Gå til innhold

bensin på 740 turbo

Ranger emnet

bj0nn

Anbefalte innlegg

nettop kjøpt meg en 740 turbo.. så lurer jeg litt på hvilken bensin jeg skal fylle.. forrige eiger sa at jeg skulle fylle 98 med blytilsetning.. men så sier mange folk her at det er unødvendig osv osv.. hadde vert greit med svar

volvo 740 turbo med borbet 9*16, chippet,filter osv.. 200+ hk

3" JT ønskes kjøpt

volvo 740TiC 87mod selges i deler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt 50000km med blyfri på en sånn motor, hadde av toppen i forbindelse med motoroverhaling etter 40000km og det var ingenting galt å se. Tror ikke de forrige eierne de siste årene heller har orket å ha i blytilsetning, å bilen hadde gått 270000km.

Så jeg kan nok påsto at det er trygt ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt 50000km med blyfri på en sånn motor, hadde av toppen i forbindelse med motoroverhaling etter 40000km og det var ingenting galt å se. Tror ikke de forrige eierne de siste årene heller har orket å ha i blytilsetning, å bilen hadde gått 270000km.

Så jeg kan nok påsto at det er trygt ja.

oki, men er det noen fordeler eller ulemper ved å bruke blytilsetning på bilen da?

3" JT ønskes kjøpt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sålenge du ikke har tenningsbank på 98 blyfri syns jeg du burde holde deg 98 blyfri :)

Blybensin ble kun brukt på biler som kunne slite litt med tennings-bank har jeg hørt. (Høy kompresjon og dårlig tenningsanlegg) Men det ødelegger motoren innvendig. Ventiler, olje, lagere, bunnpanne... alt tettes nesten til av tungmetall... bare dritten!

Og for all del ikke prøv å sniff Bly-eksosen.. hehe.. den eksosen der er extremt giftig. m'm

Keep it simple ;)

GL!

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sålenge du ikke har tenningsbank på 98 blyfri syns jeg du burde holde deg 98 blyfri :)

Blybensin ble kun brukt på biler som kunne slite litt med tennings-bank har jeg hørt. (Høy kompresjon og dårlig tenningsanlegg) Men det ødelegger motoren innvendig. Ventiler, olje, lagere, bunnpanne... alt tettes nesten til av tungmetall... bare dritten!

Og for all del ikke prøv å sniff Bly-eksosen.. hehe.. den eksosen der er extremt giftig. m'm

Keep it simple ;)

GL!

der kom det svaret jeg venta på ja ;) fyller det her etter jeg da..

3" JT ønskes kjøpt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 months later...

litt gammel tråd, men lurer på en ting!

jeg har en 740 tic med b230et motor og 531 topp. tanklokket mitt er rødt, vill ikke det si at jeg skal ha bly bensin? ellers ville det vert grønt.

940 LT 97 http://www.bilforumet.no/900-serien/167012-v240-min-940-lt.html

x740 Tic 86 model - solgt

XOpel vectra 90 model - Herjebil

XVOLVO 240 STV 92 mod

x 4 Volvoer, 1 renå, en mitsubichi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen min har det blitt fylt blybensin med siden 1985. Men nå selges det jo ikke 98bly lenger, så jeg fyller på blytilsetning. Jeg har B230A, det trengs aldri å etterfylle olje siden den ikke bruker en dråpe olje. Jeg har trua på 98 bly, det smører og godgjør ventilene og motor.

Familie og venner av meg som har hatt 740 har fylt 95 og 98 blyfri, og motorene deres bruker mer bensin og de bruker olje.

Skoda Enyaq iv80x -2022

Lenke til kommentar
Del på andre sider