Gå til innhold

Bmw 318 i E 30 89mod

Ranger emnet

Sleminem

Anbefalte innlegg

Hei sann.

Jeg er da er rykende fersk bmw eier. Jeg kjøpte meg en 318i i sommer som jeg har en del planer med, men trenger da litt info av dere som har holdt på med disse bilene en stund.=)

Først så må jeg ta rusta og lakke bilen? Noen som vet om billig hel lakkering av bil, eventuelt noen lærlinger som vil prøve seg. Bilen er hvit.

Så kommer det morsomme. Motoren har ventiltikking og bråker litt sånn sett. Hva må gjøres? Må vel sannsynlig bytte toppdeksel pakningen også.

Hvor er best å kjøpe deler til e30?

Har en del planer med denne bilen da. Som feks, bytte hele eksosanlegget, chippe om hvis mulig, kn filter osv. Infinity kit rundt om og felger står planer over vintern. Jeg vil gjerne ha innspill og ideer om ting og tang som kan gjøres.

Fryser i hjæl på vintern, koser meg på sommer`n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis opplysningen stemmer så skal du ha en M40 motor.

Jeg har denne selv på min 88 318. Skal jeg være ærlig er dette en forbanna drittmotor! Feilkonstruert topp med altfor høyt trykk på kammen, som resulterer i at den slites for ut + at registerreima slites ut dobbelt så fort som er vanlig. Derfor har reg. reima et intervall på 40 000km! Normale motorer har på 70-120k.

Jeg har hatt så mye problemer med denne motoren, å takker til høyere makter for at jeg har klart å fikse alt selv, så jeg har sluppet latterverdige verkstedregninger.

Da jeg fikk min tikket den en god del, dette var pga av nedslitt/defekt kam.

Samtidig som forrige eier hadde vært slapp på oljeskift (som av meg personlig anbefales til ikke mer enn 8000km). Den olja hadde stått på i over 25 000km!

Ihvertfall, før jeg hadde fått tid til å bestilt meg ny kam (orginal til ca 3 lappe fra GS) så røyk registerreima mi! Midt på ei langstrekke i godt og vel 120km/t.

Resultat: 6 av 8 ventiler som enten var bøyd eller kast i. Så da måtte jeg skifte hele innmaten i toppen. Ble ca 5 lapper, i kun deler. Så kom ny toppakning, radiatorslanger, bensinslager, bensinfilter, frostvæske etc etc..

Også et kjølerør under innsuget har vært et hodebry i lang tid nå, da dette har en elendig passform og kaster av ca 1L frostvæske i mnd.

Så skal jeg gi deg et tips en gang for alle; bytt hele motoren i noe som er mer egnet. Den gamle M10 motoren, som satt i 318 opp til og med 87 er en mye bedre motorkonstruksjon, og mye mer holdbar. Ikke store problemet å få den flyttet over + at du nesten får kastet en M10 etter deg.

Men hvis jeg skal svare på noe av det du spurte konkret, så vil en overhaling av toppen bli på 6-7 lapper, med demontering, arbeid, deler og montering/justering.

Å chipping er å kaste penga ut av vinduet på en M40 motor, har null betydning. Effektanlegg merkes ikke på annet enn lyden, hvis du ikke kominerer det med et skikkelig grenrør som er konstruert for sugemotor. Noe som for M40 (318 generelt), umulig å oppdrive. Må isåfall sveises og lages selv.

Håper dette ga deg litt svar og innput på det du lurte på :)

mvh

oddis

Den som ingen Ferrari har - får ladda BMW med bar

http://www.youtube.com/oddisPProductions

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er som sagt helt grønn når det gjelder detta her med motor å sånn. men hvordan er det å få bytta til feks en motor som har sitti i en 320, altså 6er motor.

Det går det, må bare lage deg motorfester. Gå for en 325 motor i såfall, 320'en er like slapp som 318 motoren. Skal det godkjennes(med 325 motor) trenger du 323/25 bakstilling(må ha skiver bak), 51mm fjærbein forran, 325 mellomaksel og girkasse såklart. Det er veldig vanskelig å få dette godkjent siden det er firer i den orginalt, men du må gjerne prøve! Biltilsynet krever papirer fra BMW på at understell osv. er godkjent for effekten. BMW gir ikke ut slike papirer lengere. Jeg var godt på vei, hadde motor og understell, men dreit i det og bygger nå turbo på M10 motoren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider