Gå til innhold

Sprengt forsterker?

Ranger emnet

ChR|S^_

Anbefalte innlegg

Hei!

Driver å bygger litt anlegg i crx'n nå. Fikk koblet på subben (brokoblet) og ett komp.sett. Satt meg i førersetet, startet bilen og det kom lyd. Skrudde opp litt, og det hørtes bra ut. Plutselig kuttet forsterkern helt og protection-lampen på forsterkern lyste rødt. Prøvde alt mulig, men den ville ikke fungere. Sikringen var hel, og kablene så bra ut. Forsterkeren er en Kenbo V12 705. Ganske liten, men eneste jeg hadde her. Hva tror dere det kan være?

Mvh. Christoffer

Edit: Subben var forresten en Zachry BX-815 15".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvilken subb er det snakk om? i tilfelle impedansen blir feil...

har du skjekket at forsterkeren ikke er blitt kortsluttet på en eller annen måte? og at den har en god jord-forbindelse? altså ingen lakk eller noe i mellom der hvor du far festet kabelen til chassi.

regner ikke med overoppheting er en mulig feil i denne sammenhengen siden du så vidt rakk å spille litt så vidt jeg forsto.

skjekk også spenningen bak på forsterkeren. har opplevd hele sikringer, hvor det har vært dårlig kontakt inn i selve sikringen som har ført til at den til tross for "hel" sikring og gode koblingspungter ikke har fått strøm. veldig mange forsterkere er i stand til å starte opp halvveis med bare REM-kabelen og jord, men vil ikke gå ut fra protection siden den ikke får strøm på +12V kabelen.

edit: ok, subben så grei ut med tanke på impedansen, så den er neppe problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 months later...
Bump! Ingen som vet?

kanskje litt sent nå, siden dene tråden er ifra oktober i fjord, men hva sa han som skulle se på forsterkere da?

fant han noe feil på den? med tanke på at det kan jo gjøre det litt lettere for andre som kanskje haramme problem.

det jeg pleier å gjøre for å utelukke absolutt alle feil er å ta med forsterkeren inn og koble den direke på et batteri, og koble sammen REM og +12V. starter den da, er det noe feil med oppkobligen i bilen. starter den Ikke da. så er det bare å åpne den og begynne å feilsøke den, som desverre kan være noe dritt noen ganger uten skjema...

er glad det er litt mer info enn bare en protect lampe på zapco forsterkeren min i allefall. får beskjed på displayet med en gang om det skulle være noe. får for eks "Warning, protect! check for short" hvis det ikke er tilkoblet noen høyttalere eller at utgangen er kortsluttet. får advarsel 3 ganger, før forsterkeren skrur seg helt av og man må kaldstarte den på nytt. gjør det litt lettere åfinne ut hva som er feil av og til... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider