Gå til innhold

Dørpaneler, Mazda mx5! Hjelp med høytaleroppsett og valg

Ranger emnet


MeSs

Anbefalte innlegg

Noen som kan hjelpe meg å få ett oppsett med fin lyd og midbass?

Komponentene jeg kan velge imellom er:

ALPINE SPR-17LS 6.5" Komp.Sett

KICKER KS65.2 6.5" Komp.Sett

KICKER SSMB6 6.5" MIDBASS FREE-AIR

KICKER SSMB8 8" MIDBASS FREE-AIR

INFNITY 60.7CS 6.5" Komp.Sett

INFINITY KAPPA 60.5CS 6.5" Komp.Sett

PHOENIX GOLD X6.5 Komp.Sett

KENWOOD KFC-P705IE Komp.Sett

MB QUART DSD-213 5.25" Komp.Sett

MB QUART RCE 216 6.5" Komp.Sett

(herfra: http://stores.ebay.com/w-w-w-indoaudio-c-o-m_Component-Speakers_W0QQcolZ2QQdirZQ2d1QQftidZ2QQpZ2QQtZkm Mer å velge imellom)

Hvordan er rockford fosgate's komponent sett?

Hadde jo vært kult med 2 sett, men helst av samme merke! Ett kicker 6,5 toms komp.sett også ett sett 8" free air feks?

Infinity Reference 8" skal i Hattehylla..

Mvh

Marius

98' E36 Stasjonsvogn. x - 2006 VW Golf GT TSI 170HK, x- 03 E46 320i Sport

x- Toyota Hiace trekkbil, x- 91 200SX S13 Driftbil.

x - NA 1994 Mazda Miata 1.8

x - Mange BMW E28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er et av de ovennevnte du absolutt MÅ ha ville jeg valgt MB QUART RCE 216 6.5" komp. settet.

Har ikke hørt dette settet men MB Quart er bra saker som spiller meget bra!

Takktakk! MÅ ikke, men til den prisen MÅ jeg ha, er flere å velge imellom på den siden da :). hellothere Hvordan få litt mer lyd i dørpanela, 2sett vil kansje ødelegge hele lydbildet?

Hvordan ville du satt opp 8eren, siden den blir rett bak meg, tenkte på vinkling..

Mvh

Marius

98' E36 Stasjonsvogn. x - 2006 VW Golf GT TSI 170HK, x- 03 E46 320i Sport

x- Toyota Hiace trekkbil, x- 91 200SX S13 Driftbil.

x - NA 1994 Mazda Miata 1.8

x - Mange BMW E28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så lenge vi snakker om ganske lave frekvenser går det generelt bedre med to eller flere elementer i samme frekvensområde, ettersom spredningen spiller mindre rolle jo lavere frekvensene blir.

 

Riktig fase er derimot like riktig. Avhengig av oppsett, montering o.l. kan det godt være det blir mest riktig å snu fasen på f.eks. bassene. Tyske Audio Physic bytter konsekvent om fasen i bassen på sine høyttalere (dette som eksempel, Audio Physik lager hjemmehøyttalere og faller således litt utenfor).

 

Litt om dette med spredning osv; La oss ta et par 8" som eksempel. Disse er det montert i hver sin dørside, og er feilaktig blitt gitt oppgaven å spille helt opp til 5000 hz, hvor de avlastes av diskantene. Lave frekvenser vil ha god spredning, men ettersom vi beveger oss lenger og lenger opp i frekvens vil spredningen minske mer og mer, og ved 5000 hz vil det være svært lite spredning utover rett on-axis.

Når diskanten så overtar, vil spredningen ved 5000 hz være mye større fra denne enn fra 8", og derved vil det kunne oppstå et stort hull i frekvensgjengivelsen.

 

For å ta den litt lange forklaringen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så lenge vi snakker om ganske lave frekvenser går det generelt bedre med to eller flere elementer i samme frekvensområde, ettersom spredningen spiller mindre rolle jo lavere frekvensene blir.

 

Riktig fase er derimot like riktig. Avhengig av oppsett, montering o.l. kan det godt være det blir mest riktig å snu fasen på f.eks. bassene. Tyske Audio Physic bytter konsekvent om fasen i bassen på sine høyttalere (dette som eksempel, Audio Physik lager hjemmehøyttalere og faller således litt utenfor).

 

Litt om dette med spredning osv; La oss ta et par 8" som eksempel. Disse er det montert i hver sin dørside, og er feilaktig blitt gitt oppgaven å spille helt opp til 5000 hz, hvor de avlastes av diskantene. Lave frekvenser vil ha god spredning, men ettersom vi beveger oss lenger og lenger opp i frekvens vil spredningen minske mer og mer, og ved 5000 hz vil det være svært lite spredning utover rett on-axis.

Når diskanten så overtar, vil spredningen ved 5000 hz være mye større fra denne enn fra 8", og derved vil det kunne oppstå et stort hull i frekvensgjengivelsen.

 

For å ta den litt lange forklaringen ;)

Når vi snakkes om hz så skjønner ikke jeg så mye, vet at det er frekvenser..

Mvh

Marius

98' E36 Stasjonsvogn. x - 2006 VW Golf GT TSI 170HK, x- 03 E46 320i Sport

x- Toyota Hiace trekkbil, x- 91 200SX S13 Driftbil.

x - NA 1994 Mazda Miata 1.8

x - Mange BMW E28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt du sier ifra! :)

 

Ok, vi prøver å forenkle enda mer. Vi kan bruke deg og meg som eksempler. Du er bass og jeg er diskant. Vi har hver vår vannslange med en dyse i enden. Min dyse er mindre (jeg er jo diskant) enn din, men felles for begge er at man ved å skru på dem kan velge mellom å spre vannet i alle retninger eller få en tynn, konsentrert stråle.

 

Om vi begynner med de lave frekvensene, er det din oppgave. Du skrur på vannet, og det spres til alle kanter. Dersom vi nå øker frekvensen, altså beveger oss lengre og lengre bort fra basstoner og nærmer oss mellomtone, vil det være det samme som å vri på dysen. Vannet får mindre spredning og går mer rett frem. Når vi er så langt oppe i frekvens at vi er ved delefrekvensen mellom bass og diskant, vil vannet fra slangen din kun være en tynn stråle. Derfor må jeg overta, og der kommer problemet inn...

 

Ettersom min dyse er mindre, er den bedre egnet til å gjengi høye frekvenser. Men i likhet med dysen din, begynner også jeg med å spre vannet til alle kanter, for så å få en mer og mer konsentrert spredning jo høyere opp i frekvens vi kommer. Ved delefrekvensen har altså du en tynn stråle, mens mitt vann fyker til alle kanter.

 

Dersom du nå overfører dette til en bilkupe, vil man ha følgende scenario; bassen (deg) som er montert i døren, vil ikke treffe øret til føreren med strålen, ettersom den jo står å spruter rett mot girstangen. Jeg derimot (diskanten) treffer både øret, brystet, vinduet, døren, taket, lårene, osv. ettersom den spruter over det hele.

 

Konklusjonen blir derfor: dersom du har to åttetommere i dørene må du i tilfelle sørge for at de ikke spiller høye frekvenser. Unngår du det vil begge elementene spre lyden til alle kanter, og ørene dine vil ikke kunne avgjøre om det er et eller to elementer.

 

 

Ikke helt lett å forklare på en enkel måte dette her, og nå har jeg strengt tatt forenklet det mer enn godt er. Men jeg håper du skjønte poenget. Hvis ikke må du bare si ifra igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt du sier ifra! :)

 

Ok, vi prøver å forenkle enda mer. Vi kan bruke deg og meg som eksempler. Du er bass og jeg er diskant. Vi har hver vår vannslange med en dyse i enden. Min dyse er mindre (jeg er jo diskant) enn din, men felles for begge er at man ved å skru på dem kan velge mellom å spre vannet i alle retninger eller få en tynn, konsentrert stråle.

 

Om vi begynner med de lave frekvensene, er det din oppgave. Du skrur på vannet, og det spres til alle kanter. Dersom vi nå øker frekvensen, altså beveger oss lengre og lengre bort fra basstoner og nærmer oss mellomtone, vil det være det samme som å vri på dysen. Vannet får mindre spredning og går mer rett frem. Når vi er så langt oppe i frekvens at vi er ved delefrekvensen mellom bass og diskant, vil vannet fra slangen din kun være en tynn stråle. Derfor må jeg overta, og der kommer problemet inn...

 

Ettersom min dyse er mindre, er den bedre egnet til å gjengi høye frekvenser. Men i likhet med dysen din, begynner også jeg med å spre vannet til alle kanter, for så å få en mer og mer konsentrert spredning jo høyere opp i frekvens vi kommer. Ved delefrekvensen har altså du en tynn stråle, mens mitt vann fyker til alle kanter.

 

Dersom du nå overfører dette til en bilkupe, vil man ha følgende scenario; bassen (deg) som er montert i døren, vil ikke treffe øret til føreren med strålen, ettersom den jo står å spruter rett mot girstangen. Jeg derimot (diskanten) treffer både øret, brystet, vinduet, døren, taket, lårene, osv. ettersom den spruter over det hele.

 

Konklusjonen blir derfor: dersom du har to åttetommere i dørene må du i tilfelle sørge for at de ikke spiller høye frekvenser. Unngår du det vil begge elementene spre lyden til alle kanter, og ørene dine vil ikke kunne avgjøre om det er et eller to elementer.

 

 

Ikke helt lett å forklare på en enkel måte dette her, og nå har jeg strengt tatt forenklet det mer enn godt er. Men jeg håper du skjønte poenget. Hvis ikke må du bare si ifra igjen :)

 

Haha :D Bra forklaring! Tenkt lenge på den? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jævli bra forklaring!! Skjønte en del mer nå :) Si jeg kjøper kicker komp.settet og en 6,5"/8" freeair, så har jeg midbassen og freeairen i døren og diskanten på dashbordet (riktig vinklet).

Midbassen nærmest kickpanelet i døren, vinklet mot meg.

Midbassen og diskanten er jo koblet på delefilteret, så di skal jo spille riktige frekvenser.. Men 6,5"/8"eren, hvordan skal jeg få den til å "sprute" overalt som du sier?

Mvh

Marius

BTW Epifant, har du msn? legg meg til, marius4000@hotmail.com

98' E36 Stasjonsvogn. x - 2006 VW Golf GT TSI 170HK, x- 03 E46 320i Sport

x- Toyota Hiace trekkbil, x- 91 200SX S13 Driftbil.

x - NA 1994 Mazda Miata 1.8

x - Mange BMW E28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at du har såpass heftig mid som 8" kan du egentlig klare deg med 4 eller 5" mellomtone. Litt avhengig av T/S-parametrene bør 8" få hele døra for seg selv. I det minste bør du sørge for at 6" og 8" spiller i avdelte kammer, noe som kan bli et problem. Døra lar seg vanskelig dele i to, og du bør fremdeles sørge for at 6" for tilstrekkelig volum å spille i.

 

Om du deler 8" ved 2-300 hz skulle nok delingen være så lav at ikke spredningen blir noe stort problem. Da vil du også få masse trøkk i midbassen ;)

 

Vil uansett anbefale deg å montere mellomtone og midbass så nær som mulig. Ikke at det er voldsomt tissetrengt akkurat, men kan være greit å ha i bakhodet i det minste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår