Gå til innhold

Fra tromlebremser til skivebremser ?

Ranger emnet


VeGGiz

Anbefalte innlegg

Skivebremser trenger langt større bremsevæske trykk enn trommelbremser.

 

Dersom trykkforskjellen foran og bak er styrt fra hovedsylinderen, blir bremsefordelingen helt på jordet dersom man kun bytter tromler mot skiver.

I slike tilfeller må hovedsylinderen byttes i tillegg til de overnevnte delene.

 

Sjekk også at dimensjonen på bremserørene er lik.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også veldig viktig å tenke på hvordan du skal feste håndbrekket. Det er ikke like lett som med tromler. F. eks på bilen min sitter det små trommelbremser inne i skivene på bakhjulene. Dvs. trommelbrems til håndbrekket og skiver til vanlig brems. Så kan jo bli litt komplisert...

Go your own way!

87 Pontiac Firebird Trans Am

91 Chrysler Saratoga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hos meg virket det iallefall som plug and play. Byttet hverken hovedsylinder eller bremsekraftforsterker.

Men bremesene stod med glans på EU kontrollen tidligere i sommer.

 

Dette er selvsagt forskjellig fra bil til bil.

Men uansett er det slik at tromler ALLTID trenger mye mindre trykk enn skiverbremser for å virke.

Tenk bare på volumet som skal fylles inni

den bittelille bremsesylinderen i en trommelbrems kontra volumet inni en bremsekaliper.

 

Problemet er at bilfabrikkene løser det på forskjellige måter.

 

F.eks har endel Volvo'er og MB'er en reduseringsventil på kretsen som går til bakhjulene. Dermed kan de enten operere med en type reduseringsventil på modeller med skivebremser bak og en annen type ventil på modeller med trommelbremser bak.

Eller også kan de operere med en reduserignsventil for biler med trommelbremser bak og kutte helt vekk reduseringsventilen på bilene som har skivebremser bak.

Amerikanerne legger ofte bremsekraftfordelingen allerede i hovedbremsesylinderen ved at den har forskjellig størrelse på kamrene.

Biler med trommelbremser bak har hovedbremsesylinder med vesentlig mindre kammer for bakre enn for fremre kretsen. Skiver rundt om = to like store kamre.

 

Ingenting at dette er vanskelige eller infløkte ting. Det er bare det at resultatet KAN bli helt håpløst dersom man ikke vet hvordan bremsesystemet funker på ens egen bil.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er selvsagt forskjellig fra bil til bil.

Men uansett er det slik at tromler ALLTID trenger mye mindre trykk enn skiverbremser for å virke.

Tenk bare på volumet som skal fylles inni

den bittelille bremsesylinderen i en trommelbrems kontra volumet inni en bremsekaliper.

 

Problemet er at bilfabrikkene løser det på forskjellige måter.

 

F.eks har endel Volvo'er og MB'er en reduseringsventil på kretsen som går til bakhjulene. Dermed kan de enten operere med en type reduseringsventil på modeller med skivebremser bak og en annen type ventil på modeller med trommelbremser bak.

Eller også kan de operere med en reduserignsventil for biler med trommelbremser bak og kutte helt vekk reduseringsventilen på bilene som har skivebremser bak.

Amerikanerne legger ofte bremsekraftfordelingen allerede i hovedbremsesylinderen ved at den har forskjellig størrelse på kamrene.

Biler med trommelbremser bak har hovedbremsesylinder med vesentlig mindre kammer for bakre enn for fremre kretsen. Skiver rundt om = to like store kamre.

 

Ingenting at dette er vanskelige eller infløkte ting. Det er bare det at resultatet KAN bli helt håpløst dersom man ikke vet hvordan bremsesystemet funker på ens egen bil.

 

Hva om samme modell kommer med både skive og trommelbrems?

Jeg har en mondeo mk1 med trommel bake, men V6'ern har skiver bake.

 

Har de lagt helt forskjellige bremsesystemer på de, eller holdt de mest mulig lik hverandre for å spare penger på forskjellige produksjonsmetoder?

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke peiling. Det er nettopp det du bør finne ut av hvis du ønsker å bygge om.

 

Få tak i kopi av bremsedele-sidenen i dele katalogene til de to forskjellige modellene. Da ser du hvilke komponenter som har felles delenummer og hvilke som ikke har det.

En velvilig Ford forhandler bør kunne hjelpe deg med dette.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår