Gå til innhold

Girkasse bytte

Ranger emnet


Tombra

Anbefalte innlegg

Ettersom jeg fikk ordnet med eget 929 forum får jeg vel bruke det da:P

 

Skulle veldig gjerne byttet ut 4-trinnskassa i bilen min med en 5-trinns.

Vet det er lik utveksling i kassene opp til 4 gir, altså har 5-trinnskassa bare et ekstra gir i tillegg, men dette er svært greit å ha på litt lengre turer!

Kjørte som ledebil til en spesialtransport over til Sverige med 929'en i helga, og det 5. giret var dypt savnet!

Det jeg lurer på er:

Er 5-trinnskassa bolt on? må mellomaksling byttes (om 5-trinnskassa er lengre)? Evt om det er mye stress å bytte girkasse på disse bilene?

 

Er en '87 modell HB.

Takker for svar!

Signaturen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom jeg fikk ordnet med eget 929 forum får jeg vel bruke det da:P

 

Skulle veldig gjerne byttet ut 4-trinnskassa i bilen min med en 5-trinns.

Vet det er lik utveksling i kassene opp til 4 gir, altså har 5-trinnskassa bare et ekstra gir i tillegg, men dette er svært greit å ha på litt lengre turer!

Kjørte som ledebil til en spesialtransport over til Sverige med 929'en i helga, og det 5. giret var dypt savnet!

Det jeg lurer på er:

Er 5-trinnskassa bolt on? må mellomaksling byttes (om 5-trinnskassa er lengre)? Evt om det er mye stress å bytte girkasse på disse bilene?

 

Er en '87 modell HB.

Takker for svar!

 

Kassa er lett å få av. Etpar av boltene på toppen tror jeg er litt vanskelig å komme til. Ellers så er det bare å skru ut boltene og herje noe jævlig med den, så løsner den etterhvert. Ville være naturlig å tro at mellomakslingen måtte byttes. Men man må vel bytte diffen for å få noe utnyttelse av kassa? Utvekslinga på diffen må jo stå i stil til kassa...

 

3000o/min er fint i 80km/t :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret.

Får jeg tak i ei 5-trinnskasse plukker jeg med meg mellomakslingen, så det bør ikke bli noe problem. Men må diffen byttes da? Vet som sagt at utvekslinga er lik opp til 4. gir.

Kan jo plukke med meg diffen også, og ha en sommer diff og en vinterdiff...

Gjett forskjellen:P

 

3000o/min er fint i 80km/t

Det er heeeelt jævlig blah

Signaturen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lite erfaring med disse bilene igrunn. Har bare bytte cluch (gjett hvorfor? ;) ) + litt små fix. Men utifra erfaringene jeg har ifra MB 190 så hjelper det lite å bytte girkassa uten å bytte diff. Toppfarta er den samme. Så da må jo utvekslinga på diffen være forskjellig. MEN som sagt, har ikke allverdens med erfaring, tenker bare litt høyt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 0 peiling selv, så å få innspill fra andre er bare flott!

Ang clutch så må svidd Mazda-clutch være noe av det værste jeg noen gang har luktet! jeg og en kompis måtte nesten gå ut av bilen etter å ha stått i en skråning å herja litt. Dro ut 2. gir, skulle legge in 3. og hørte hjula stoppe, men motoren rasa videre. Klarte nesten ikke å puste, haha.

 

Jaja, får håpe noen har innspill ang diff-utveklslingen.

 

Delebil hadde vært fint, girkasse, mellomaksling og diff blir dyrt på hugger'n :(

Signaturen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun kasse og ikke melomaksling...Alle de bilene har 1,3,9 diff

passer fra 1982 til 91 med fe motor

gamlemotoren frem til 1983 hadde ma motor og må bruke annen kasse feks fra bakhjulstrekk 626....

Har et par 929 ht til salgs og en 626 ht med 2,0liter og 5 trinskasse

Bud motas med takk

Har også en 120hk insprutmotor/delebil hvis noen trenger deler!!!!!!

91397933

1970 mazda 1300 coupe med maria elena

1974 mazda 1300 airbrush

1976 wv typ2 bus med porchemotor

1983 mazda rx-7 imsa

1984 cevy g20 van

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun kasse og ikke melomaksling...Alle de bilene har 1,3,9 diff

passer fra 1982 til 91 med fe motor

gamlemotoren frem til 1983 hadde ma motor og må bruke annen kasse feks fra bakhjulstrekk 626....

Har et par 929 ht til salgs og en 626 ht med 2,0liter og 5 trinskasse

Bud motas med takk

Har også en 120hk insprutmotor/delebil hvis noen trenger deler!!!!!!

91397933

 

2000kr for den peneste av 929ht'ne dine! :cab

Chrysler Stratus 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt olje og tikkingen forsvinner!!!!!!!

Ønsker 3500.- for komplett motor med pumpe og alt du trenger hvis ikke bilen din er injecton fra før!!!!!!

2000.- er nok litt i laveste laget for den peneste!!!!!!

1970 mazda 1300 coupe med maria elena

1974 mazda 1300 airbrush

1976 wv typ2 bus med porchemotor

1983 mazda rx-7 imsa

1984 cevy g20 van

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt olje og tikkingen forsvinner!!!!!!!

Ønsker 3500.- for komplett motor med pumpe og alt du trenger hvis ikke bilen din er injecton fra før!!!!!!

2000.- er nok litt i laveste laget for den peneste!!!!!!

 

Hoho, dette er ikke vanlig ventiltikking, her tikker det ordentlig! Så oljeskift hjelper ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår