Gå til innhold

Laksen: Opel Record C 1968 "The Californian Kord V8"

Ranger emnet


laksen

Anbefalte innlegg

Får vel legge ut en tråd om mitt nye prosjekt.

 

o8.jpg

Bilen min er av den typen som er avbildet ovenfor.

 

Bilen i dag:

Merke: Opel

Type: Rekord C

Kaross: Lieferwagen (3d stasjonsvogn)

Årsmodell: 1968

Motor: 1698ccm 49kW/66hk (17N)

 

0010.jpg

Bilde tatt i starten av prosjektet.

 

Planen:

Dette prosjektet er mitt langstidsprosjekt. På godt norsk betyr det at denne bilen ikke blir noe "halveis". Prosjektet har fått navnet "The Californian Kord". Bilen skal bygges om til en fullverdig amerikansk (california) surfebil med smallblock V8 og surfebrett på taket!

 

Body:

Utvendig skal bilen være så og si orginalt.

Det som skal gjøres er:

- Lage takstativ i krom med trelister tversover

- Fjerne "takrennene" over vinduene

- Glatte ut frontplata

- Glatte ut bakplata (under bakfangeren)

- Montere "gs-leppa"

- Helt vindu på fordørene (er orginalt todelt vindu)

- Lurere litt på om jeg skal fjerne dørhåndtakene. Kom gjerne med synspunkter.

- Skjære et rundt og enkelt hull i panseret slik at åtteren får luft.

- Gangstercap? Så klart ;)

 

Motor:

Har en 289 SB V8 (350hk) for hånd. Blir høyst sannsynlig den motoren jeg kommer til å bruke.

 

Felg:

Forran: Cragar S/S 7x17

Bak: Cragar S/S 9x17

CragarSSbig.jpg

 

Understell:

Hydraulics, først og fremst for å kunne legge den på bakken. Orker ikke det knotet med coil.

 

Drivverk:

Tar det aller meste av drivverk og bremser fra Dodge Dart 440 R/T. Det inkulderer en manuell 3trinns gulvgiringskasse.

 

Interiør:

Hvitt skinn og metalldetaljer i samme farge som bilen (bla dashen). Siden girkassa blir sittende såppas langt frem, kommer jeg til å lage en vippesofa som kan byttes ut med to klassiske bøttestoler ved et enkelt håndgrep (som dem så fint sier i reklamen).

 

Lakk:

"Primærsølv" med blå perlemor i klarlakken. Matt svart mellom baklyktene og mellom blinklysene forran.

 

Diverse:

Dobbel eksos hele veien som ender i to forholdsvis tynne blanke tuter som stikker godt ut. En på hver side.

Mercedes W210 - Vw Golf MK2 TD "ShabbyLooker" - Opel Record C Caravan V8 Prosjekt - Dodge Dart 4d til 2dHT ombygging

(x)Audi Coupe 1993 - (x)Vw Jetta 1983 - (x)Vw Golf "Loppa" MK1 - (x)Audi Coupe 2.8V6Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

håper på MASSE bilder og info fra dette prosjektet :D

 

Har tatt noen bilder, men det ikke ikke så mye å se på foreløpig. Kan legge ut noen når jeg kommer hjem i kveld.

Mercedes W210 - Vw Golf MK2 TD "ShabbyLooker" - Opel Record C Caravan V8 Prosjekt - Dodge Dart 4d til 2dHT ombygging

(x)Audi Coupe 1993 - (x)Vw Jetta 1983 - (x)Vw Golf "Loppa" MK1 - (x)Audi Coupe 2.8V6Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fett!!!!

 

Rekord C er übergrom onfiredevi

 

 

 

 

Hvis du bruker commodore a understell (5x120) så tror jeg det er ganske likt et vanlig amrikansk boltsirkel.

(hva er 5x120 i tommer? :confused: )

 

Sikkert litt lettere og finne passende felger da.

 

en slik aksel tåler glatt en semislapp v8'r om den får diffbrems.

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et spm. vil ikke gangster capsen ødlegge fryktelig mye av de cleane detaljene.. Cali stuk er vel litt minimalistisk med masse chrome, lyse lette farger osv? surfebredt og glasscola flasker liksom... felgene du har valgt der er orntelig gromme.. men jeg ville ikke handla felger før alt var klart. er mange typer felger som kan passe her.. dette blir et orntelig nice prosjekt... forsett med bilder =)

 

 

mvh

 

stian helgesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er respect project :thumb

 

Men stussa litt i drivverket ditt? hvorfor fra en dodge? skal du godkjenne?

Er 289 Chevy eller Ford nå igjen?

 

Du er ikke alene om å ha tenkt den tanken. 289 er fra ford og drivverket vil ikke passe over siden det er dodge, men det stopper ikke meg fordi jeg har en gyllen kasse som jeg bare er nødt til å bruke. Kassa er en 3girs gulvgiring som absolutt tåler en smell. Akslinger helt fra girkassa fikk jeg gratis, og det tåler hvertfall 500hk etter hva jeg fikk høre. Så jeg må antageligvis lage en aldri så liten adapter :( Drittjobb, men det er verdt det når girkassa blir fullt funksjonell.

Mercedes W210 - Vw Golf MK2 TD "ShabbyLooker" - Opel Record C Caravan V8 Prosjekt - Dodge Dart 4d til 2dHT ombygging

(x)Audi Coupe 1993 - (x)Vw Jetta 1983 - (x)Vw Golf "Loppa" MK1 - (x)Audi Coupe 2.8V6Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fett!!!!

 

Rekord C er übergrom onfiredevi

 

 

 

 

Hvis du bruker commodore a understell (5x120) så tror jeg det er ganske likt et vanlig amrikansk boltsirkel.

(hva er 5x120 i tommer? :confused: )

 

Sikkert litt lettere og finne passende felger da.

 

en slik aksel tåler glatt en semislapp v8'r om den får diffbrems.

 

Vil neppe få godkjent de bremsene. Blir litt for spett. Blir antageligvis bremser fra dodge dart siden de er godkjente for masse power, og de felga det er bilde av får jeg kun i amerikansk boltsirkel. Må jo gjøres ordentlig når en først skal bygge amerikansk bil ;)

Mercedes W210 - Vw Golf MK2 TD "ShabbyLooker" - Opel Record C Caravan V8 Prosjekt - Dodge Dart 4d til 2dHT ombygging

(x)Audi Coupe 1993 - (x)Vw Jetta 1983 - (x)Vw Golf "Loppa" MK1 - (x)Audi Coupe 2.8V6Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke alene om å ha tenkt den tanken. 289 er fra ford og drivverket vil ikke passe over siden det er dodge, men det stopper ikke meg fordi jeg har en gyllen kasse som jeg bare er nødt til å bruke. Kassa er en 3girs gulvgiring som absolutt tåler en smell. Akslinger helt fra girkassa fikk jeg gratis, og det tåler hvertfall 500hk etter hva jeg fikk høre. Så jeg må antageligvis lage en aldri så liten adapter :( Drittjobb, men det er verdt det når girkassa blir fullt funksjonell.

 

 

Ja, tenkte bare på om du ikke ville bruke GM deler, som imange tilfeller ville gjøre det lettere med tanke på Godkjenning.

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

 

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår