen.

 

Pokker for et rot dette ble! :D :D Skal prøve å lage en skisse av rørbiten, slik at det blir litt mere forståelig.

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår