Gå til innhold

Tråden om tomgangsproblemet

Ranger emnet


BurnPr00f

Anbefalte innlegg

Har et problem med at motoren begynner å jage på tomgang mellom 1000 og 1700rpm, når den er varm, dvs når normal arbeidstemperatur er oppnådd. Jeg har funnet ut av hva det er, men vet ikke åssen jeg skal fikse det.

 

Feilen ligger i potmeteret som føler på posisjonen til gasspjeldet på innsuget. Når jeg tar av ledninga til pot'en, så stabiliserer tomgangen seg på ca. 2000rpm.

 

Jeg ringte volvo-norge her om dagen og dem sa at det gikk ann å justere noe på dette med en umbraco-skrue som sitter et eller annet sted som ikke jeg veit på innsuget. Oppskriften jeg fikk fra volvo var som følgende: Løsne 3mm umbracoskrue (som sitter hvor?). Dra med klokken en runde og tilbake til man hører ett klikk...

 

Jeg veit det var ett eller annet med dette klikket en skal høre, men trenger litt mer info om hvordan, for å få puslespillet til å gå opp... Noen som har noen erfaringer?

 

Motoren er en b230et med motoronic...

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal vel stå slik at det klikker nesten med det samme gasspjeldet begynner og åpne. Forresten så tror jeg ikke det er potmeter som står der, men en bryter som kjenner om det står stengt, fullt åpent, eller mellom de punktene... På nyere sprut er det ofte potmeter.

Umbrakoskruen du mener er vel den som holder fast spjelldsensoren, skal være mulig og løsne den for å vri på sensoren (det er vel to bolter?)

VOLVO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips:Før du begynne å justere så skrur du av heila gass spjeldet (3 mutrar) og reingjør det med stålull og bremserens. Og så kan du skru av tomgangsmotoren og spyla litt bremserens igjønå den o.

Men når du vrir forsiktig på "gasshjulet" (motor av) så ska du hørra et klikk. Då går potensiometeret over fra tomgang te delgass.

08' S40 2.0D Summum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Har feilsøkt litt mer. Tok av ledninga til tomgangsregulatoren, og det blei ikke noe forskjell, så den er utelukket nå! MEN så kommer det noe interessant!

 

-Jeg tok av ledninga til pot'en, og sjekka litt... det klikker omtrent med en gang jeg åpner gasspjeldet. MEN, så fort klikket har skjedd, så er det uendlig stor motstand i pot'en, etter dte jeg husker. Den forandrer seg ikke i det heletatt, samme hvor mye jeg åpner gasspjeldet! Og før klikket så er det vel 0,3 OHM motstand der.. Er det noen som hadde giddi å tatt av ledninga til sitt og målt motstanden før og etter klikket? og om motstanden forandrer seg ettersom hvor mye en åpner spjeldet??

 

-Løssna de 2 skruene til sjølve pot'en og prøvde å justere den littegrann med motoren på, men får den ikke til å gå rolig. enten blir det ca. 2-3000rpm ellers så jager den, så jeg tror rett og slett selve potmeteret er ødelagt!

 

Hadde vært fint om noen kunne målt sitt....

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmz.. er forsåvidt det samme, men skulle likt å visst måleresultatene der, hvis noen hadde kunnet målt... Må være et eller annet som er defekt der værtfall. Jeg har sjekka alle sikringene i sikringsboksen og dem er hele!

 

OG en annen ting, håper at noen har en sånn motor ass... Om dem hadde giddi å dratt ut ledninga til det potensiometeret og så starta opp og sjekket hvilket turtall den ligger på da... Min ligger på ca. 2000rpm med den kontakten ute (tatt av)... Hvis deres også gjør det, så er det jo helt sikkert at det er noe galt med den bryteren / pot'en der. Da tar jeg nok bare å bytter ut den delen der gasspjeldet sitter på innsuget tenker jeg. -Er 4 skruer, så er det gjort... Men hadde vært fint hvis noen hadde giddi å målt + dratt ut den kontakta og starta opp.

 

Det merkeligste er jo at når motoren er kald, så jager den ikke... -Da går den vel på ca. 2000rpm... choke, eller noe...

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke gjort det ennå, men ser liksom ikke noe påeng i det, siden det ikke utgjør noe forskjell i det heletatt når motoren er varm. Enten om ledninga står i eller ikke, den jager uansett... Men kan jo prøve da...

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et problem med at motoren begynner å jage på tomgang mellom 1000 og 1700rpm, når den er varm, dvs når normal arbeidstemperatur er oppnådd. Jeg har funnet ut av hva det er, men vet ikke åssen jeg skal fikse det.

 

Feilen ligger i potmeteret som føler på posisjonen til gasspjeldet på innsuget. Når jeg tar av ledninga til pot'en, så stabiliserer tomgangen seg på ca. 2000rpm.

 

Jeg ringte volvo-norge her om dagen og dem sa at det gikk ann å justere noe på dette med en umbraco-skrue som sitter et eller annet sted som ikke jeg veit på innsuget. Oppskriften jeg fikk fra volvo var som følgende: Løsne 3mm umbracoskrue (som sitter hvor?). Dra med klokken en runde og tilbake til man hører ett klikk...

 

Jeg veit det var ett eller annet med dette klikket en skal høre, men trenger litt mer info om hvordan, for å få puslespillet til å gå opp... Noen som har noen erfaringer?

 

Motoren er en b230et med motoronic...

 

en kompis av meg har akkurat samme problem på sin 740 turbo med B230ET... den begynner sånn med en gang etter at den har blitt varm, men av og til går den helt normalt og andre ganger jager den mellom 900 og 1700 RPM...

 

han har ikke funnet ut hva det er, eller, han har ikke akkurat brydd seg så veldig mye over det...

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Der sier du akkurat hva problemet mitt er ja. Er akkurat det ja, grunnen til at jeg bryr meg om det er at det er skikkelig irritablet å stå å jage på tomgang for å kjøle ned turboen etter at man har vært ute å kjørt gris.

 

Så hvis en eller annen har noe peiling, så vær så snill og hjelp meg! SKal prøve å få tak i tomgangsregulator, bytte den, blit det ikke bedre skal jeg prøve å bytte pot'en på gasspjeldet...

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Har gjort det = ingen forskjell, men når jeg napper ut kabelen til potmeteret til gasspjeldet stabilisterer tomgangen seg på ca. 2000rpm, har prøvd å justere på det potmeteret, men får den aldri til å gå reint, enten så jager den eller så går den på ca. 2000rpm.

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehehehe, ække det at ledninga til tomgangsregulatoren og potmeteret er blitt bytta om på 740'n min da? hahaha, da skal jeg le, for dem passer ikke inni hverandre uansett... men den har funka før... med ledningene slik som dem er nå, det vet jeg. Kan ikke noen andre prøve å mappe ut dme og a'!

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår