Gå til innhold

hvilken motor. skal jeg velge

Ranger emnet

Per-Henrik

Anbefalte innlegg

åpen luft filer

2,5 tommers eksos

chip

kansje en annen kam

burde vell holde i bruks bilen det.

hvor mye sånn ca. effekt økning vill det bli da?

å chippe en F motor med det oppsettet, er så og si bortkastet penger...

men med en annen kam, grenrør og effektanlegg burde det hjelpe litt mer på...

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 47
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg hørte med noen trimfirmaer for ei stund siden.. før jeg investerte i FT motor. Da var det snakk om 20-30000kr i deler for å få ut ca 170-180hk av en F motor. Det var riktignok nye deler men. Det koster mere enn det smaker.

For å få ut såpass av en sugis må du jo ha chip, grenrør, større dyser kanskje, annen kam, porta topp osv.. Det blir dyrere enn å kaste inn en 230FT motor. DU får en FT for under 10000SEK, moms og toll trenger du ikke å betale, for du tar den jo med over sent på kvelden.. hehe...

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vil jeg avklare litt om toll regler her en gang for alle! Jeg ble fortalt at alt under 5000kr slapp du moms på..men det stemte altså IKKE når jeg henta FT motoren min på lørdag!

Jeg fikk svensken til å skrive kvitteringen på 4500kr..men mannen i skranken forklarte følgende!

*Under 3000kr er momsfritt hvis du reiser inn/ut av landet iløpet av 24 timer.

*under 6000kr er momsfritt hvis har bevis på at du har vært i sverige i over 24 timer!

Så vi klarte da og god prate med tollmannen og sa at vi hadde vært langt inne i sverige og skrudd ut motoren og alt sånn! Så det gikk bra til slutt..tror han var meget snill! :roll:

Men du må egentlig ha bevis på at du har vært i sverige over natten!

-90`modell 240, med FT motor.

-95 e34 525tdsa vurderes for salg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åpen luft filer

2,5 tommers eksos

chip

kansje en annen kam

burde vell holde i bruks bilen det.

hvor mye sånn ca. effekt økning vill det bli da?

10-15 kanskje...

Har 2,5 toms eksos + luftfilter i grillen selv. Men hadde ikkje regna med å få effektøkning akkurat. Men må sei meg enige med alle så anbefale 230ft/fk. Du kan nok komme billigere ifra det med motor fra 740 turbo (230et) hvis du finner en som ikkje er ihelkjørt...

08' S40 2.0D Summum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke toll på bildeler, kun moms.

B230ET har 182HK

B230FK har 135HK

GLEM å trimme en sugemotor til 180hester.. da får du en motor som ikke er egnet for å skubbe en 240 i det hele tatt. MEN en lett trimmet FK/FT (chip) er den motoren som jeg har testa som egner seg best i en 240, den går satans bra (B230FK + bensinchip og tenningschip SPARKER!) og du har en evig overflod av dreiemoment heelt fra bånn.

Kombinert med en M47 eller M46 girkasse trenger du aldri å gire, med mindre du har det veldig travelt. (forbikjøring på 5. gir er gøy) har du automatgir bytter du ut orginalkammen med en K kam eller A kam for å få mye mer effekt på topp siden automatkassen girer ned uansett..

Samtidig vil jeg nevne at om du greier deg med B230F'ens 116Hk og 185Nm så har du en motor som starter og går som ei klokke hele tiden. Den går billig også! min B230F har passert 560 000km nå og går fortsatt fint som bare det!

Edit: glemte å nevne at med en orginal B230FK motor med chip så bruker den jo såklart "mye" bensin ved pådrag, men du har muligheten for å kjøre fint på langkjøring med den så lavt som 0.7liter/mil. kanskje enda lavere på bedre veier enn hva jeg er vant til men.. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thenkte og sette inn nå motor i bilen min. og trenger hjelp til og finne ut av hvilken motor jeg skal velge?

Motoren må være:

-billig i innkjøp

-gå billig

-Trimes til 150-180 hk.

Thenkte litt på en b230f motor.

-chipe den

-grenerør 2,5 eksos

-åpent luft filter

-annen kam aksel.

noen som har oversikt over alle volvo motorer som finnes og hvilken effekt de har??

Ingen som fikk med seg denne faktoren altså ? Får vel ikke noen av disse motorene til å gå spess billig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FK går billig som faen sålenge du klarer å passe høyrefoten..

ihvertfall om du sammenligner med dette:

*kremte om sin bensingjerrige 6'er* :P

nei, det er nok ikke et billig prosjekt..

så det bør du styre unna :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var det jeg hadde lyst til se. men det blir litt dyrt. i første om gang. men har lyst til og bygge en slik motor med turbo.

en 16v motor da. det ser jo tøft ut nede i der.

Igjen

noen som her en liste over volvo motorer og spec på de?

Trenger 16v topp til volvo rød blokk. PM ME...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fått fiksa motoren din nå? og var det ikke den som var ganske gjerrig? vi råna jo rundt i bergen sentrum i time etter time (3.4timer vel).. full gass stort sett hele tiden og den brukte jo ikke stort mer enn en hundrings i bensin..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fått fiksa motoren din nå? og var det ikke den som var ganske gjerrig? vi råna jo rundt i bergen sentrum i time etter time (3.4timer vel).. full gass stort sett hele tiden og den brukte jo ikke stort mer enn en hundrings i bensin..

fikset den ja..

var sprekk i en coil!!

den ble enda mer gjerrig med ny coil!

samt lyden, moment, alt, ble bedre!

men jeg må ta dagen!

sulten som en hest, så jeg får komme meg hjemmover og få i meg noe mat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider