Gå til innhold

Vipe: BMW E36 Stereo-prosjekt

Ranger emnet


Vipe

Anbefalte innlegg

Takk takk :)

Jeg synes selv det mangler litt kickbass. Dypbassen er helt grei. kiddie

Det er vel kanskje bare et godt frontsett som kan kompensere for dette..?

 

Bagasjeluka rister en del ja.. skulle absolutt fått støydempet denne.

Det samme gjelder hattehylla, må få tatt av denne og støydempet.

Om jeg setter meg bak, og dytter litt ned med hånda oppå hattehylla, blir det stille og fint :)

1999 BMW E46 320d - Konebil

1991 BMW E36 320i 24v Sedan - Go'bilen m/M50B25 & respirator

1988 Ford Sierra 2.0CL - Vinterkjelke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 130
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nå er ikke jeg på noen måte ekspert eller noe i nærheten, men er det ikke galt å ha bassportene på motsatt side av suben? Eller er det bare jeg som ikke har peiling i det hele tatt!

Du har nok rett i at det er ansett som galt av mange, men ta hjemmesub'en min. Den har elementet foran og porten bak og er angitt til å alltid skulle ha minimum 70cm klaring fra veggen. I stua hjemme fungerer dette godt fordi bølgene reflekteres av veggen bak, men det er litt pga at stua er 60kvm også. Da vi hadde projektor på soverommet (som er ett MYE mindre rom) fikk jeg langt bedre lyd av å snu elementet mot veggen og la porten spille ut mitt i rommet.

 

Ikke alt er bare teori, er jo tross alt forskjell på både ører og dem de henger fast på :) Jeg synes det står respekt av at Vipe har valgt å gå for en løsning ikke alle liker fra ett teoretisk og byggeteknisk perspektiv, men som tydeligvis fungerer for han (noe som også er det viktigste) ;)

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok rett i at det er ansett som galt av mange, men ta hjemmesub'en min. Den har elementet foran og porten bak og er angitt til å alltid skulle ha minimum 70cm klaring fra veggen. I stua hjemme fungerer dette godt fordi bølgene reflekteres av veggen bak, men det er litt pga at stua er 60kvm også. Da vi hadde projektor på soverommet (som er ett MYE mindre rom) fikk jeg langt bedre lyd av å snu elementet mot veggen og la porten spille ut mitt i rommet.

 

Ikke alt er bare teori, er jo tross alt forskjell på både ører og dem de henger fast på :) Jeg synes det står respekt av at Vipe har valgt å gå for en løsning ikke alle liker fra ett teoretisk og byggeteknisk perspektiv, men som tydeligvis fungerer for han (noe som også er det viktigste) ;)

 

Hey, som sagt.... jeg er ikke noen ekspert ;)

Ugly is in!

 

- 09 Scirocco, 82 Golf C

x 05 Audi A3 Sportback, 00 New Beetle, 82 Golf GL, 83 Golf GTI, 85` Golf II 1.6

VWAUDI-Club Norwegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låt det høyt eller låt det bra? Vil fort få en tomlete treig bass.

sry men helt glemt å sjekke denne tråden på en stund=P

 

men, han hadde 2 stk mtx thunder bassere og en mtx monoblokk til å drive basserne.nå er ikke akkurat jeg no proff men etter det j syntes så låt d veldig bra. stram og rimelig dyp bass=)

Men dette er en stund siden fordi han trengte plassen baki så nå har han kasta i en rockford av gamle typen i en fabrikklagd kasse, men bassporta sitter der enda men ikke direkte ned i kassa lengre, syntes det fortsatt låter bra=)

får jo mer lyd i coupen ved å ha bassporter inn i coupen sant?=)

 

I min derimot er d kanskje mer dyp bass men det låter helt bra nok=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra greier dette her. Ser du har laget bassporter men går ikke dem rett i sete veggen din nå? Har dem noe funksjon når dem ligger inntil veggen? er ikke poenget med en bassport att den skal pøse lufta ut så ikke bassern får noe spessielt med motstand?

 

 

Stå på... happyhappy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Brille2k :)

 

Bassportene spiller ut skiluka mellom setene.

Beklager at jeg ikke har fått tatt noe bilde. Skal få gjort dette snart.

Ligger sjuk hjemme for tida, så er ikke så veldig lysten på å løpe ut i kulda :p

1999 BMW E46 320d - Konebil

1991 BMW E36 320i 24v Sedan - Go'bilen m/M50B25 & respirator

1988 Ford Sierra 2.0CL - Vinterkjelke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

En stund siden det har vært liv i denne tråden, og det har nok sin enkle grunn i at det ikke har skjedd noe på bilstereofronten i BMW'en min.

 

Men nå er det på tide med en liten update! :titties:

I mangel på et ordentlig frontsett har jeg nå gått til innkjøp av ikke mindre enn 4stk midbass/mellomtoner og 4stk diskanter. (Brukt)

Planen er å bygge om dørtrekkene, og presse alt dette på plass der :rolleyes:

 

Videre må jeg også investere i forsterker for å drive dette på et ordentlig vis.

Har kikket litt på Helix DarkBlue 4, og denne virker som et godt alternativ.

Kommer til å kjøre aktivt oppsett på dette også..

 

Midbass/mellomtone er fra Infinity (Kappa KCS-60) og diskantene fra SoundStream (TWS1).

 

Litt bilder:

DSC00382.sized.jpg

 

DSC00373.sized.jpg

 

DSC00380.sized.jpg

 

DSC00375.sized.jpg

1999 BMW E46 320d - Konebil

1991 BMW E36 320i 24v Sedan - Go'bilen m/M50B25 & respirator

1988 Ford Sierra 2.0CL - Vinterkjelke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får du skrudd sammen go`lyd framme til du får igjen lappen! genialt! :D

husk å legge mye tid i døra før du skrur alt sammen. Da tenker jeg på asfaltmatter (helst overalt) og lyd-dempning. og fjerne evt risting i vindusheis etc. Før du skrur alt sammen. Jeg regner med at du skal ha alt foran, og ikke noe dritt bak hodet?

 

Hvordan har du holdt ut uten lappen så lenge? Ble nettop tatt i 142 km/t i 90 sonen.. så sommeren er ødelagt sånn sett. nå som annlegget nesten var ferdig og.. men sånn går det når man koser seg på veien i en BMW..!

Org 90A 14,4v reg + Stinger SP1000

Pioneer DEH77mp :-)

Velocity VR450 2x150w + Phonocar Mono 1x1200w

Seas Lotus Performance + DY 9410

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja blir først å dempe dørene etter beste evne. Er ikke helt sikker på hva jeg blir å gå for enda, men regner med det blir bestilling fra autod.

Jeg skal beholde de originale høyttalerne bak (hattehylle), men tror det blir nok, og ikke minst såpass bra lyd forran, at jeg ikke trenger noe bak.

 

Tja det med lappen venner du deg til etter et par mnd, værst første tida.

Ser du kan belage deg på mellom 6 og 9 mnd uten lappen nå, kondolerer. Du får ta tida til hjelp og mekke bil :D

1999 BMW E46 320d - Konebil

1991 BMW E36 320i 24v Sedan - Go'bilen m/M50B25 & respirator

1988 Ford Sierra 2.0CL - Vinterkjelke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir bra Eivind ;)

Du får hyle ut når du skal igang med glassfiber og demping da :)

 

Btw: Vi glemte covera dine igår, får ta meg en tur innom i morgen med dem :)

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes, will do..! Regner med jeg trenger litt assistanse til det så chicken

Aii, ja faen, de glemte vi :( Om du orker stikke innom med de, skal du få en stjerne i margen :D

1999 BMW E46 320d - Konebil

1991 BMW E36 320i 24v Sedan - Go'bilen m/M50B25 & respirator

1988 Ford Sierra 2.0CL - Vinterkjelke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er mye krøll ang bassporter og hvordan du skal ha kassa di.. Jeg har en e30 som de fleste mener jeg har fått sinnsykt bra lyd i. og den selvbygde kassa mi ser sånn ut:

 

Picture010.jpg

 

Jeg synes dette spiller sinnsykt bra bass, kjører nå forsterkeren på halv guffe, og er allerede nå nødt til å montere et frontsett til for at det skal bli nok =)

 

 

 

bra prosjekt foresten ;D

1,8gl 87mod. Low Fat and slow

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er mye krøll ang bassporter og hvordan du skal ha kassa di.. Jeg har en e30 som de fleste mener jeg har fått sinnsykt bra lyd i. og den selvbygde kassa mi ser sånn ut:

 

Picture010.jpg

 

Jeg synes dette spiller sinnsykt bra bass, kjører nå forsterkeren på halv guffe, og er allerede nå nødt til å montere et frontsett til for at det skal bli nok =)

 

 

 

bra prosjekt foresten ;D

 

Vurdert å bygge en plate som skjuler alle ledningene dine, å felle ut forsterkerne ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår