Gå til innhold

Drivakslene går ikke rundt + andre problemer!

Ranger emnet

Laaars

Anbefalte innlegg

Hei!

Det hele begynte i går kveld. Jeg og LaStrada var ute og lekte med Passaten hans.

Vi fant en fin plass der vi farta rundt, brekka litt og hadde det gøy. (Våt, nylagt asfalt er årleit).

Så skulle vi bare ta et par runder til... han satset mer og mer, og man stopper jo ikke før det går galt.

Han svinger brått til venstre, forhjula mister grepet og det går rett fram i en fortauskant (10 - 15 cm) i rundt 30 km/t.

Det smalt godt, så godt at jeg reiv at håndtaket på brekket hans som var skrudd fast.

Resultatet ble et stk. eksplodert dekk og en totalt knust felg. Heldigvis hadde han kjøpt mine felger tidligere så de hadde vi i bilen.

Vi fikk bytta hjulet, og oppdager at hele forstillingen på høyre side er løs, dvs. fjærbeinet kan beveges helt fram og tilbake inni hjulbuen.

Tror vi satte ny rekord i å bruke lang tid hjem.

Da vi endelig kom hjem til han sjekka vi litt, og fant ut at èn av to skruer som holder fjærbeinet i bærearmen hadde knekt. Vi fikk sveisa inn en ny bolt og skrudde til. Hiver på et nytt hjul, og kjører.

Det som skjer da er at noe holder igjen hjulet, før det plutselig slipper. Man ser at hjulet rister kraftig og fort (Som at det står i spenn, og plutselig slipper).

Dette skjer KUN når han kjører i gang.

Vi kjører innom bensinstasjonen i Heggedal og fyller luft, svinger ut igjen og bilen begynner å riste. Etter 50 meter går det ikke framover!!!

Bilen står i gir, masse gass... ingenting.

Vi greier å komme oss inn på en busslomme heldigvis, og blir stående der.

Ingen av drivakslene går rundt, men man hører at NOE går rundt... (Skumle lyder, skraping)

Dette skjedde 01:00 i natt og jeg skulle hjem og sove. :deng

Fikk taua bilen hjem av en kompis (ZtilongZ på forumet, takk for det :pray ) og det ble en sen natt.

Min teori var at innmaten av girkassa ligger som en stor grøt inni der, og derfor går ikke akslene rundt.

Men HVORFOR? Hvis alt fikk seg en trøkk under den lille turen opp på fortauet så skal jo uansett drivakslene flexe så mye at de ikke har blitt rivd løs inni der.

Hva tror dere? Tid for å bytte girkasse og evt. drivaksler / knuter.

Eller kanskje bilen fikk seg en så stor trøkk at alt er skjeivt, og det er bare å hogge den opp.

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var egentlig diffen jeg tenkte på da jeg sa at alt lå som en grøt inni der... for det kommer en uhyggelig skrapelyd når man gir gass, så det er tydelig at det snurrer inni der... så hvis det er noen oppspiste tannhjul eller lignende så går det jo dårlig fremover.

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok. Kasser og drivaksler er billig på hoggern. Får plukke fra hverandre hele greia og se litt på saken. :)

Prøv å holde dere unna fortauskanter neste gang da ;)

Blir nesten nødt til det ;)

Gjøre det så billig som mulig...

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel kun åpen diff på den bilen, så når et drivledd(indre i dette tilfellet) går til helvete går ikke bilen fremover. Fordi alle kreftene går til den akselen som har minst motstand.

Så, det er en mulighet for at indre drivleddet på ene siden ble skadet i smellen, og til slutt var det ikke noe tak i det så det bare står å skraper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider