VeGGiz Skrevet Oktober 4, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2005 Hvor vanskelig er det å bygge fra tromlebremser til skivebremser? Hvis jeg hadde hatt komplett skivebremse"kit" som passet, hvordan måtte jeg gått frem for å bygge om? Siter R-line 19 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig-Arne Skrevet Oktober 4, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2005 byttet fra tromler til skiver på min 440 Da hentet jeg skivene fra en 440 Turbo, tok hele endestykket fra bakakslingen med nav (4 bolter) og byttet om på min bil. Var så og si plug and play :) Blei iallefall mye bedre bremser. Siter [/] Volvo V50 1.6 D Addition - Selges [x] Volvo 440 89- 1,7i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jackpot Skrevet Oktober 4, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2005 skal bytte om til skiver bak på mondeo'n.. delene som trengs er nav fra bil med skiver, samt kalipper/kalipperbrakett, ny håndbrekk wire... er bare plug and play omtrent... :cool: så er vel ikke så veldig vanskelig nei.. Siter '01 E39 530DAT '95 mondeo sedan www.fordmondeo.org www.mondy.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gundersenautoparts Skrevet Oktober 4, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2005 Hvordan blir dette på en Caddy pickup? Der kan jeg vel bare ta hele akslingen fra en golf 1 gti eller noe? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Oktober 5, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2005 Skivebremser trenger langt større bremsevæske trykk enn trommelbremser. Dersom trykkforskjellen foran og bak er styrt fra hovedsylinderen, blir bremsefordelingen helt på jordet dersom man kun bytter tromler mot skiver. I slike tilfeller må hovedsylinderen byttes i tillegg til de overnevnte delene. Sjekk også at dimensjonen på bremserørene er lik. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig-Arne Skrevet Oktober 5, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2005 hos meg virket det iallefall som plug and play. Byttet hverken hovedsylinder eller bremsekraftforsterker. Men bremesene stod med glans på EU kontrollen tidligere i sommer. Siter [/] Volvo V50 1.6 D Addition - Selges [x] Volvo 440 89- 1,7i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ice3d Skrevet Oktober 5, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2005 Det er også veldig viktig å tenke på hvordan du skal feste håndbrekket. Det er ikke like lett som med tromler. F. eks på bilen min sitter det små trommelbremser inne i skivene på bakhjulene. Dvs. trommelbrems til håndbrekket og skiver til vanlig brems. Så kan jo bli litt komplisert... Siter Go your own way! 87 Pontiac Firebird Trans Am 91 Chrysler Saratoga Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Oktober 5, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2005 hos meg virket det iallefall som plug and play. Byttet hverken hovedsylinder eller bremsekraftforsterker. Men bremesene stod med glans på EU kontrollen tidligere i sommer. Dette er selvsagt forskjellig fra bil til bil. Men uansett er det slik at tromler ALLTID trenger mye mindre trykk enn skiverbremser for å virke. Tenk bare på volumet som skal fylles inni den bittelille bremsesylinderen i en trommelbrems kontra volumet inni en bremsekaliper. Problemet er at bilfabrikkene løser det på forskjellige måter. F.eks har endel Volvo'er og MB'er en reduseringsventil på kretsen som går til bakhjulene. Dermed kan de enten operere med en type reduseringsventil på modeller med skivebremser bak og en annen type ventil på modeller med trommelbremser bak. Eller også kan de operere med en reduserignsventil for biler med trommelbremser bak og kutte helt vekk reduseringsventilen på bilene som har skivebremser bak. Amerikanerne legger ofte bremsekraftfordelingen allerede i hovedbremsesylinderen ved at den har forskjellig størrelse på kamrene. Biler med trommelbremser bak har hovedbremsesylinder med vesentlig mindre kammer for bakre enn for fremre kretsen. Skiver rundt om = to like store kamre. Ingenting at dette er vanskelige eller infløkte ting. Det er bare det at resultatet KAN bli helt håpløst dersom man ikke vet hvordan bremsesystemet funker på ens egen bil. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
twinflower Skrevet Oktober 5, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2005 Dette er selvsagt forskjellig fra bil til bil.Men uansett er det slik at tromler ALLTID trenger mye mindre trykk enn skiverbremser for å virke. Tenk bare på volumet som skal fylles inni den bittelille bremsesylinderen i en trommelbrems kontra volumet inni en bremsekaliper. Problemet er at bilfabrikkene løser det på forskjellige måter. F.eks har endel Volvo'er og MB'er en reduseringsventil på kretsen som går til bakhjulene. Dermed kan de enten operere med en type reduseringsventil på modeller med skivebremser bak og en annen type ventil på modeller med trommelbremser bak. Eller også kan de operere med en reduserignsventil for biler med trommelbremser bak og kutte helt vekk reduseringsventilen på bilene som har skivebremser bak. Amerikanerne legger ofte bremsekraftfordelingen allerede i hovedbremsesylinderen ved at den har forskjellig størrelse på kamrene. Biler med trommelbremser bak har hovedbremsesylinder med vesentlig mindre kammer for bakre enn for fremre kretsen. Skiver rundt om = to like store kamre. Ingenting at dette er vanskelige eller infløkte ting. Det er bare det at resultatet KAN bli helt håpløst dersom man ikke vet hvordan bremsesystemet funker på ens egen bil. Hva om samme modell kommer med både skive og trommelbrems? Jeg har en mondeo mk1 med trommel bake, men V6'ern har skiver bake. Har de lagt helt forskjellige bremsesystemer på de, eller holdt de mest mulig lik hverandre for å spare penger på forskjellige produksjonsmetoder? Siter 1998 BMW 318i 2005 BMW 116i 1995 Ford Mondeo 1991 Mazda 323 1983 Golf Diesel (52hk) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Oktober 5, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2005 Har ikke peiling. Det er nettopp det du bør finne ut av hvis du ønsker å bygge om. Få tak i kopi av bremsedele-sidenen i dele katalogene til de to forskjellige modellene. Da ser du hvilke komponenter som har felles delenummer og hvilke som ikke har det. En velvilig Ford forhandler bør kunne hjelpe deg med dette. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viko Skrevet Oktober 5, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2005 Hvordan blir dette på en Caddy pickup? Der kan jeg vel bare ta hele akslingen fra en golf 1 gti eller noe? Golf 1 gti har ikkje skiver orginalt. Golf 2 gti -> har Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.