Gå til innhold

Hvordan er det å kjøre med RC biler på vinteren?

Ranger emnet


el`satanical

Anbefalte innlegg

ett par kamerater av meg kjørte for ett par år siden på isen på ett vann... å drifte med 4wd er kult på isen (De kjørte hver sine Inferno mp7,5 sport)

Motorene kan vel gå varme hvis de står stille og spinner for lenge da :op

Volvo V70 Summum 2005mod 2.4 (D5 163hk)

Vectra B 99mod 2.0i 16V Johnsens Vectra B

X Vectra A 89mod 2.0i 8V

 

BCDMST

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 4 weeks later...
Får vel legge ut litt av miner erfaringer med r/c bil i kulde.Og da snakker jeg kulde.

Bilen er en Kyosho USA-1 Nitro Crusher.

 

Elektrisk utstyr: Kan med fordel pakkes inn i kondomer eller ballonger, men må huske å ta det ut etter endt kjøring pga kondens.Batterier tappes fort i kulden.Kjekt å vite når man drar avgårde med en fuel bil og servoen stopper med f,eks full gass.

 

Fuel: Denne blir som grøt når det er skikkelige minusgrader.Den er veldig kald å få på fingrene og enda verre er det når det i tillegg er ekstra kaldt ute.Nå kan med fordel tanken plasseres i nærheten av eksosen.

 

Plastikk: Denne type plastikk som finnes i f,eks bærearmer etc blir sprø i kulden og knekker lett.

 

Motor: Bør startes inne i garasje etc og så kjøres ut.Behold karosseriet på, den får nok av kjøling og det beskytter ved f,eks en velt i snøhaugen.

Jeg har brukt en #8 plugg hele tiden og 15% nitro.

Bruk luftfilter uten olje.Oljen fryser og hindrer luft.

 

Dette var noe av det jeg har funnet ut etter kjøring i temperatur ned mot -40c.

I MINUS 40????? Da hadde du ikke fått meg ut av døra en gang

Some people see the glass as half empty, some peole see the glass as half full, I just wonder who the hell is drinking my beer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra tips der ja! Mange takk.

 

Kan tenke meg det er kipern å se bilen suse av gårde uten mulighet til å stoppe den ja, hehe

 

 

Anbefaler å montere failsafe, den settes mellom mottakeren og gass-servoen slik at når det blir lite strøm på batteripakken i bilen så går gassen i nøytral eller brems. Slik at den ikke raser avgårde når det blir tomt for strøm, med gassen på full fart. Gjelder da nitro biler.

 

http://www.radiostyrt.no har et bra forum for å diskutere rc ting.

 

MVH

Pioneer - Stinger - Morel - Evus - Phoenix Gold

Mondeo MK1 prosjekt.....RS kitt, bilstereo, DVD osv.

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=81122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å montere failsafe, den settes mellom mottakeren og gass-servoen slik at når det blir lite strøm på batteripakken i bilen så går gassen i nøytral eller brems. Slik at den ikke raser avgårde når det blir tomt for strøm, med gassen på full fart. Gjelder da nitro biler.

 

http://www.radiostyrt.no har et bra forum for å diskutere rc ting.

 

MVH

 

 

God ide, ingenting er som å se sin 4500,- kroners RC bil gå i døra på en 500 000,- kroners Volvo...........Har jeg hørt.....*host-host*

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God ide, ingenting er som å se sin 4500,- kroners RC bil gå i døra på en 500 000,- kroners Volvo...........Har jeg hørt.....*host-host*

 

Hehe! aneglsmili

 

Trådstarter: Du må bare passe på å kjøre motoren rikt nok - ettersom det er så kaldt er fyllingsgraden bedre, så for å unngå varmskjæring må du nok ihvertfall skru ut litt på høyskruen kontra normal sommerinnstilling.

 

Hvis du kjører på is vil du sannsynligvis varve mye, og det sliter jo voldsomt, så regn med mer slitasje på motor og mindre på chassis.

 

Isbanen vår fra ifjor:

 

DSC03895-small.JPG

Et smil i trafikken er den beste taktikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God ide, ingenting er som å se sin 4500,- kroners RC bil gå i døra på en 500 000,- kroners Volvo...........Har jeg hørt.....*host-host*

 

 

Hehehe....da man begynner å snakke om at hobbyen er virkelig dyr :tannløs

 

Forresten, når det gjelder å kjøre om vinteren. Har selv 2 nitrobiler og begge er kun mottakeren pakket inn i ballong og servoene er det smurt fett, silikon osv rundt servostaget og der ledningen går inn. Den ene er en monstertruck som virkelig spruter snø inn overalt, men har aldri vært plaget med at elektronikken tar kveld pga vann/snø. Fettet rundt åpningene på servoene hindrer at vannet kommer inn.

Man får også noe som heter plastidip, som mange skryter av, men har ikke prøvd dette selv. Dette dyppes eller sprayes servoene inn i og når det tørker har man et tynt gummi/plast belegg rundt hele servoen slik at vann ikke trenger inn.

Pioneer - Stinger - Morel - Evus - Phoenix Gold

Mondeo MK1 prosjekt.....RS kitt, bilstereo, DVD osv.

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=81122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å montere failsafe, den settes mellom mottakeren og gass-servoen slik at når det blir lite strøm på batteripakken i bilen så går gassen i nøytral eller brems. Slik at den ikke raser avgårde når det blir tomt for strøm, med gassen på full fart. Gjelder da nitro biler.

 

http://www.radiostyrt.no har et bra forum for å diskutere rc ting.

 

MVH

 

Har du en moderne PCM radio så programerer du jo fail safen i motakeren da.

 

På bensinbiler er det faktisk påbudt med fail safe i konkurranser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Kyosho Inferno MP7,5 Kanai 2 (og før det en MP5) som jeg har kjørt en del om vinteren. Jeg har brukt silikon i kasseskjøtene på throttle servoen (standard servo) og styreservoen har pakninger (Futaba 9402). Problemene jeg har hatt med vinteren er at filteret blir vått. Dette løses greit på Infernoen ved og sette på kappen over luftfilteret som følger med (ikke kjør med det når det er tørt, for det tettes fort). Jeg prøvde også og kjøre inn en Sirio 21S motor om vinteren. Den fikk ikke opp arbeidstemperatur før våren kom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe! aneglsmili

 

Trådstarter: Du må bare passe på å kjøre motoren rikt nok - ettersom det er så kaldt er fyllingsgraden bedre, så for å unngå varmskjæring må du nok ihvertfall skru ut litt på høyskruen kontra normal sommerinnstilling.

 

Hvis du kjører på is vil du sannsynligvis varve mye, og det sliter jo voldsomt, så regn med mer slitasje på motor og mindre på chassis.

 

Isbanen vår fra ifjor:

 

DSC03895-small.JPG

Ah ser tøff ut den is banene hvor er det var da? Blir det noe lignende i år?

Some people see the glass as half empty, some peole see the glass as half full, I just wonder who the hell is drinking my beer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i går skyfla jeg på veien og drifta i 2 timer til sammen, hadde ballong og fett på servoer og batteriene, og det funka veldig bra. treng bare nye dekk, er ikke spor i de jeg har lenger, noen som veit om noen bra dekk til vinter føre? og noen tøffe hvite felger, no rally lignende:)? i dag skal jeg lage en form for skjermer så det ikke spruter så mye av fram dekkene.

-BMW e30 320 tramp drifter posjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Nitro Trucker monstertruck, RWD som jeg brukte endel på vinteren. Ballong på motttaker, ingen problemer.

 

Var litt uheldig en gang, drev å leke på snøføre på en stor parkeringsplass, kom sidelengs i fin stil :) "Plutselig" dukket det opp en flekk med bar asfalt (en bil hadde stått der), og vips tok dekka tak! Resultat: alt av hjuloppheng på den ene sida knakk rett av blah

 

Fail safe kan være en god ide ja, min dro avgårde i ca 60 km/t rett inn i veggen på City Syd (kjøpesenter) :drive2

Signaturen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår