Gå til innhold

Juss ved skade på annens kaskoforsikrede kjøretøy

Ranger emnet

Syrre

Anbefalte innlegg

Jeg var/er ikke ute etter å fiske etter sympati.

Jeg var/er ute etter å finne ut hvordan jussen i et slikt tilfelle er.

Den er vel soleklar? bilen er forsikra, og da bruker man det, uavhengig av hvem som kjører bilen. Skal ikke blande inn etikk og moral her, men en av grunnene til at jeg sjelden eller aldri låner bort bilen min, er nettopp tilfeller som dette. Jeg vil si at hvis man låner bort en bil, bør man være klar over risikoen det faktisk er, ingen er ufeilbarlige.

Hvis noen jeg kjenner vil at jeg skal bruke bilen dems, pleier jeg å si at jeg ikke gidder å betale noe hvis det skulle skje noe, og at risikoen er dems. Da ender det enten med at de aksepterer det, eller at jeg ikke kjører bilen. Enkelt og greit. Kan bli litt krangling der og da, men det går fort over, og man unngår slike kjedelige saker i ettertid:) Samme når det gjelder å låne bort større summer penger. Lån aldri bort mer enn du har råd til å tape, og har du ikke råd til å tape noe, låner du ganske enkelt ikke bort noe:)

mvh oddi

Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...
Hvor mye er det i egenadel da?

Ofte kan det lønne seg å bare betale egenandel å bare bli ferdig med det.

Dere har glemt en viktig sak her folkens!!

En ting er egenandel som oftest er mellom 4 og 8 000,-

En annen ting er bonus.

Hvis du velger at forsikringsselskapet skal erstatte skaden :

1) Noen må betale egenandelen

2) Den som er så uheldig å ha forsikret bilen mister bonus, og bilen blir vesentlig dyrere å forsikre etterpå. Bonustap er nesten alltid en MYE STØRRE kostnad enn egenandelen...

Hilsen cj

c¨,)

'01 Audi A4 1,9 TDI PumpeDyse avant

x '89 VW Golf MKII Lesjøfors senking

x '84 Volvo 240

...oppstarteren av:

-= forsikringstråden på forumet =-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del egenandelen 50/50.

Loven har ingenting med denne saken å gjøre. Dette er en kontrakt mellom bileier og forsikringsselskap. Egenandelen skal betales. Forsikringsselskapet eller loven har ingenting med hvem som betaler, bare man betaler slik som følger av kontrakten. Og kontrakten er som sagt mellom bileier og forsikringsselskapet.

Argumenter for at hun skal betale alt er at det var hun som ba deg kjøre, og at hun selv er en elendig sjåfør. Så denne krasjen er mest sansynlig det minste som kunne gått galt på denne turen.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dere glemmer en vesentlig ting her.

Drit i forsikringen i et lite øyeblikk.

Han har skadet noen andres eiendom. Selvsagt er han erstatningspliktig.

Hvis ikke kunne jo jeg bare gått bort til en bil jeg ikke likte, vraka den med balltre, motorsag og dampveivals, og etterpå gått bli og fornøyd derfra vel vitende om at den er kaskoforsikret og jeg er ikke ansvarlig i det hele tatt.

Virker det logisk? Ikke i det hele tatt nei. Tenkte meg det.

Hun kan anmelde han og kreve erstatning på bilen sin samma faen hvor mye den er forsikret i hennes, farens eller guds navn.

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor blander du hærverk inn i en sak med et trafikkuhell ?

Du er nok ikke pliktig til å betale noe som helst, men er jo som mange andre har påpekt et stort spørsmål med moral og etikk i denne saken, og jeg synes du bør holde deg for god til å være drittunge. Gjør du ikke det, synker du ned på hennes nivå.

Uansett når du skader noe som hører til noen andre så er du pliktig til å erstatte det. Uhell eller ikke.

Alle her henger seg opp i den forbanna forsikringen.

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn, hvis du driter i hele saken, kan du hvertfall regne med at motparten har sendt inn en skademelding. Saken løses da mellom forsikringsselskapene.

Eventuellt erstatningssøksmål fra eieren av bilen du kjørte vil komme i form av et sivilt søksmål mot deg personlig.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn, hvis du driter i hele saken, kan du hvertfall regne med at motparten har sendt inn en skademelding. Saken løses da mellom forsikringsselskapene.

Eventuellt erstatningssøksmål fra eieren av bilen du kjørte vil komme i form av et sivilt søksmål mot deg personlig.

..som han slipper lett unna. Det vi ikke engang bli anlagt en sak i et slikt tilfelle som dette. Det kan jeg med trygghet si, da det har vært en helt tilsvarende sak oppe i retten tidligere. Denne ble kjørt for å skape presedens.

Tingen var som følger: En kar låner MC'n til kompisen, og kommer til å totalhavarere den, som en følge av at han kjørte "gris". Mannen klarte seg uten alvorlige skader, men sykkelen ( en R-sykkel av værste sort) ble vraket.

Eieren krevde kostnadene dekket av føreren, men føreren ble frikjent i retten, da han ikke var ansvarlig for forsikringen på sykkelen.

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider