Gå til innhold

Mange Volvo'er som havner på høggern dersom vrakpant blir 6000???

Ranger emnet


Vomaz

Anbefalte innlegg

er dette no lov som skal komme el hva? ække helt med.. men hvis det blir sånn at vrakpanten skal bli så mye, så blir det vel slik at man betaler da enten 1500 eller 6000 i vrakpant når bilen er ny, og det blir summen man får når man levere bilen på høggern.. og at de gamle bilene får man bare 1500 for.. el er det noen som vet mer?

1976 Scania 80 Super Partybuss * 1976 244 GL * 1978 242 L * 1989 240 Gl * 1991 245 GL * 1994 Nissan Skyline R33 GTS-T * 1997 Volvo 940 LT * 1998 Ford E-350 Econoline Powerstroke *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel det at det blir ganske dyrt å kjøpe delebiler som egentli ikke er verdt noe som helst nesten.. hvertfall hvis det er snakk om 6000 kr i vrakpant..

1976 Scania 80 Super Partybuss * 1976 244 GL * 1978 242 L * 1989 240 Gl * 1991 245 GL * 1994 Nissan Skyline R33 GTS-T * 1997 Volvo 940 LT * 1998 Ford E-350 Econoline Powerstroke *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er snakk om at vrakpant skal økei 2006-7 til 2500, å har den skilt blir det 6000 i pant..

 

jeg syns at dette ikke er bra forslag, for de som har sansen for eldre biler vil jo dette gjøre at endel "GOE" biler havner på huggern...

 

jeg lagde denne tråden pga skulle se om dere viste noe mere, å hva syns dere om denne "handlingen" fra de høyere makter??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant problemstilling. Hvis man har en 5000-kroners bil, og staten plutselig tilbyr 6.000 – hva gjør man da? Det var dette som var situasjonen i 1996, da vrakpanten ble hevet fra 1.000 til 6.000 for dette ene året. I 1995 ble det skrotet 64.000 biler, i 1996 223.000 biler, og i 1997 da tiltaket var over 48.000 biler. Gud bedre så mange fine biler som forsvant i '96! Selv sto jeg med tårer i øynene og så en Taunus GXL fastback fra seint syttitall ble knust hos den lokale høggern. Den så ut som ny.

 

Så dette er den mindre trivelige siden. På den positive siden er det et faktum at mange trafikkfarlige, eksosspyende vrak ble tatt vekk fra veiene det året. I 1995 ble det førstegangsregistrert 97.900 personbiler, i 1996 147.000. Den norske bilparken ble dermed kraftig fornyet, og det trengtes virkelig den gangen. Én måte å se det på, er at staten brukte 1,4 milliarder 1996-kroner på å gi folk et tilskudd hvis de byttet bil (tilsvarer 1,7 milliarder i dag).

 

For min egen del skal jeg beholde '87-modellen min til jeg dør. Denne bilen har jeg stelt siden den var ny, og i min tid er den verken et salgs- eller vrakingsobjekt. Om ikke noen av sønnene mine vil ha den når jeg er borte, kan de begrave meg i den. Jeg var ikke klar over at det legges planer for forhøyet vrakpant igjen, men for min del får det altså ingen konsekvenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de flest her er det delebiler som går i knusen uansett. Har du en bil som ikke er verdt mer, men allikevel i 100% fin stand. Så vraker du ikke denne, Den er billig i drift og forsikring. Det som var problemet i 1996 var at huggerene måtte ofte be folk å snu for de ville vrake 40.000 krs biler for at de ikke viste verdien på de. Så i den sammenheng kan man gjøre seg varp ved å by 6000 for en bil. Men det gjelder nok de fleste bilinteresserte. Men det at delebiler går i knusen er også kjedelig. Hvorfor selge en delebil for 2000 til noen som trenger den for å reparere sin egen bil når de får 6000 for å knuse den? Tilgang til billige brukte deler er det som kommer til å få seg en knekk. men igjen. Hurra for rustkjelkene som forsvinner av veiene pga av dette.

1998 VW Passat 1.8T Tiptronic

X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, de som vil ha billige delebiler, får jo fremdeles billige delebiler!

Differansen er jo bare vrakpanten.

 

Panten får du jo igjen, samme som når du kjøper en kasse øl!

(såfremt du ikke knuser alle flaskene i fylla, eller går fra de i en veikant, slik at en bil kjører på de, pungterer og kræsjer og derfor går den bilen for vrakpant!)

 

edit: skriveleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår