Gå til innhold

90bd grense på Gatebil Våler

Ranger emnet


Era

Anbefalte innlegg

Originally posted by antheus

 

Det er som han sier. Stor forskjell på 88 og 90 db.

Regelen er når man øker med 3 db har man det doble av lydstyrke.

så har man 93 db, er det dobbelt så mye som 90 db.

 

??

 

Å du driver med stereo tipper jeg?! :) For å øke lyden med 3db, så må du doble effekten heter det! Der tenker jeg den regelen din kom fra! :) 3db er IKKE dobling av lydstyrke! Men at forskjellen er stor, det er den.

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

"Lydens intensitet er direkte relatert til energi-innholdet i lydbølgene – jo "større" bølgene er, jo mer intens er lyden. Dette er et objektivt mål. Når vi snakker om lydens styrke, er det imidlertid vår subjektive tolkning av lydintensiteten vi refererer til. For å måle lydens styrke, bruker vi en logaritmisk skala, der måleenheten kalles desibel. 0 desibel defineres da som den laveste lydintensiteten et normalt øre er i stand til å høre. For hver 10 dB økning på denne skalaen, øker lydintensiteten med 10 ganger. (En lyd på 10 dB har 10 ganger høyere intensitet enn en lyd på 0 dB, en lyd på 20 dB har 100 ganger høyere intensitet enn en lyd på 0 dB osv.) Vår subjektive opplevelse av lydstyrken er imidlertid slik at vi opplever en økning på 10 dB som en fordobling av styrken – de fleste voksne med normal hørsel vil si at en lyd på 20 dB er omlag dobbelt så sterk som en lyd på 10 dB. Vi kan skille mellom endringer i lydintensitet ned til omlag 0,1 dB, og øret vårt kan oppfange og tolke lydintensiteter fra 0 til omlag 120 dB. Øker lydintensiteten ytterligere, vil imidlertid energiinnholdet i lydbølgene være så høyt, at vi registrerer lyden som smerte. 130 dB er det vi kaller smertegrensen for hørselen.

 

Dersom vi utsettes for gjentatt eller langvarig eksponering for lydintensiteter over 90 dB, risikerer vi at sansecellene i det indre øret skades. Yrkesmessig eksponering for slike støynivåer krever bruk av hørselsvern. Dessverre er hørselsskader et stadig vanligere fenomen hos ungdom – kanskje ikke å undres over når vi vet at lydintensiteten på rockekonserter, i diskoteker osv. ofte overskrider 120 dB."

 

 

-altså +3dB er dobling av lydstyrken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by menace

 

 

-altså +3dB er dobling av lydstyrken

 

Å dæven! :D Den greide jeg nesten ikke å lese engang!

*legger seg superflat!*

dukenukem

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Magnus

tenk hvis det skulle smelle i potta på en bil da :D

 

Da bæsjer vel"naboen" på seg tenker jeg :D

 

arrgghh liker ikke dette...

hvor ender det liksom.....

 

M

Som du sier ender det med mye dritt. hehehehe i buksene når en blir tatt av banen og deretter i vilt sinne gasser alt en har utenfor område.. hehehe Da tenker jeg det kommer mere en bæsj, kanskje litt mage sekk også hehehe Nei den var drøy..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Magnus

tenk hvis det skulle smelle i potta på en bil da :D

 

Da bæsjer vel"naboen" på seg tenker jeg :D

 

arrgghh liker ikke dette...

hvor ender det liksom.....

 

M

 

 

jeg har brannsår på leggen etter det smalt litt i potta de på ringbanen... fikk vel litt mongoose slam på leggen.... fakta!

Bilforumet.no

Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by menace

Bør det ikkje vurderes å flytte Gatebil til Rudskogen då?

 

Med ei støygrense på 90 dB vil vel ikkje mange av grombilane få kjøre, uten at dei monterer tilbake kat. og original eksos då...

 

fucku

 

Bilen min hadde 104 dB på EU-kontroll, 1,6i med grenrør og effektanlegg! Ifølge vognkort sku det ligge på 83 dB.

 

Rudskogen suger...

1km grusvei opp til banen og elendig plass til biler i nærheten av banen...

Har for mange biler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by menace

Bør det ikkje vurderes å flytte Gatebil til Rudskogen då?

 

Med ei støygrense på 90 dB vil vel ikkje mange av grombilane få kjøre, uten at dei monterer tilbake kat. og original eksos då...

 

fucku

 

Bilen min hadde 104 dB på EU-kontroll, 1,6i med grenrør og effektanlegg! Ifølge vognkort sku det ligge på 83 dB.

 

De har installert (eller er i ferd med å gjøre det) samme støymåleranlegg på Rudskogen som på Våler..... Så dessverre det varer ikke lenge før det "smeller" der også.

 

Arctic Circle i Mo I Rana har visst foreløpig gått fri så vidt jeg har hørt...vi får reise dit. :)

 

:pisser: flushit

2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ

1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

x-'98 Renault Megane Coupè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Loppa

 

De har installert (eller er i ferd med å gjøre det) samme støymåleranlegg på Rudskogen som på Våler..... Så dessverre det varer ikke lenge før det "smeller" der også.

 

Arctic Circle i Mo I Rana har visst foreløpig gått fri så vidt jeg har hørt...vi får reise dit. :)

 

:pisser: flushit

 

Det er jaggu bra vi har unngått det på Gardermoen Raceway.

 

Bjørn V. Pedersen

Bjørn V. Pedersen

Norsk Dragracing Gardermoen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Loppa

 

De har installert (eller er i ferd med å gjøre det) samme støymåleranlegg på Rudskogen som på Våler..... Så dessverre det varer ikke lenge før det "smeller" der også.

 

Arctic Circle i Mo I Rana har visst foreløpig gått fri så vidt jeg har hørt...vi får reise dit. :)

 

:pisser: flushit

 

Mener du det seriøst?

 

Blir dårlig med banekjøring på meg i år da gitt...

 

Får vist gå hjem og gjørra klar Alfa`n.

 

Eller vent vi drar til Sverige :) på banetreff.

 

Er nesten så en skulle tru Bilsportforbundet er med på detta for og stoppe slike arr som Gatebil og klubb treff..........

 

Noen som kan sjekke den beskyldningen med de?

Noen som eventuelt har no kontakter?

 

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo ikke helt riktig

 

Uansett hva politikere, politi, gretne naboer må tro så er motor/bil interesse på vei oppover i Norge. Det betyr at ungdom og litt eldre ungdom, :D hehe, vil ut å møtes, kjøre, kjøre om kapp osv.

Hvis de stopper slike arrangement så vil det HELT sikkert bli mere "grisete" kjøring langs veiene enn hva godt er.

 

 

orker ikke skrive mere jeg....

blir litt deppa av dette

 

M

-97 Ford Fiesta 1.25 Flair - Til salgs

-94 Ford Escort Cosworth

 

Min hjemmeside

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår