Gå til innhold

olje må ikke lekke ut!!

Ranger emnet

v240

Anbefalte innlegg

hei!

det har seg sånn at jeg skulle skifte topp pakningen på bilen min og alt det gikk jo greit i grunn. 2 dager etter skulle jeg skifte en ventil løfter og så at hovedsleiden var knekt i festet sitt og denne ble presset oppover i topp lokket, denne sleiden skal jo holde registerkjeden på plass og er ganske viktig del. å bytte denne var en stor jobb og hadde vert anda større om jeg måtte ta av toppen igjen noe som jeg ikke gadd. dette resulterte i at en liten del av topp pakningen ble revet av akurat der med registerkjeden. jeg fylte igjen med pakningstoff og det fungerte sånn noelunde. nå skulle bilen på godkjennning og de fant ut noe som jeg viste at den lakk litt olje ut med pakningstoffet pga oljetrykket i motoren.

bilen ble da ikke godkjent, 0g jeg må rette opp i problemet og lurte da på om jeg kunne prøve en tykkere olje?

jeg kjører på carlube 10w40 mineral olje nå

kunne jeg kansje prøvd 20w50 olje??

dette er en 102motor i en merche 230e!

940 LT 97 http://www.bilforumet.no/900-serien/167012-v240-min-940-lt.html

x740 Tic 86 model - solgt

XOpel vectra 90 model - Herjebil

XVOLVO 240 STV 92 mod

x 4 Volvoer, 1 renå, en mitsubichi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

problet er ikke ka noe koster. problemet er at bilen skal på ettergodkjenning før denne måneden tar slutt. så det er tiden det går på.

og spørsmålet er: kan tykkere olje som f.eks 20w50 olje gjøre at den ikke lekker så mye, eller er det ikke så mye forskjell?

XVOLVO 240 STV 92 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg påstår er at en tykk væske har vanskelig for å trenge gjennom pakninger enn en tynn en.

Tro meg... tykk olje lekker like godt som tynn olje :)

Bytt pkn og bli ferdig med problemet....

PS! Jeg ville aldri i verden helt på noe som helst som heter lekkasjetett på motoren min. Hvis dere vet hvor store oljekanalene er som går til toppen så hadde ikke du gjort det heller....

Asim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

problet er ikke ka noe koster. problemet er at bilen skal på ettergodkjenning før denne måneden tar slutt. så det er tiden det går på.

og spørsmålet er: kan tykkere olje som f.eks 20w50 olje gjøre at den ikke lekker så mye, eller er det ikke så mye forskjell?

Vel, siden det ikke er noe problem hva det koster.Bytt pakning.

All den olja du må etterfylle koster sikkert like mye som en pakning allikevel!

Bilforumet.no
Super Moderator

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange folk sier forskjellige ting ja.

dette sa mekanikerene jeg snakket med:

1. en gammel motor vill nesten altid lekke når den kjøres med helsyntetisk olje. kjører derfor mineral og semisyntetisk på mine biler.

2. 20w50 er tykkere olje når 0w40 olje er det tynneste.

jeg kan ikke bytte topp pakning pga den skal på ettergodkjenning nå, må få det til å slutte å lekke i en liten halv time.. selfølgelig vill jeg ikke ha noe jalla løsning, men jeg vill ha skiltene mine.

kommer ikke til å ta på tettningstoffer, tetter sikkert alt annet også

XVOLVO 240 STV 92 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider