Gå til innhold

piezo-diskant i bil

Ranger emnet

Jan Erik Johansen

Anbefalte innlegg

noen som har erfaring med piozodiskanter i bil?

har bare testet de hjemme, men er så lenge siden at jeg ikke er i stand til å sammenligne med softdome.

har brukt disse:

http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/online/af0no.cgi?id=114717%20&cart_id=

http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/online/af0no.cgi?id=116010%20&cart_id=

og selvfølgelig, til tross for den høye oppgitte effekten, har jeg greid å sprenge alle jeg har prøvd hittil, hihi :???:

planlegger å bygge opp hattehyllen hvor jeg monterer alt rettet fremover, ikke opp i ruten.

mye lyd bakfra, vet mange ikke er så glad i det, men.. :P

edit: er det noen spesielle regler for hvor høy man kan bygge hattehyllen? med tanke på sikt bakover..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... de blir vel litt... skarpe? En kompis satte inn noen mellomtonehorn for skøy, og det ble jo... ja... Det ble vel omtrent som å høre en 17. mai-tale på torget... :D Høyt, vrengt og slapt innhold.

Ikke helt sikker på reglene for hattehylle og utsyn... Mener det er noen selvmotsigende regler, om at hvis du har midtspeil og bakrute, skal du kunne se gjennom uten hindringer, men hvis du ikke har midtspeil og gjenteipet bakrute, går det greit.

Stikk innom biltilsynet i Drøbak og spør en eller annen ingeniør-fyr på et kontor der... som regel blir de så rørt over at noen i det hele tatt gidder å spørre FØR dem bygger om ett eller annet, så du får både stol og kaffe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, både stol og kaffe ja... :D

hadde hovedsaklig planer om å bruke flere billige elementer da disse også kan spille veldig høyt som regel uten å forvrenge noe spesielt så lenge de ikke blir overbelastet. men er desverre ikke så mange billig-elementer med ok lydkvalitet da.

har selv hatt erfaring med tidligere versjon av http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/online/af0no.cgi?id=703129%20&cart_id= og det har spilt meget bra opp til en viss grense. hadde ikke noe problemer med å få lyd i en middels stor gymsal (da med kit 12G fra ljudia). men høyt kan jeg vel ikke direkte si at det var. men det forventer man jo heller ikke av så små elementer i en gymsal da. er jo litt mindre i en bil liksom.

men kan hende jeg bare starter i første omgang med å bygge hattehyllen og montere de nåværende 6x9" mine der. god lyd går jo selvfølgelig fremfor bare høy lyd, så om det blir dårligere med flere billige elementer enn det jeg har er det kanskje ikke noe poeng i å oppgradere. skal jo tross alt høre på det også, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje noe lignende dette hadde vært noe?

http://jannis.no-ip.info/hattehylle.jpg

var det designet jeg tenkte på i allefall da det er lett å få fint, men er litt usikker på plassering av elementene.

de blå er diskantene, røde er mitbass/mellomtoner, grønne trenger vel ingen forklaring regner jeg med.. :)

regner med at med dette designet vil elementene få noe volume å jobbe i også. ikke nok til bass selvfølgelig, men det har jeg jo subben til. er fra rundt 100-150Hz og opp jeg trenger.

nakkestøttene vil i dette tilfellet komme i veien for 6x9", så kan hende jeg må gjøre noe der men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da så :)

Alt jeg har hørt av piezodiskanter har vært skrikende og tynt, men Audax skal visstnok ha en som er ganske bra. Gullbelagt dome med luftfylt kammer bak. Dog slett ikke verd prisen..

Tror nok jeg ville valgt en av "hornmodellene" fra Morel eller Peerless istedet. Strengt tatt er det vel ikke horn, men en form for impedansekorreksjon i.o.m. at hornet ikke har helt samme funksjon som et tradisjonelt horn.

EDIT: du vil jo uansett ikke få utnyttet fordelene med den gode effekttoleransen, med mindre resten av elementene klarer å holde følge eller skal bruke en svært effektsvak forsterker på dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piezo er for de som ikke setter de helt stor kravene til lydkvalitet.

Flere av denne type diskant gir meg magesår, så mitt forslag er som følger:

Kjøp deg ETT sett med diskanter av god kvalitet og da vil jeg trekke fram alt annet en titandomer. For min del er det stoff / silke som er tingen. Disse pleier å fremstå som litt mykere og ikke fullt så hissige som metalldomer.

Hvorfor bygge deg en diger hattehylle-kasse?

Har du ikke plass framme i bilen din til et godt 2-veis eller et 3-veis sett?

Når det gjelder sikt bakover, så er det jo en del varebiler og andre lange luksuriøse biler som ikke bruker speil innvendig i bilen.

Du kan derfor trygt ta dette bort da det heller ikke er påbudt.

Det var iallefall ikke det i 1992 da jeg byggde min ganske så teddyfòr-kledde hattehylle-kasse. Litt synd en ikke tok bilder av slike ting tidliger...

Lykke til med byggeprosjektet i alle fall men styr unna teddyfòr! :hammer

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider