Gå til innhold

Lage eksosanlegg selv!!!?

Ranger emnet


[kj]

Anbefalte innlegg

Jeg lagde mitt selv.. Da med god hjelp av en kamerat som sveisa :) Kosta meg vel irundt 2500kr tipper jeg.. 3" bend og rette rør og en stor demper, kjøpt hos bilspectra, pluss at jeg kjøpte et fremre rør med flenser som flissundet hadde liggende.. (som selvfølgelig ikke passet, og måtte moddes endel).. Er endel jobb, men et komplett anlegg tilmin kosta 17K hos ferrita da, og svendsen skulle ha 11K..

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

koster ja!! hehe. er ikke helt inn i dette enda, men det er 3" som herkser??? eller..? sånn som DTM potter, det er en lydemper du får kjøpt på torshov for 2000,- også kjører man med 3"ifra motoren og dit..? eller??

 

hvilken dim. ere som er orgianlt da?? 2" ellerno'?

Arbeidslyst kom treng deg på - her skal du motstand finne!!

 

Hurra for sjokolademusa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2" holder i massevis på en < 2.0l sugemotor. Det er lettere å tilpasse ett eksosanlegg dess mindre diam. det er på rørene. Sats heller på en fancy "backbox" med grovt enderør. :cool:

 

Begynn forfra og jobb deg bakover, punkt i sammen hele anlegget først, før helsveising. Prøv også om anlegget fremdeles passer etter ett par helsveiser. Rørene kommer helt sikkert til å dra seg til den ene eller andre siden under sveisingen. Man bør seff legge inn en skjøt eller to der man benytter vanlige eksosklemmer. Alle festene på bilen bør benyttes.

 

Det er ikke så vanskelig når man først begynner, det tar bare tre ganger lengre tid enn man først trodde.. :D

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2.5" skal være best for ca 200-250 hester...

 

Jeg bygde 2.5" på volvoen min, var en del jobbing, og det faktum at driten måtte over bakakslingen gjorde jo ikke tingene bedre..

 

Støtter han som foreslo å punktsveise først, jeg merket, kuttet, helsveiste og monterte fremste delen min, og det ble.. Skjevt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Karlsen

Vet at en del motorer går dårligere om man setter på større eksos... Mange motorer er avhengig av å få den motstanden som er i org. anlegg...

 

Sånn jeg forstår det er det ikke snakk om motstanden i eksosanlegget, snarere gasshastigheten. Trikset er å holde gasshastigheten oppe og motstanden nede.

 

Et 2,5" med slakke fine svinger, er bedre enn enn et 3" anlegg med krappe dårlige svinger etter min mening. Null problem å hente ut 300hk med et bra 2,5" anlegg på en gitt motor.

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Larsern

 

Sånn jeg forstår det er det ikke snakk om motstanden i eksosanlegget, snarere gasshastigheten. Trikset er å holde gasshastigheten oppe og motstanden nede.

 

Et 2,5" med slakke fine svinger, er bedre enn enn et 3" anlegg med krappe dårlige svinger etter min mening. Null problem å hente ut 300hk med et bra 2,5" anlegg på en gitt motor.

 

Jo, men en Sierra 2,9 jeg gjorde dette på skjedde det motsatte.. Den blei så lat og jævlig at jeg kjøpte org anlegg igjen og da kom piffen tilbake!

97' Transporter T4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår