Gå til innhold

Hjelp til annleg i rekord caravan

Ranger emnet

Rekord

Anbefalte innlegg

Har en 69 mod rekord caravan. Denne bilen er det ikke noe annlegg i. ikke spiller en gang. noen som kan sette opp en liste med ting jeg trenger å kjøpe for å få ett bra annlegg i denne bilen? tenker på: ledinger, spiller, forsterker, sub OSV

noen som kan forklare meg hvordan allt d der med forsterkere fungerer?

håper på svar. :cool:

Daihatsu Charade G11 Turbo

(SMÅBIL POWER)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fremstår bilen idag? Om den er i originalstand, kan man kanskje vurdere hvor store inngrep man vil gjøre i bilen? Å lage hull i hele og pene dørtrekk fra 1969 for et par høyttaleres skyld, er kanskje ikke det helt store... og dashbordet har vel kun uttak for gammel radio med skruknotter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm er bilen o orginal stand og ellers i bra form burde du IKKE ødelegge den med å montere inn noe stereo,isåfall burde du finne en måte å gjøre dette på uten å ødelegge noe inni bilen....

en orginal slik bil vil etterhvært være en pærle og de vill være en synd og en skam å ødelegge noe slikt helpme

Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm er bilen o orginal stand og ellers i bra form burde du IKKE ødelegge den med å montere inn noe stereo,isåfall burde du finne en måte å gjøre dette på uten å ødelegge noe inni bilen....

en orginal slik bil vil etterhvært være en pærle og de vill være en synd og en skam å ødelegge noe slikt helpme

bilen er orginal. har tenkt my på det der jeg oxo: i og med at det er stasjonsvign er d muligheter for en del høytalere bak...?

tenkt å bygge sub kasse og kansje få noen andre høytalere som om jeg skulle hatt hattehylle. Alltså byggd en hattehylle fra baksetet og til sub kassen, som blir plasert litt lenger bak i bilen.

noen meninger om dette? og spilleren har jeg tenkt å gjemme inni hanskerommet. men burde hatt noen høytalere framme og. noen ideer om hvordan få det til?

(SMÅBIL POWER)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve å få tak i et ekstra sett dørsider fra en hugger e.l. som du kan montere høyttalere i. Da har du muligheten til å bytte tilbake til de originale dørsidene om du bestemmer deg for å selge bilen senere.

Da vil man stå igjen med behov for en plass å ha forsterker og evt. sub. Dette kan enkelt bygges inn i en kasse, slik du foreslår. Høyttalere bak har du strengt tatt ikke bruk for, og ved å droppe dem får du mer penger å bruke på de andre komponentene :)

Hvor mye penger har du tenkt å legge i anlegget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve å få tak i et ekstra sett dørsider fra en hugger e.l. som du kan montere høyttalere i. Da har du muligheten til å bytte tilbake til de originale dørsidene om du bestemmer deg for å selge bilen senere.

Da vil man stå igjen med behov for en plass å ha forsterker og evt. sub. Dette kan enkelt bygges inn i en kasse, slik du foreslår. Høyttalere bak har du strengt tatt ikke bruk for, og ved å droppe dem får du mer penger å bruke på de andre komponentene :)

Hvor mye penger har du tenkt å legge i anlegget?

ingen dum ide.

men hva mener du. at jeg ska ha sub og få inn noen høytalere i dørene. er d allt jeg trenger? har ca 30000kr til disposisjon kan jeg tenke meg......(til å fikse opp hele bilen) men ca 15-20000kr i annlegg tror jeg at jeg tar meg rå til.

(SMÅBIL POWER)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er sparkepanel på disse da.. Det "panelet" foran døra, sånn i fothøyde, under dashbordet ;)

tror ik d er d. nå er jeg ik i nærheten av bilen heller så jeg kan ik sjekke. men er det muligheter å få byggd diskanter inn i en box. og få festet den under dashbordet?

(SMÅBIL POWER)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen dum ide.

men hva mener du. at jeg ska ha sub og få inn noen høytalere i dørene. er d allt jeg trenger? har ca 30000kr til disposisjon kan jeg tenke meg......(til å fikse opp hele bilen) men ca 15-20000kr i annlegg tror jeg at jeg tar meg rå til.

Jeg mener at du skal ha høyttaler i dørene foran og en sub (og forsterker) i en egen kasse bak baksetet ja :)

Om du føler for å gjøre større modifikasjoner er det nok smart å gjøre som Neptyr også sier; få tak i en ekstra innredning og styr så mye du vil. Derved beholder du den originale innredningen, og slipper å få noen form for verditap ved salg fordi du har "ødelagt" noe. Kan også være greit om ikke du har styrt noe videre med montering før. Det skal ikke SÅ mye til før du kutter litt for mye/kommer borti noe/osv. og da er alltid en "ekstradash" god å ha!

Dersom hele greia bare skal gi lyd fra seg kan du montere diskantene under dashen. Dersom du er opptatt av å få noe som likner på et lydbilde må du nok tenke og prøve endel mer hva plassering angår. Personlig synes jeg det ville vært synd å bruke så mye penger på komponenter for så å bare utnytte 20-30% av potensialet..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det som er en mulighet er å ta av de org. panelene som det er ønskelig å mont. høyt. i og lage nye i f.eks. MDF.

f.eks. Sparkepanelene/Kickpanel (v/bena, under dash.bordet).

Lag nye som bygges om til å romme de høyt. du har lyst på.

Ta de trekkene i bag.rommet eller bakluken og lag ny som det også mont. høyt. i (er greit med lyd foran og bak i en bruksbil)

Lag en basskasse til 1 el. 2 10" el. 12" og mont. forst. på den.

Kabeltrekking er ikke noe prob. i en så gammel bil, er som regel ganske mange hull som kan brukes gjennom bilen.

Handleliste :

1x CD-Spiller m/MP3 og 2-3 linjeutg.

1x Forsterker 5 kanals, som kan brukes til hele oppsetter.

Kan anbefale Helix Dark Blue 5 4x75watt + 1x350/550/700watt (stabil i 1Ohm)

1x 5,25" el. 6,5" Comp.sett foran og bak.

Er fan av Focal pga. meget bra lyd til en fornuftig pris.

1-2x 10" el. 12" Subwoofer.

1x 21kv. kabelsett og 1 el. 2 x-tra signalkabel på 5meter.

1x basskasse (kjøpes el. lages selv)

Samlet pris kommer litt ann på hva slags standar du vil ha.

Så ett tilsvarende oppsett kommer på alt mellom 6-7000,- og 12-15000,-

Lykke til med bygget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det som er en mulighet er å ta av de org. panelene som det er ønskelig å mont. høyt. i og lage nye i f.eks. MDF.

f.eks. Sparkepanelene/Kickpanel (v/bena, under dash.bordet).

Lag nye som bygges om til å romme de høyt. du har lyst på.

Ta de trekkene i bag.rommet eller bakluken og lag ny som det også mont. høyt. i (er greit med lyd foran og bak i en bruksbil)

Lag en basskasse til 1 el. 2 10" el. 12" og mont. forst. på den.

Kabeltrekking er ikke noe prob. i en så gammel bil, er som regel ganske mange hull som kan brukes gjennom bilen.

Handleliste :

1x CD-Spiller m/MP3 og 2-3 linjeutg.

1x Forsterker 5 kanals, som kan brukes til hele oppsetter.

Kan anbefale Helix Dark Blue 5 4x75watt + 1x350/550/700watt (stabil i 1Ohm)

1x 5,25" el. 6,5" Comp.sett foran og bak.

Er fan av Focal pga. meget bra lyd til en fornuftig pris.

1-2x 10" el. 12" Subwoofer.

1x 21kv. kabelsett og 1 el. 2 x-tra signalkabel på 5meter.

1x basskasse (kjøpes el. lages selv)

Samlet pris kommer litt ann på hva slags standar du vil ha.

Så ett tilsvarende oppsett kommer på alt mellom 6-7000,- og 12-15000,-

Lykke til med bygget.

takk skal du ha, nå har jeg ett utgangspunkt. det er bra. skal sjekke opp i ting og c om jeg snart besstiller......

(SMÅBIL POWER)

Lenke til kommentar
Del på andre sider