Gå til innhold

(GD) Hvordan få ut instrumentpanelet!

Ranger emnet


Mazda626

Anbefalte innlegg

Det er en smal sak å få ut instrumentpanelet på GD'n, dersom man bare vet hvor skruene og klipsene sitter.

 

Instrument1.JPG

 

Beklager at teksten ble uklar, men klarte å formatere feil!

 

Rammen rundt klokkene

 

Rammen rundt klokkene sitter festet med 4 skruer. Tre av dem (2), sitter rett bak rattet, i overkant.

 

Den fjerde (1) lokaliserte jeg bak dekselet som sitter rundt åpningshendelen til midtre luftuttak. Dekselet var bare å vippe forsiktig av, med en flat skrutrekker.

 

Instrument2.JPG

 

Klarte å ødelegge en låsetapp på et avstandsstykke i forbindelse med luftuttaket til sidevindu. Dette har ikke noe å si da stykket sitter godt likevel.

 

Instrument3.JPG

 

For å få av deksel helt, må man fjerne tre, eventuelt 4, strømkoblinger. Klokke, tåkelys/nødblink (kan variere) og vindusvisker bak/vinduspyler bak (kan variere) Alle koblinger sitter med tradisjonell låseklips.

 

Klokkene

 

Klokkene sitter festet med 4 skruer (3).

For å få ut klokkene må man koble fra speedometervaier. Det letteste er å dele vaieren i skjøten, nede i motorrom. Vaieren kommer ut fra torpedoveggen til høyre for bremsekraft forsterker. Skjøten kan lokaliseres halvveis mellom torpedovegg og girkasse. Del delingen ved å skru koblingen av. Normalt skal ikke denne sitte hardt.

Dytt så vaier litt inn i torpedovegg. Dra så klokka forsiktig til deg, helt til du kommer til koblingene på baksiden. Speedometervaier er festet med et klips, dette kjenner du. Trykk inn klips, og napp vaier ut.

Strømpunktene, 2 stk, er også festet med tradisjonelle klips.

 

Deling av klokkene

 

Klokka kan deles, slik at man kommer til skivene. Det sitter to skruer i overkant, og en i underkant. Den i underkant sitter omtrent på midten og på selve printet.

Glasset er limt og klipset, slik at det er vanskelig å dele glasset fra huset som sitter rundt klokkene. Med litt varme, er det dog mulig...........

 

Få ut skivene

 

Skivene er festet med synlige skruer. For å få ut visere, anbefales det å bruke en gaffel. Skal du ta vare på skivene, kan det lønne seg å legge noe i mellom skiver og gaffel, slik at riper unngås. Det lønner seg også å ta et bilde av klokker med visere før demontering, slik at du eksakt ser hvor viserne sitter.

 

Å sette i sammen

 

Det store kluet her, er å følge punktene fra slutten til start ;)

 

PS

 

Man justerer ikke kilometerstanden i samme slengen, gjør man vel? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trenger ikke demontere det så mye for å stille på kmeren :D hehe luft drill på viren, men går jævla seint da... sko gjerna ha spolt tilbake det nye instrumentet (350000) til så lite som orginalen er gått (160000) :)

 

På akslingen til kmteller, sitter det en låseklips. Fjern denne, og man kan da lett, flytte på tallene........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår