Gå til innhold

Vipe: BMW E36 Stereo-prosjekt

Ranger emnet


Vipe

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Får prøve å lage en liten tråd om stereo-prosjektet i min BMW E36.

Må vel starte med å si at dette blir et ganske enkelt "budget-bygge", og jeg har ikke som mål å vinne verken noen EMMA-comp, eller dbDrag.

 

Utstyret anlegget består av er som følger:

Pioneer DVH-P5000MP

Liliputt 7" LCD-Touchscreen

Sony X-Plod frontsett (dette skal forhåpentligvis byttes ut når pengboka blir enig)

2stk 12" dynaBel DY9412 sub'er

Rockford Fosgate 1001BD mono-amp

Pyle 1 farad kondensator m/digitalt display

 

Tidligere har jeg hatt en Cerwin Vega Vega:154 sub i bagasjen, men syns denne tok alt for mye plass, og det så rett og slett ikke bra ut i bagasjen.

 

Planen er å lage et nytt gulv i bagasjen, slik at kassene står godt og stabilt.

Forsterker skal felles ned i gulv, med en glassplate over. Kommer vel noen CCFL-rør nedi der og :p

Alt av spon skal trekkes i samme farge som originale sidepaneler.

 

Gamle Sub og kasse:

DSCF0001.sized.jpg

 

Bagasjerom uten noe i:

DSC00097.sized.jpg

 

Èn av to kasser som skal nedi:

DSC00096.sized.jpg

 

Sub'ene:

DSCF0001.sized.jpg

 

Del av gulvet, med kassen til amp'en:

DSC00182.sized.jpg

DSC00183.sized.jpg

 

Gulv og kasser prøvemontert:

DSC00187.sized.jpg

 

Oppmerking for hullet til sub:

DSC00203.sized.jpg

 

Kasser saget hull i:

DSC00206.sized.jpg

 

Sidepaneler prøvemontert sammens med kasser:

DSCF0003.sized.jpg

 

Maler for sponplatene som skal dekke over hullene ved siden av kassene:

DSCF0004.sized.jpg

 

Fikk litt hjelp av fadern til saginga, hehe:

DSCF0006.sized.jpg

 

Den ene plata prøvemonteres:

DSCF0005.sized.jpg

 

Begge sidene så langt. Hull er skåret ut for elementene:

DSCF0011.sized.jpg

 

Kom gjerne med kommentarer og meninger om prosjektet :)

Skal prøve å holde dere oppdatert om det er noen interesse for det.. :w00t

1999 BMW E46 320d - Konebil

1991 BMW E36 320i 24v Sedan - Go'bilen m/M50B25 & respirator

1988 Ford Sierra 2.0CL - Vinterkjelke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 130
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kommer til å se bra ut dette. Har du planer om å lage side vegger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer til å se bra ut dette. Har du planer om å lage side vegger?

Planen var å bruke de originale sideplatene som allerede er montert, og avbildet. Lager jeg andre sideplater får jeg problemer med å komme til for å skifte pærer i lyktene..

 

Hvordan kommer lyden inni kupeen nå da? Kunne nesten like gjerne hadde elementene på en henger etter bilen

Hengerfeste er så fælt på disse bilene, så dette ble den nest beste løsningen :hammer

Planen er å ta bassrefleksrør opp i hattehylla, MEN jeg har blitt "advart" om at dette lager "rar" lyd. Får se hva jeg gjør..

1999 BMW E46 320d - Konebil

1991 BMW E36 320i 24v Sedan - Go'bilen m/M50B25 & respirator

1988 Ford Sierra 2.0CL - Vinterkjelke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle monert elementene på skråveggen heler og latt de spille mot seteryggen i lukka kasser. Da hadde du fått best lyd og sikkert også mest lyd..

Jeg var inne på denne tanken. Men det ble så mye jobb for å få det tett slik at all bassen/trykket/lyden kom ut av skiluka.

Hva er ditt synspunkt på å ta bassrefleksen opp i hattehylla?

1999 BMW E46 320d - Konebil

1991 BMW E36 320i 24v Sedan - Go'bilen m/M50B25 & respirator

1988 Ford Sierra 2.0CL - Vinterkjelke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan med stor sikkerhet si at du får problemer med lyden.

Bygde nettopp nesten likens løsning i min egen bil med ett elendig

lydresultat. :mad:

Enten må du ha bassrefleks opp i hatthylla (noe som kan ødelegge frekvensområdet til subbene litt) eller snu subben slik at de står mot seteryggen.

Kan du komme med en nermere beskrivelse av at frekvensområdet blir ødelagt om jeg tar rørene opp i hattehylla?

1999 BMW E46 320d - Konebil

1991 BMW E36 320i 24v Sedan - Go'bilen m/M50B25 & respirator

1988 Ford Sierra 2.0CL - Vinterkjelke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du komme med en nermere beskrivelse av at frekvensområdet blir ødelagt om jeg tar rørene opp i hattehylla?

Det blir en (høyst sannsynlig) totalt feilkonstruert båndpasskasse...

 

Du vil trenge ett eller flere store hull i hattehyllen.

Men du må huske å forsterke skikkelig rundt hullene.

 

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir en (høyst sannsynlig) totalt feilkonstruert båndpasskasse...

 

Du vil trenge ett eller flere store hull i hattehyllen.

Men du må huske å forsterke skikkelig rundt hullene.

 

 

Mvh

Stian

 

Men ser ut som kassa gjør at det ikke kan lages hull i hattehylla slik at lyden komer fra bagasjerommet og inn i kupeen. Frontplata ser ut til å være i kant med enden av hattehylla helt bak.

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil ikke bli aktuelt å lage svære hull i hattehylla for at lyden skal komme gjennom der. Syntes egentlig det var galt nok selv "kunn" med bassrefleksportene opp der.

Er dette med å ta bassrefleksen opp der noe jeg bør legge "dødt" med én gang..?

Frontplata er nesten i kant med hattehylla helt bak..

 

Jeg er ikke ute etter å spille 140db fremme i coupéen med denne konstruksjonen, men heller at det "brummer" litt baki bagasjen.

Vil det med dette oppsettet bli slik at det så og si blir null bass/trykk fremme, eller kan man spille OK?

Hva om jeg ev. monterer 2stk 8" i hattehylla (i festene til original-høyttalerne) for midbass, er dette noe å vurdere? helpme

 

Takker for alle svar :)

1999 BMW E46 320d - Konebil

1991 BMW E36 320i 24v Sedan - Go'bilen m/M50B25 & respirator

1988 Ford Sierra 2.0CL - Vinterkjelke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare gå for lukket kasse? tror du vil få nok lyd av det. Ikke mins "bedre" lyd :) Å da kan du jo snu basserne inn mot settet. Å la basserne spille gjennom "skipose hullet". Den løsningen har jeg gått for. Får kassa mi imorgen , så blir spennende å se om det blir bra :) Mulig litt dumt at du ikke tok hull på skrå veggene istedet :) Men lærer så lenge man lever :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår