Gjest Skrevet September 28, 2005 Rapporter Share Skrevet September 28, 2005 Heisann. Som topicen sier så kommer det en "klunke"-lyd fra bakaslingen min. Dette spes når jeg tar venstresvinger. Kjører 90-mod 240 gl. Må jeg belage meg på å bytte hele driten? Hva annet kan være løsningen? Kan dette være foringer? (nettopp fått lappen, så har leika litt! Redd for at lyden(e) har kommet av dette) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BurnPr00f Skrevet September 28, 2005 Rapporter Share Skrevet September 28, 2005 Var det du som var ute å spant så jævli i rundkjøringene i dag? :P hehe. Samma er det med 740'n min. Vet ikke helt åssen slags lyder det er.. men det jeg har kommet fram til er at det er mer jobb å overhale klokka enn å bytte hele akselen. Er ikke så veeeldig mye jobb å bytte bakakselen da. har gjort det på 240 før. Kanke jeg sitte på med deg et par runder en dag a', så kan jeg høre på lydene dine i forhold til mine... Snx Siter -940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd -745TIC hehe :P x740TIC 86 modTråd x245TIC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bcrazy Skrevet September 29, 2005 Rapporter Share Skrevet September 29, 2005 sjekk hjul lagrene Siter 1991 940 GL B230FB 340.000 km Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet September 29, 2005 Rapporter Share Skrevet September 29, 2005 Godt mulig det er foringer også. Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BurnPr00f Skrevet September 29, 2005 Rapporter Share Skrevet September 29, 2005 hmm.. foringer... hvor da.. noen som har bilder? -Det knatrer liksom bak et sted når jeg svinger brått, kjører litt fort gjennom rundkjøinger o.l. Og når jeg slipper opp gassen hører jeg en sånn klunklyd... Hadde vært fint om noen hadde noe info om eventuelt hvilke foringer man bør sjekke. Hvis diffen er gåen, dra den bare på ett av bakhjula da? Er 740'n min d er noe galt med. Åssen bakaksling sitter originalt i 740TIC'en egentlig, er det noen form for sperre eller noe i den originalt? Siter -940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd -745TIC hehe :P x740TIC 86 modTråd x245TIC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gromit Skrevet September 29, 2005 Rapporter Share Skrevet September 29, 2005 Foringene i momentstagene tenker jeg. Siter 1998 VW Passat 1.8T Tiptronic X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet September 29, 2005 Rapporter Share Skrevet September 29, 2005 Okå.. Jeg er ikke noe serlig mekke-type av meg (og pappa er på jakt *flaut*) men hvordan kan jeg finne ut om det er foringer eller lagre? Er det flere foringer i akselen så jeg må sjekke flere steder? PS: Lyden kommer i hovedsak når jeg svinger til venstre! Daniel: Du har PM! ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Modalen Skrevet September 29, 2005 Rapporter Share Skrevet September 29, 2005 Mest sannsynlig foringene i momentstagene eller foringene i bakakselen som er gåene. Hører sånn *klunk* lyd når man gir på/slipper eller svinger brått.. Kan også ofte kjenne at bakakselen styrer bilen hvis du gir på gjennom en sving, og slipper gassen midt i svingen. cheers Siter 79 Volvo 242 DL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet September 29, 2005 Rapporter Share Skrevet September 29, 2005 Okå.. Jeg er ikke noe serlig mekke-type av meg (og pappa er på jakt *flaut*)men hvordan kan jeg finne ut om det er foringer eller lagre? Er det flere foringer i akselen så jeg må sjekke flere steder? PS: Lyden kommer i hovedsak når jeg svinger til venstre! Daniel: Du har PM! ;) Du må få avlastet akslingen og dra i stagene.. lagre sjekker du ved å holde på dekket og prøve å vri det "inn og ut".. dvs. du må holde feks. kl.9 og kl.3. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet September 29, 2005 Rapporter Share Skrevet September 29, 2005 Så jeg må jekke opp bilen og røske i dekkene? Skal det røre på seg i heletatt, eller må jeg bytte lagre hvis det er noe bevegelse der? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet September 29, 2005 Rapporter Share Skrevet September 29, 2005 Så jeg må jekke opp bilen og røske i dekkene?Skal det røre på seg i heletatt, eller må jeg bytte lagre hvis det er noe bevegelse der? Jeg tror ikke det er lagrene dine, pga. da tror jeg du hadde hørt noe annet enn klunking. kan være jeg tar feil, men.. du kan ikke ha belastning, pga. det handler om kraft og motkraft (resultantkraft, fRES). Anyhow: For å sjekke lagerene, holder det at du jekker opp ene siden. Jeg vet ikke hvor mye slakk som er "ok", men om det er en god del slakk, må nok lagrene byttes. Det er ikke vanskelig å trekke ut en stikkaksel, men jeg har hørt det er vanskelig å få byttet lagrene. Dog, tar det nok neppe mye tid å bytte lagrene, for en med riktig verktøy. Selv, klarte jeg å bytte mellomaksel-lager på bilen min på ca. 30 minutter. Lå under bilen mens jeg demonterte og hadde bare hammer og sånn man slår på stein med, for å få av lageret. hadde ingen arbeidsbenk, så jeg måtte balansere den mellom boss og papir-boss spannene. (boss = søppel på "bergensk"). Lagrene dog, ville jeg hørt med noen som har mer peil på mekanisk enn meg. Sjekk foringer, som tipset over sa.. Da må du også ha avlastet akslingen, pga. vekten av bilen vil jo holde de i spenn, om foringen er dårlig eller ei. Forøvrig burde lager også gitt klakkelyder i humpete vei. men, det er ikke alltid ting er "som de burde" :p Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vomaz Skrevet September 29, 2005 Rapporter Share Skrevet September 29, 2005 jeg har også en knatre lyd i akslingen min;) men jeg vet hva det er :iconsm sveisinga i bakakslinga er løsnet, såe det er fine spor etter sveisingen i tannhjulene.. tror de har fått nok :ex_machin :iconsm skal bytte aksling snart *ijenn* damndamn Siter Veteranbrakke.. http://www.bilforumet.no/bilmerker/volvo/200-serien/275202-vomaz-volvo-245-83mod-diesel.html ----ALT TE SI TID---- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet September 29, 2005 Rapporter Share Skrevet September 29, 2005 Ok.. ny efaring (IKKE positiv!!!) Når jeg kjører i dumper bråker det! :( merker det skikkelig godt når jeg kjører sakte på brostein! :( Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vomaz Skrevet September 29, 2005 Rapporter Share Skrevet September 29, 2005 men har du ikke mulighet å få jekket opp bilen *iallefall på den ene siden* å riv å slit i alle deler du ser som er koblet til akslingen.. så ser/hører du om det er slakke noen plasser... Siter Veteranbrakke.. http://www.bilforumet.no/bilmerker/volvo/200-serien/275202-vomaz-volvo-245-83mod-diesel.html ----ALT TE SI TID---- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet September 29, 2005 Rapporter Share Skrevet September 29, 2005 det har jeg! men jeg har også matteprøve imorra! :p Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.