slitenvolvo Skrevet September 28, 2005 Rapporter Share Skrevet September 28, 2005 Poster i 200 forumet selv om det gjelder en 740, siden det er flere med A motor her. Har ett problem ved start av varm motor som jeg ikke klarer å bli kvitt. Den starter på første kinn, men kommer ikke opp i tomgangshastighet, og dør momentant, med mindre jeg klarer å gi den gass på akkurat det rette tidspunktet. I motsatt tilfelle må jeg trø gassen i bånn og kjøre den i ett par sekunder på starteren før jeg omsider får start. Ting jeg har gjort: * Justert tenning til 10 grader FOD * Justert tomgang til 1000rpm på varm motor, etter turtelleren (noe lavere når den er kald) * Justert flottørene oppover (mer bensin i flottørkammeret) * Byttet nål og munnstykke i forgasseren * Fått justert co på verksted * Fjernet EGR-systemet, røret fra eksosen var rustet sund * Hele tenningssystemet er blitt byttet fra plugger til coil * Kontrollert varmstartsventilen, åpen mellom de to hullene på gasseren når den har strøm på seg, og åpen mellom den ene og atmosfæren når den ikke har strøm. Motoren er en b230a Gode råd mottas med stor takk EDIT: Glemte å legge til info om varmstartsventilen. EDIT: Glemte å legge til motorinfo Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
anbhovl Skrevet September 28, 2005 Rapporter Share Skrevet September 28, 2005 Poster i 200 forumet selv om det gjelder en 740, siden det er flere med A motor her. Har ett problem ved start av varm motor som jeg ikke klarer å bli kvitt. Den starter på første kinn, men kommer ikke opp i tomgangshastighet, og dør momentant, med mindre jeg klarer å gi den gass på akkurat det rette tidspunktet. I motsatt tilfelle må jeg trø gassen i bånn og kjøre den i ett par sekunder på starteren før jeg omsider får start. Ting jeg har gjort: * Justert tenning til 10 grader FOD * Justert tomgang til 1000rpm på varm motor, etter turtelleren (noe lavere når den er kald) * Justert flottørene oppover (mer bensin i flottørkammeret) * Byttet nål og munnstykke i forgasseren * Fått justert co på verksted * Fjernet EGR-systemet, røret fra eksosen var rustet sund * Hele tenningssystemet er blitt byttet fra plugger til coil * Kontrollert varmstartsventilen, åpen mellom de to hullene på gasseren når den har strøm på seg, og åpen mellom den ene og atmosfæren når den ikke har strøm. Gode råd mottas med stor takk EDIT: Glemte å legge til info om varmstartsventilen. Prøvd å rense tomgangsmotoren? Siter - 1985 Audi 90 2.2 10V Turbo - 1992 Audi S4 2,2 20V Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet September 28, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 28, 2005 Tomgangsmotoren? Finnes det slik på en b230a? Hvor sitter den i såfall? Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
anbhovl Skrevet September 28, 2005 Rapporter Share Skrevet September 28, 2005 Tomgangsmotoren? Finnes det slik på en b230a? Hvor sitter den i såfall? ååå, B230A? det vet jeg ikke, men i så fall sitter den under et av rørene som går til gasseren eller noe sånt. Siter - 1985 Audi 90 2.2 10V Turbo - 1992 Audi S4 2,2 20V Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet September 30, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 30, 2005 Hvor skal egentlig varmstartsventilen få strøm fra? Var ikke strøm i ledningen den satt i gitt, så jeg puttet den på samme ledning som tomgangsventilen (magnetventilen på innsuget). Hjalp selvfølgelig ingen ting det heller. Argh! Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Februar 23, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2006 Nå er problemet løst. Viste seg å være for mye frostvæske i kjølevæsken, kanskje en 60% :) Tynnet ut denne, og nå funker det som bare det. Hehe hvem hadde trodd. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvoturbo240 Skrevet Februar 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2006 Nå er problemet løst. Viste seg å være for mye frostvæske i kjølevæsken, kanskje en 60% :) Tynnet ut denne, og nå funker det som bare det. Hehe hvem hadde trodd. hehe.. den var ny..! det skal jeg si till alle som har motorproblemer.. "sjekk frostveska di" hihi.. Siter Volvo 242 DL-R http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=128156 bruksbil: Audi V8 quattro 4,2 biturbo Honda CBR 900RR Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lars_b Skrevet Februar 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2006 Det er ingenting du kan gjøre for å kvitte deg med dette problemet, det gjelder alle forgassermotorene. Problemet er at når du skrur av en varm motor vil bensinen i forgasseren dampe extra mye pga høyere temperatur og fylle innsuget og luftrøret med bensindamp, når du da skal starte den vil den "drukne" helt til den overflødige dampen er brent opp og på vei ut eksosrøret. På nyere modeller sitter det en varmstartsventil på torpedo veggen med tre slanger, 2 av de går til forgasseren og en tredje ut under bilen, den ene slangen (øverste) er flotørventilasjonen, den går opp i ventilen, når motoren er igang går dampen tilbake til innsuget og forbrennes, men når motoren er av vil dampen gå i det andre røret og ut under bilen, slik at luftrøret ikke fylles med bensindamp og gjør det tungstartet. Med andre ord må du montere\reparere denne ventilen eller leve med problemet, løsningen er å gi full gass når du starter motoren slik at gjennomstrømmningen blir størst og starten tar kortere tid. Det funker jo helt greit det, så jeg hadde ikke giddet å montere ventilen hvis du ikke har den orginalt. Men ser du løste problemet og det er jo fint, men teknisk sett skal det være der ennå, men hvem bryr seg så lenge det funker, tviler på at det har noe med frostvæske blandingen, ledningen til varmstartventilen skal settes på tomgangsventilen eller coilen, velg selv, Siter Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Februar 23, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2006 Varmstartsventilen min fugerer helt utmerket, var bare det at motoren ble for varm med for "tykk" kjølevæske, og da var det ikke nok å ha varmstartsventil. Tenkte jeg bare skulle si i fra i tilfelle det var andre som hadde samme problemet. Ikke akkurat intuitivt det her. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.