Gå til innhold

Cathrines cab prosjekt :)

Ranger emnet


cathrine

Anbefalte innlegg

Jeg hadde vært en stund på utkikk etter bil, da jeg falt over tanken om en golf cab. Jeg kikket litt på nettet, og fant noen rundt omkring i området. Jeg ville gjerne ha en som var i best mulig stand, minst mulig feil og selfølgelig minst mulig km. Jeg endte opp med å kjøpe den første jeg kikket på. Det var bare en utrolig sjarm over denne lille bilen. Jeg diskuterte litt pris, og etter 1-2 timers svetting og mange telefonsamtaler senere, kunne jeg se meg fornøyd med min nye bil, en rød golf cab 1,8L, 89mod. I bakhodet var NAF-testen og NAF-mannens uttalelser.

Listen var lang, men grei nok, vi var trossalt i Juli og mange mnd unna EU-godkjenning i Oktober. (tenkte jeg)

 

*Falskluftlekkasje i innsugningsmanifold

*Ujevn tomgang

*Motor fusker ved belastning

*Clutch slurer

*Slaglyd i demper

*Fjærer bak: BRUDD på venstre side

*Svetting ved topplokk

*Svetting ved register

*Ujevnt slitt bremsebelegg

*Noe lav ladespenning

*Skadet støtmansjett dempere forran

*Svak virkning dempere forran

Pluss noe interiør rifter og rifter i cabben

 

Vel, vi satte i gang.

Tennplugger + kabler, rotor, fordelerlokk, radiatorvifte (for av en eller annen grunn gikk ikke den gamle rundt, det gjør ikke den nye heller) , termostat, oljefilter, dempere og fjærer.

Det morsomste byttet var dempere og fjærer. Da demperne kom ut falt de fra hverandre og oljespruten stod. Den ene fjæren var bokstaveligtalt brukket. (bilde)

Vi starte bilen, og HÆ?? den går bare på 3 sylindere. Det var noe rart med den ene dysen og dens slange.

Så bestemte jeg meg for å gjøre en god invistering. Kjøpe en delemotor.

Mange høggere senere fikk jeg tak i en motor fra en på jobben til kjæresten min. Det var samme motor, ihvertfall nesten.

Så satte vi inn den i stede. Desverre var det noe ledninger og slanger som var svært ulikt fra den orginale motoren, så vi bestemte oss for å lage 1 motor ut av de 2 jeg nå hadde. Godt var vel egentlig det.

Sylinderne på den "nye" motoren var stygge og toppen på min var stygg. Så det passet utmerket. Motordelene ble vasket, renset og lakket. Pakninger ble byttet. Bunnpannepakning, Topppakning, Innsugsmanifoldpakning, eksosmanifoldpakning.

Kamreim, dynamoreim og servoreim, og selvfølgelig clutchen.

Girolje, servo-olje og motorolje samt kjøleveske ble byttet. Og etter invistering av motorjekk, var vi klare nok en gang for flere timer i garasjen.

 

Vel i dag var dagen, vi skulle starte den. Men nei. Den dro på starteren en liten stund, dro tregt, virka som batteriet var dårlig, så ville den ikke dra på starteren mer, sa bare klikk når vi "dro på starteren", vi boosta batteriet, men ikke noe skjedde.

 

Så motivasjonen er litt dårlig og jeg trenger litt hjelp. Noen kloke ord og gode erfaringer jeg håper dere andre vil dele med meg, så jeg får mitt lille prosjekt på veien... :drive2 Forresten blir jeg også veldig glad om noen kan fortelle meg hvor mye olje det skal på girkassa. 3,ol eller 2,1l? Er litt uklart. :)

 

Håper på gode og konstruktive innspill fra dere!! Jeg trenger det :)

 

Hilsen Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 169
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Står i første posten at du lader litt dårlig, sjekk børster på dynamo, ledninger og jording, hadde samme feilen på min gamle golf 2. Golfen jeg har nå skal ha 1,9l olje på girkassa, så 3liter hørtes mye ut. Er vel et påfyllingshull på toppen du kan fylle på til det er fullt? Hvis du sier hva slags kasse du har kommer det sikkert en golfguru og oppgir korrekt antall liter du må ha. Du kan vel også få bilextra til å sjekke, da jeg var der og kjøpte girolje slo de opp i ei bok og sjekka type olje og antall liter.

 

Uansett, lykke til med bilen, den så fin ut :)

Saab 9-3 1.8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, da tar vi fatt på problemløsing... hellothere

 

Få deg et bedre batteri, eller sett på en booster med bedre strømkapasitet (de som man får kjøpt for under 1500 er søppel) eller koble til med startkabler.

 

Grunnen til at starteren "klikker" er at det er for lite strøm, sjekk også om motor og gear er tilstrekkelig jordet...

 

Hvis starteren fremdeles "klikker" vil jeg prøve å slepe bilen igang. Da får du sjekka om bilen starter i allefall, og hvis den starter da ville jeg ha bytta starteren.

 

Hvis bilen fremdeles ikke vil starte ville jeg ha sjekka to ting:

 

1. Gnist.

 

Får bilen gnist på pluggene? Hvis ikke, sjekk kabler, rotor & fordelinglokk, plugger og i verste fall coilen.

 

2. Bensin.

 

Kommer det bensin fram til motoren? Hvis ikke, sjekk om bensinpumpa går, bensinfilter og om det er bensin på tanken... :hammer

 

Det siste er en erfaring jeg har gjort meg selv... cheers

 

Starter bilen fremdeles ikke? Vel, da må man litt mer drastisk til verks. Sjekk om reg.reima står riktig samt at tenningsrekkefølgen er riktig på sylinderne....

 

Da har du litt å henge fingrene i, så får du heller spørre mer om det fremdeles er problemer... alacocaina

 

Hilsen Håkon... :)

Parts and Retards - Størst på senk i Norge.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at du hadde en JH-motor i utgangspunktet (ser ut som om du har div. vakuumdilldall-greier, som disse motorene har). Er delemotoren også en JH, eller er det en DX? Dersom du fikk med nettet og innsprutet til DX'en kan det være en god ide å bruke dette. Det er nemlig enklere og gir mindre frustrasjon ifm. feilsøking (selv om du må tilpasse nettet til de originale stikkerne i sikringsboksen).

 

De fleste mulige grunner er lista opp ovenfor. Personlig tipper jeg på enten feil tenningstidspunkt/rekkefølge og/eller at regreima ikke står riktig.

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vett ikkje om du fekk svar på d me olje i girkassa, men d du skal gjøre då e å:

1: bilen må stå 100 % beint!

2: Fylle på til d kommer ut igjen av påfyllingshullet

3: Vente til d ikkje drypper mer

4: Skru igjen påfyllingsskruen.

 

Brukte vel ikkje mer enn sånn ca 2 liter på min. Vett ikkje om d har noe å sei om d e 4 trinns elle 5 trinns girkasse... d kan vel noen andre svare på. Forresten. Topp å sjå at d e flere jenter som like å bli møkkete og skru bil! :wave

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår