Gå til innhold

sierra IST? eller cosworth motor?

gambos

Anbefalte innlegg

Lurer på å bygge om bilen min til en is turbo, men har en del spørsmål.

1. Er det billigst å kjøpe en brukt cosworth motor?, eller konvertere bilen til en IS turbo eller kompressor?

2. Hvor mye tåler bilen og IS motoren med orginaldeler og turbo?

3. må jeg bytte til nye bremser? er det mulig å registrere bilen med 180hester uten bytte av girkasse og bremser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her har du et eksempel på ist...

http://www.fastford.no/forum/index.php?showtopic=9058&hl=

kan fort bli dyrt hvis man sluntrer med oppbygging...det er ihvertfall min erfaring, men fungerer skikkelig nå :D

angående girkassa så er det en såkalt type 9 kasse og den tåler fint 2-250hk..ved riktig bruk og ikke rive i gira..bytt diffen og drivaksler..helst en 4x4 cosworth bakstilling, da får du skivebremser og 75% sperre :D å ikke minst clutchen.. den holder til rund 180-190hk uten full gass og rive løs. PS.hvis den er ny! toppakningen bør byttes til en gr-A.. går med orginal også men holder ikke lengden...ikke over 0,5bar ihvertfall...

LYKKE TIL :wave

92mod sierra stv blå dohc (satt inn v6 24v cosworth motor og manuell) bruksbil/vinterbil... solgt:(

87mod sierra 3 dørs (vingebil) ist som er bremset 294hk 5734omdr/386,7nm 4342omdr...ny bremsing 6.1.08 290hk 4133/498,5nm 4025omdr cluthen slapp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat dette har jeg også tenkte på. Så dette blir spenndende å følge med på. litt off topic, men har et lite spørsmål: Hvor får man tak i forsterkede stempler, råder + rådelager til Ford 2.0iS ? Og pris på dette? Sorry gambos :\

se etter brukte cosworth stempler og råder... det holder lenge hvis ikke du skal ofre alt på is motoren...finner det tilsalgs her på forumet eller på fastford.no også på autodb..

92mod sierra stv blå dohc (satt inn v6 24v cosworth motor og manuell) bruksbil/vinterbil... solgt:(

87mod sierra 3 dørs (vingebil) ist som er bremset 294hk 5734omdr/386,7nm 4342omdr...ny bremsing 6.1.08 290hk 4133/498,5nm 4025omdr cluthen slapp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på om det er like greit med en kompressor. Trenger mindre jobb og jeg som ikke skal ha sinnsvakt mye hester så er vel det bedre. Du slipper å konvertere motoren og den leverer trykket med en gang. Er det noen som veit hvor man kan kjøpe reimdrevene kompressorer hen? og pris. Har også hørt noen rykter om at kompressor er et billigere altaernativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på om det er like greit med en kompressor. Trenger mindre jobb og jeg som ikke skal ha sinnsvakt mye hester så er vel det bedre. Du slipper å konvertere motoren og den leverer trykket med en gang. Er det noen som veit hvor man kan kjøpe reimdrevene kompressorer hen? og pris. Har også hørt noen rykter om at kompressor er et billigere altaernativ?

kompressorer kan du få kjøpt hos http://www.gikturbo.no eller http://www.pit-stop.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers passer MT75-kassa rett på motoren, hente kasse og mellomaksel fra DOHC, er så å si samme kassa som Cosworth 4x4 med unntak av fordelingskassa.

Dette er feil, mt75 kassa passer IKKE på Is motoren.

Morty999 på fastford.no forumet kjører 1.3bar ladetrykk på en org is motor.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært på denne tanken. La inn en tråd på Cosworth forumet (her på Bilforumet under Ford) om noen har en litt sliten Cosworth-motor, men uten svar. Til min bruks-Sierra hadde jeg nøyd meg med bare litt futt og litt Turbo-sus jeg. Liker ikke kompressor. Hvilke bremse-alternativer finnes det, originale/rimelig?

-Ikke mye snøring på lite, men litt snøring på mye! ;)

Nåværende bruksbil: 1992 Ford Sierra 4x4 stasjonsvogn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...