Gå til innhold

Varmstartsproblemer

Ranger emnet


slitenvolvo

Anbefalte innlegg

Poster i 200 forumet selv om det gjelder en 740, siden det er flere med A motor her.

 

Har ett problem ved start av varm motor som jeg ikke klarer å bli kvitt. Den starter på første kinn, men kommer ikke opp i tomgangshastighet, og dør momentant, med mindre jeg klarer å gi den gass på akkurat det rette tidspunktet. I motsatt tilfelle må jeg trø gassen i bånn og kjøre den i ett par sekunder på starteren før jeg omsider får start.

 

Ting jeg har gjort:

* Justert tenning til 10 grader FOD

* Justert tomgang til 1000rpm på varm motor, etter turtelleren (noe lavere når den er kald)

* Justert flottørene oppover (mer bensin i flottørkammeret)

* Byttet nål og munnstykke i forgasseren

* Fått justert co på verksted

* Fjernet EGR-systemet, røret fra eksosen var rustet sund

* Hele tenningssystemet er blitt byttet fra plugger til coil

* Kontrollert varmstartsventilen, åpen mellom de to hullene på gasseren når den har strøm på seg, og åpen mellom den ene og atmosfæren når den ikke har strøm.

 

Motoren er en b230a

 

Gode råd mottas med stor takk

 

EDIT: Glemte å legge til info om varmstartsventilen.

EDIT: Glemte å legge til motorinfo

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poster i 200 forumet selv om det gjelder en 740, siden det er flere med A motor her.

 

Har ett problem ved start av varm motor som jeg ikke klarer å bli kvitt. Den starter på første kinn, men kommer ikke opp i tomgangshastighet, og dør momentant, med mindre jeg klarer å gi den gass på akkurat det rette tidspunktet. I motsatt tilfelle må jeg trø gassen i bånn og kjøre den i ett par sekunder på starteren før jeg omsider får start.

 

Ting jeg har gjort:

* Justert tenning til 10 grader FOD

* Justert tomgang til 1000rpm på varm motor, etter turtelleren (noe lavere når den er kald)

* Justert flottørene oppover (mer bensin i flottørkammeret)

* Byttet nål og munnstykke i forgasseren

* Fått justert co på verksted

* Fjernet EGR-systemet, røret fra eksosen var rustet sund

* Hele tenningssystemet er blitt byttet fra plugger til coil

* Kontrollert varmstartsventilen, åpen mellom de to hullene på gasseren når den har strøm på seg, og åpen mellom den ene og atmosfæren når den ikke har strøm.

 

Gode råd mottas med stor takk

 

EDIT: Glemte å legge til info om varmstartsventilen.

Prøvd å rense tomgangsmotoren?

- 1985 Audi 90 2.2 10V Turbo

- 1992 Audi S4 2,2 20V Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
Nå er problemet løst. Viste seg å være for mye frostvæske i kjølevæsken, kanskje en 60% :) Tynnet ut denne, og nå funker det som bare det. Hehe hvem hadde trodd.

 

hehe.. den var ny..! det skal jeg si till alle som har motorproblemer.. "sjekk frostveska di" hihi..

Volvo 242 DL-R http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=128156

bruksbil: Audi V8 quattro 4,2 biturbo

Honda CBR 900RR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting du kan gjøre for å kvitte deg med dette problemet, det gjelder alle forgassermotorene. Problemet er at når du skrur av en varm motor vil bensinen i forgasseren dampe extra mye pga høyere temperatur og fylle innsuget og luftrøret med bensindamp, når du da skal starte den vil den "drukne" helt til den overflødige dampen er brent opp og på vei ut eksosrøret. På nyere modeller sitter det en varmstartsventil på torpedo veggen med tre slanger, 2 av de går til forgasseren og en tredje ut under bilen, den ene slangen (øverste) er flotørventilasjonen, den går opp i ventilen, når motoren er igang går dampen tilbake til innsuget og forbrennes, men når motoren er av vil dampen gå i det andre røret og ut under bilen, slik at luftrøret ikke fylles med bensindamp og gjør det tungstartet.

 

Med andre ord må du montere\reparere denne ventilen eller leve med problemet, løsningen er å gi full gass når du starter motoren slik at gjennomstrømmningen blir størst og starten tar kortere tid. Det funker jo helt greit det, så jeg hadde ikke giddet å montere ventilen hvis du ikke har den orginalt.

 

Men ser du løste problemet og det er jo fint, men teknisk sett skal det være der ennå, men hvem bryr seg så lenge det funker, tviler på at det har noe med frostvæske blandingen, ledningen til varmstartventilen skal settes på tomgangsventilen eller coilen, velg selv,

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår