Gå til innhold

lite "problem" med ett par bassere jeg har her.

Ranger emnet

Margarus

Anbefalte innlegg

hei

jeg har nå for tiden følgende i min bil

en spiller på 4x 50W som driver 2stk normale 6x9

har da ytterlige 2 utganger ledig på spilleren som skal brukes til små duskanter framme nor den tid kommer.

det som er greia her er at jeg har for handen 2stk bochmann 10" subber

di skal vist spille ok. er ikke på jakt etter noe hinsides dunking.

kasse skal jeg lage selv.. men mitt problem er følgende.

fks 1stk subb element har jo 2 poler. en pluss og en minus.

jeg har jo da som sagt 2 elementer(subber)

det vil da si hele 4 ledninger ut av kassen. slik skal det jo ikke være. mener og a sett at at det kommer 2 ledere ut av en normal bass kasse uavhengig hvormange basser det er i kassen.

jeg tenker selvfølgelig på ett slags "sammen koblings" punkt der man kobler inn 4 ledere som går ut i 2 ledere.

kan noen linke til en sonn sak vis dere sjønner hva jeg mener.

nokk om bassene. nå til forsterker.

dette er det dyreste punkte mitt så langt og trenger en billig forsterker. helst ikke over 1200,- den må hovedsaklig drive subbene bra.

6x9 talerne kjører jeg ganske bra på spilleren så det går bra

noen tips til forsterker.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å få mest effekt ut av forsterkeren så bør du benytte deg av paralellkopling av elementene, får minst motstand (ohm) da.

Holder med en 2 kanals forsterker da.

Merke å modell får en annen ta seg av. Er ikke helt oppdatert på den delen.

Får håpe jeg har hjulpet deg litt lenger

Sign.regler: www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare husk at mange dual VC elementer er i 4 eller 2 ohm, og de fleste 2-kanals forsterkere ikke klarer lavere enn 4 ohm brokoblet. så paralellkobling er ikke nødvendigvis det beste resultatet. i mange tilfeller vil det ikke engang fungere, eller det vil fungere en stund før forsterkeren ryker.

før man kobler sammen må man vite hvordan det skal kobles sammen. både for å få optimal effekt, lyd, og ikke ødelegge noe.

undrsøk hva impedansen på subbene er. om hvert elemenet har 2x 4 ohm spoler går det greit med en hvilken som helst 2-kanaler omtrent. da paralellkobler du hvert av elementene, og deretter seriekobler elementene sammen. da har du 4 ohm som de fleste 2-kanalere yter best ved når de er brokoblet.

om det er dobble 2 ohm spoler.. hmm.. da får noen andre komme med forslag til en rimelig monoblokksom yter en del i 2 ohm, eller en 2-kanaler som er stabil i 2 ohm brokoblet.

edit: ser ut som bilradiospes har byttet om på de 2 nederste bildene? er jo dne i mitten som er seriekoblet, ikke den nederste. den feilen har vært der lenge syns jeg, overasket over at ingen har gjort noe med det.. men men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider