Gå til innhold

Polering av veiv?

Ranger emnet

ElCamino

Anbefalte innlegg

blir jo det samme som og polere råder.

polerer gjevn overflatene så det ikke så lett skal bli sprekkdannelser.

ikke vær for opphengt i lakkpolish, dette blir noe annet enn det :D

da jeg overhalte min motor (c20xe) synes det det var litt slitemerker på veiva der rådene hadde sittet.

så tenkte og få det slipt ned og sette på overdim rådelagre (hvis det lot seg gjøre)

Men da jeg henta veiva på Oslo sylinderservice, sa de at sliping ikke var nødvendig,

og at de hadde polert det gjevnt.

kosta ikke allverden, og var heldigvis mye billigere enn veivsliping.

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du ser et metalstykke|innihælvettes| forstørra, er det fullt av bruddanvisninger(sprekker og drit i materialet), og en veiv har mange vinkler og former, så om du får en kraftig bruddanvisning i kroken fra akselen til ei veivskinke, og med litt guffe i motoren, vil den med tiden knekke der den lille sprekka var..*litt knotete forklart, men håper du forstår..*

når du polerer, fjerner du disse små sprekkene, og ved å fjerne tusendeler av overflaten, vil du få en MYE sterker veiv.

som sagt ble dette litt knotete foklart, og meget kortfattet! bare skrik ut om du lurer på mer angående dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dem mener polering av veiva så polerer dem ikke HELE veiva... det som blir "polert" er der råde og bærelagre ligger.... dette for å flaten helt blank og få bort evnt rester fra tidligere lagere, olje osv, gjøres i forbindelse med skifting av lagere osv..... Og polering er et lure navn på hele operasjonen.... det blir faktisk brukt smergel papir når dem gjør dette.... veldig fin type :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dersom du tenker hva et vanlig bilverksted ville gjort, så kan det sikkert stemme det der..men etter en veiv har blitt nitridherda, og klar for STORE effektutakk, så kan du banne på at de står ikke med noe smergelpapir ihvertfall! da er det polering som gjelder..finnes egne maskiner til sånnt..(ja har sett en i sving, på EMO messen 2005 i Hanover..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dersom du tenker hva et vanlig bilverksted ville gjort, så kan det sikkert stemme det der..men etter en veiv har blitt nitridherda, og klar for STORE effektutakk, så kan du banne på at de står ikke med noe smergelpapir ihvertfall! da er det polering som gjelder..finnes egne maskiner til sånnt..(ja har sett en i sving, på EMO messen 2005 i Hanover..)

Nå er det ikkeno vanlig bilverksted som polerer veiv. Det er motorverksteder som gjør dette... om det blir polert med turtlewax vet ikke jeg.... jeg har brukt sylinderservice i 10år nå... og eneste måten jeg har sett dem polere veiv på er å bruke smergel papir med veiva er spent opp dreibenken....

Mulig dem bruker turtlewax eller andre poleringsmidler på andre verksteder :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider