Gå til innhold

Avstiver(e)

Ranger emnet

owyj

Anbefalte innlegg

Kan noen gi meg eksempler (tegne eller hva du måtte finne på) på hvordan en avstiver ser ut? :)

Eller helst anbefale meg avstiver(e) til en slik kasse jeg skal ha :D

Jeg skal ha en kasse med to skråvegger som står mot hverandre, slik som han her her, men med andre mål da :)

Tusen takk på forhånd :hello:

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

owyj skrev:
Kan noen gi meg eksempler (tegne eller hva du måtte finne på) på hvordan en avstiver ser ut? :)

Jeg skal ha en kasse med to skråvegger som står mot hverandre, slik som han her her, men med andre mål da :)

Mvh

Tja. Du kan f.eks. ha ett kors. senter av kassa (men med ikke i veien for sub)

Fra topp til bunn, og mellom side veggene.

Du kan faktisk latt subbe presse litt i avstiveren, men da må du lage lufting til sple, siden de fleste ellementer trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

owyj skrev:

Mvh

http://mobile.jlaudio.com/support_pages.php?page_id=166

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange måter å stive av en kasse på. Personlig har jeg størst tro på avstivninger med minst mulig flatekontakt, eller med en form for absorberende effekt. Grunnen til dette, er at avstivere med stor fletekontakt uten absorberende effekt, vil teoretisk kun flytte kasseresonnansen opp i frekvens og samtidig flytte den i fra side til side via avstiveren. Jo mindre kontakflate avstiveren har, desto mindre er sjansen for at vibrasjonene opprettholder nivå gjennom avstiveren.

Beste måten er nok uansett en avtiver med absorberende evner. Dette er ikke så avansert som det skulle høres ut. I praksis betyr dette egentlig kun at man limer avstiveren med viskoelastisk lim, ventuelt annen viskoelastisk matte mellom kontaktflatene.

Dette er selvsagt den teoretisk beste måten i mine øyne. Rent praktisk vil det ha lite betydning i bil. Spørsmålet er faktisk om du i det hele tatt vil ha noen merkbar effekt av å avstive kassen i det hele tatt. Tatt i bettraktning all støy man har i bilen, tviler jeg på at avstivningene vil ha noen hørbar effekt, så fremt du dimensjonerer kabinettsidene dine tilstrekkelig.

Det skalder jo selvsagt ikke å gjøre skikkelig arbeid, men det er og, i mine øyne, liten vits i å gjøre mer enn det man trenger for å oppnå maksimal ytelse etter forholdene.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider