Gå til innhold

B230ET og Dumpventil

Ranger emnet


volvovassdal

Anbefalte innlegg

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

ok:) var liksom hele poenget dette med lyden at jeg ville ha dumpventil da men... så du mener at jeg ikke på noen måte kan bruke dumpventilen jeg har fått tak i? det er en stempel dump

joda..skulle en gang kjøpe en 240 med 230et motor og den hadde åpen dump..var ikke noe i veien med den.

Volvo 245 Turbo - Prosjekt

-Jag gasar tills det rasar!

 

x-Golf Gti 16v

x-Volvo 740 Tic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les gjennom dette...litt nyttig info

 

En ting en bør være obs på ved bytte fra original resirk. til åpen dump valve er at på mange biler i dag finns en luftmengdemåler som måler mengden luft motoren suger til seg. Enkelte biler med luftmengdemåler kan få problemer ved montering av dump valve som slipper luften ut i det fri, oftest i form av at bilen stopper når du slipper den ned på tomgang og/eller får uren gange på tomgang. Når gass-spjeldet er lukket og motoren går er det vakum i innsuget og da åpnes dump valven og innsprøytingen tror den får mer luft en den egentlig gjør og mater på for mye bensin. Dette kan igjen føre til at enkelte biler går i nødprogram. De fleste biler får du ut av nødprogram ved å ta strømmen en liten stund, men enkelte må inn på verksted for å få nullstilt feilregister.

For å sjekke om bilen vil få problemer før du evt kjøper en kostbar dump valve kan du ta løs slangen fra dump valve til sugesiden av turbo slik at den blåser trykket ut i fri luft og kjør slik en stund. Husk å blinde slangen du tar av, vær sikker på at blindingen ikke kan suges inn i turboen.

Viser det seg at bilen din ikke fungerer med åpen dump valve finns det mange forsterkede resirkulerende varianter. Monterer du en slik lønner det seg også å flytte denne til etter intercooler. Både med tanke på retningen på luftstrømmen men også for ikke å resirkulere oppvarmet luft tilbake til turbo. Luften som kommer ut fra turboen kan ha en temperatur på over 200 grader, noe som er lite gunstig effektmessig. Luften inn i motoren bør være så kald som mulig, det er derfor en monterer en intercooler etter turboen. Men en intercooler kan ikke utføre mirakler, jo varmere luft den får inn, jo varmere er den som kommer ut. En resirk. ventil som er montert rett etter turboen slipper oppvarmet luft inn foran turboen igjen, noe som bidrar til å øke temperaturen på luften ut fra turbo

Volvo 245 Turbo - Prosjekt

-Jag gasar tills det rasar!

 

x-Golf Gti 16v

x-Volvo 740 Tic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les gjennom dette...litt nyttig info

 

En ting en bør være obs på ved bytte fra original resirk. til åpen dump valve er at på mange biler i dag finns en luftmengdemåler som måler mengden luft motoren suger til seg. Enkelte biler med luftmengdemåler kan få problemer ved montering av dump valve som slipper luften ut i det fri, oftest i form av at bilen stopper når du slipper den ned på tomgang og/eller får uren gange på tomgang. Når gass-spjeldet er lukket og motoren går er det vakum i innsuget og da åpnes dump valven og innsprøytingen tror den får mer luft en den egentlig gjør og mater på for mye bensin. Dette kan igjen føre til at enkelte biler går i nødprogram. De fleste biler får du ut av nødprogram ved å ta strømmen en liten stund, men enkelte må inn på verksted for å få nullstilt feilregister.

For å sjekke om bilen vil få problemer før du evt kjøper en kostbar dump valve kan du ta løs slangen fra dump valve til sugesiden av turbo slik at den blåser trykket ut i fri luft og kjør slik en stund. Husk å blinde slangen du tar av, vær sikker på at blindingen ikke kan suges inn i turboen.

Viser det seg at bilen din ikke fungerer med åpen dump valve finns det mange forsterkede resirkulerende varianter. Monterer du en slik lønner det seg også å flytte denne til etter intercooler. Både med tanke på retningen på luftstrømmen men også for ikke å resirkulere oppvarmet luft tilbake til turbo. Luften som kommer ut fra turboen kan ha en temperatur på over 200 grader, noe som er lite gunstig effektmessig. Luften inn i motoren bør være så kald som mulig, det er derfor en monterer en intercooler etter turboen. Men en intercooler kan ikke utføre mirakler, jo varmere luft den får inn, jo varmere er den som kommer ut. En resirk. ventil som er montert rett etter turboen slipper oppvarmet luft inn foran turboen igjen, noe som bidrar til å øke temperaturen på luften ut fra turbo

Takk:) Skjønte ikke alt som sto dær da men... hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det går fint, det er bare et spørsmål om hvor mye bivirkninger du tåler før det "koster mer enn det smaker"

 

ulemper som at motoren kan stoppe på vei inn i et kryss, økt bensinforbruk (som om det ikke er høyt nok fra før av på B230ET)

 

Er dumpventilen ikke stram nok vil ikke motoren gå (ikke skikkelig ihvertfall) på tomgang, den vil sote mye og bli tungstartet. samt den vil sluke bensin på tomgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det går fint, det er bare et spørsmål om hvor mye bivirkninger du tåler før det "koster mer enn det smaker"

 

ulemper som at motoren kan stoppe på vei inn i et kryss, økt bensinforbruk (som om det ikke er høyt nok fra før av på B230ET)

 

Er dumpventilen ikke stram nok vil ikke motoren gå (ikke skikkelig ihvertfall) på tomgang, den vil sote mye og bli tungstartet. samt den vil sluke bensin på tomgang.

hvis du mener den kan finne på å stoppe inn mot kryss å sånn, så tror jeg at jeg dumper dumpventil prosjektet, hehe:) å dette med bensinforbruket ja, som om det ikke var høyt nåkk fra før tannløs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du mener den kan finne på å stoppe inn mot kryss å sånn, så tror jeg at jeg dumper dumpventil prosjektet, hehe:) å dette med bensinforbruket ja, som om det ikke var høyt nåkk fra før tannløs

hadde åpen dump på min B230FK, når jeg dro på inn mot ex. lyskryss og så clutch'a og bremsa så fikk motoren så mye bensin i forhold til luft at den rett og slett stoppa.. så sa måtte jeg holde den igang med clutch'en eller gassen (litt vanskelig med gassen om man har tenkt å stoppe samtidig..) i noen sekunder til motoren fikk rett blanding og fikk brent seg rein igjen. jævla irriterende..

 

Edit: og hjernen full i feilkoder for lambda og luftmassemåler siden hjernen ikke skjønte den dritt av hva som foregikk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

locked: hehe. Har du solgt den bilen du hadde fk'n i eller er det bare meg som trur det?

 

-Går greit med dumpventil. Har sånn giga-ventil på 740'n.. funker fint... TurboXS type H heter den. Lager ikke mest lyd, men det skal den ikke heller. skal bare avlaste turboen min så.

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

locked: hehe. Har du solgt den bilen du hadde fk'n i eller er det bare meg som trur det?

ja, gikk på en smell etter en veldig nær døden opplevelse i sommer og solgte bilen.. kvitta meg med 242 turboen og kjøpte meg ei stasjonsvogn med servo og automatgir. og cruice control'en din ;)

 

automatgir er egentlig litt kjedelig, men nå har jeg eid bilen min i 6 uker, og den har gått 9 000km på den tiden så greit å ha det litt komfortabelt når jeg skal kjøre så langt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår