Gå til innhold

Spille på stereo mens bilen står stille. Hvordan opprettholde strøm ?

Ranger emnet

honnings88

Anbefalte innlegg

Hei har en bil stående i garasjen som jeg driver og bygger bilstereo i en golf 2. Siden jeg har planer om å bygge om litt teknisk vil ikke bilen fungere så godt på veien. Hvordan kan jeg opprettholde strøm til forsterker/spiller ? Må jeg lade opp batteriet mellom hver gang eller kan jeg koble på en batterilader bare når jeg trenger strøm ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei har en bil stående i garasjen som jeg driver og bygger bilstereo i en golf 2. Siden jeg har planer om å bygge om litt teknisk vil ikke bilen fungere så godt på veien. Hvordan kan jeg opprettholde strøm til forsterker/spiller ? Må jeg lade opp batteriet mellom hver gang eller kan jeg koble på en batterilader bare når jeg trenger strøm ?

Du kan ha en intelligent batterilader koblet til hele tiden.

Denne vil gi seg når batteriet er fullt, og vedlikeholdslade deretter.

De tidligere nevnte CTEK laderne fungerer ypperlig til dette formålet.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eller kjøpe et optima yellow top "deep cycle" batteri hellothere

Off topic, men hvem forhandler disse batteriene i Norge?

Har søkt litt på ebay, og de kommer vel på rundt 1600kr inkl. frakt. (største modellen)

1999 BMW E46 320d - Konebil

1991 BMW E36 320i 24v Sedan - Go'bilen m/M50B25 & respirator

1988 Ford Sierra 2.0CL - Vinterkjelke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off topic, men hvem forhandler disse batteriene i Norge?

Har søkt litt på ebay, og de kommer vel på rundt 1600kr inkl. frakt. (største modellen)

bl.annet Sangvik Service her i kr.sand Sorry OT

Jo da. disse går jo også tomme etter hvert. men en intelegent lader, koster jo også fort penger.. i og med at batteriet må lades med minst 10% av total kapasitet, vil et 100a batteri kreve 10a/h lader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er ikke ladestrømmen som batteriet krever det viktigste i denne sammenhengen da. for i tillegg skal jo laderen drive annlegget for å holde batteriet fult, og til det trenger du en kraftig lader. hvor kraftig du trenger kommer an på hvor høyt du skal spille når du står rolig selvfølgelig. om du bare skal ha på litt lav musikk holder en liten lader lenge. men skal du ha mulighet for å bruke bilen som show-bil for eks og spille høyt over tid med bare laderen tilkoblet trenger du en rimelig kraftig lader.

edit: på mange ladere kan du velge mellom vanlig lading (ca 14.4V) og vedlikeholdslading (ca 13.8V), og har laderen mulighet for det behøver du ikke å kjøpe en dyr lader som har den eneste forskjellen at den skrur ned spenningen automatisk når batteriet er fult. men selvfølgelig er det nok lettere med en inteligent lader ja, siden du slipper å tenke på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, om du kjøper en batteri lader/vedlikeholds lader så er denne "inteligent" det vil si at den lader batteriet opp til det er fult, så slår den seg over på "vedlikehold" Bruker du strøm og batteriet tappes litt vil den i gjen automatisk skru seg over på lading og lader opp gjen batteriet.. på denne måten kan du ha laderen koplet til i månedsvis om du vil :) selv har eg en CTEK lader og et Maxxima Deep Cycle 900dc batteri.

_/1994 Primera e GT\_

KN,Supersprint,chip

Dvd,PS2,Rockford

230V,TV

Lenke til kommentar
Del på andre sider