Gå til innhold

candi-kid: citroen xantia activa "prosjekt"

Ranger emnet


candi-kid

Anbefalte innlegg

  • Svar 91
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

oi oi... fra stasjonsvogn til liten sportsbil faktisk. pleier da som regel å gå the other way around? hehe. jeg liker saaben bedre, bare så det er sagt!!

 

jeg og shonsa driver å prøver å fikse radio/kassettspilleren min for tida. sinnsykt problematisk, trenger kode for å kunne høre på radio eller kassett, og den hadde ikke han som solgte meg bilen, pluss at bruksanvisninga på den er helt på trynet! chassisnummer, eget innrissa tall på spilleren, masse ringing fram og tilbake ++ bare for å kunne høre på radio er jo nesten ikke verdt det! skal jo ha meg cd-spiller uansett!

 

skal få meg et nytt activa-emblem, og plassere det bak på rævva der det står xantia nå.. så skal jeg sette xantia merket der det står citroen nå, og hvor jeg skal gjøre av citroen-emblemet er fremdeles et mysterium

saab 9000 2.3T

saab 900 aero

BMW e28 518, vinterbil 09/10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koden til kasettspilleren har sikkert forrige eier. Sjekk med biltilsynet hvem som eide bilen sist. Evt. hør med en autorisert Citroën forhandler. Må taste kode om strømmen har vært frakoblet, så ikke folk kan montere spilleren i andre biler. Tror fadern glemte den koden en gang når vi hadde XM, men han fikk den av Citroën sjappa. Dog var bilen ny og koden var den samme som da bilen kom fra sjappa.

 

Kjøpte hund, så jeg måtte ha stasjonsvogn. Men før jeg får barn skal jeg ha Porsche. Sånn er det bare :)

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, sånn ligger det an: spilleren er blitt ettermontert. det er en originalspiller men den har ikke samme kode som den første spilleren, og her har det tydeligvis skjedd masssse kluss... ingen av de forrige eierne har koden, ikke han jeg kjøpte bilen av, og han hadde heller ikke fått koden av eieren før der igjen. veit åssen det funker. og når jeg sier at det er mye ringing fram og tilbake, mener jeg at jeg ringer shonsa her på forumet mens han er på jobb (jobber på citroen i drammen) og han ringer videre til ei dame et eller annet sted som lissom skal ha styr på dette her. for det første står det/sies det at vi skal trykke inn en knapp som heter "band" for å kunne taste inn koden på spilleren, og det finnes ingen knapp som heter det. for det andre er et av talla i koden vi fikk fra hu dama "7", og talla på spilleren går kun til seks, som du kanskje husker? dette ekke no gøy! vil høre om høyttalerene er i orden LITT før jeg konverterer til cd-spiller i alle fall. ingen her som har gjort dette på en citroen før?

 

og hvem enn som sa til meg at jeg kan senke xantia'n: først fikk jeg vite at dette er ikke akkurat en grei jobb, og så fikk jeg vite at dette er streengt forbudt, IKKE på lik linje med avkappa fjærer, hehe.

saab 9000 2.3T

saab 900 aero

BMW e28 518, vinterbil 09/10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har jeg vært ute på gårdsplassen i mørket og fjerna begge emblemene på bagasjelokket. det blei fint! activa-emblem er på vei. tror dette skal ta over den gamle plassen til xantia-emblemet.. planen var også egentlig å ha xantia-emblemet der citroen-emblemet var helt til jeg fjerna det, men da har jeg plutselig fullt opp med emblemer igjen.. bilder kommer i mårgo

saab 9000 2.3T

saab 900 aero

BMW e28 518, vinterbil 09/10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nivået (høyden) reguleres av ventiler som heter for høydekorrektører. Disse er forbundet med stabilisatorstagene. Løsner man innfestingen for forbindelsestaget (mellom stab.stag og høydekorrektør) vil man kunne vri på dette. Da senkes eller heves bilen avhengig av hvilken vei man vrir. Jeg skrev i et tidligere innlegg at dette bør gjøres av et merkeverksted, dette fordi at de har data på hvor høyden på bilen skal være i kjørestilling. Om dette fravikes med litt har ingen ting å si, selv ikke på en activa. Jeg har aldri sagt eller sier ikke at det er snakk om ekstrem senking, men rundt 20-25mm er null problem, kanskje enda litt.. Dette sier jeg da jeg selv har stått på "gølvet" hos en merkeforhandler...

 

...og en ting til; spar den rævva for badges, mye mer sleeper uten noe... pen bil forresten!

Alfa Romeo 75 1,8 turbo

Eibach-Bilstein-Tarox-MTmotor-Colombo&bariani-Powerflex-Pirelli

 

Volvo 740GL herregårdsvogn

Originaledition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet tips er få lakka plata rundt skiltet i samme farge som bilen og bytt baklysa til nyere type med helvit overdel og rød underdel ser mye bedre ut.

 

Bilen blir også ganske fet med 18" og litt senking noe som er plundrete med Activa da Activa systemet orginalt senker biler og motorvei fart og hever bilen på f.eks en skikkelig humpete grusvei.

 

Vanlig Xantia kan senkes som beskrevet over men Activa sensorene vil kompensere for det og heve bilen men de sensorene kan lures hehe... ulempen er når bilen da senker seg selv på motorvei blir den ekstremt lav og kan fort få for lite fjæringsvei så 20-25mm burde funke.

 

Lykke til

 

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at 18" kan bli litt overkill, har kjørt både xantia og xm med 17" , og det har vært mer enn stivt nok... angående senking bør du undersøke om du kan finne en forhandler som har en "ikke-gubbete" servicetekniker. Teknikerne har all kunnskap om activasystemet og vet hva de skal gjøre. Jobben er gjort på 20-30min, men du må sikkert betale for en time. Når det gjelder hvilken forhandler, holder jeg en knapp på gutta på Storo... Hva med lakkering av dørhåndtakene i samma slengen som bakplata?

Alfa Romeo 75 1,8 turbo

Eibach-Bilstein-Tarox-MTmotor-Colombo&bariani-Powerflex-Pirelli

 

Volvo 740GL herregårdsvogn

Originaledition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk takk :) og hvor er storo? ser du bor i trondheim og blir litt skeptisk ;) dørhåndtakene skal tas dem og ja, det har jeg faktisk tenkt på og greier, hehe.

værsegod cheers ...Storo er liksom hovedsetet til citroen i Norge, og jeg tror nok at noeen av de yngre teknikerne der kunne hjulpet deg med å senke vogna di. Storo er godt merket fra ring3, mener jeg. Trøndere er ikke noe å være skeptisk til...

Alfa Romeo 75 1,8 turbo

Eibach-Bilstein-Tarox-MTmotor-Colombo&bariani-Powerflex-Pirelli

 

Volvo 740GL herregårdsvogn

Originaledition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår