Gå til innhold

Gravstein: Fiat Uno Turbo I.E

Ranger emnet


Gravstein

Anbefalte innlegg

  • Svar 102
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Som et lite tips kan jeg informere om at Gravstein sin Uno Turbo er en Mk1, som ble produsert til -94 (?). Mk2 ble aldri importert til Norge, men har 1372-motoren som Masta_T gav info om. Sistnevnte er også en langt nyere konstruksjon, 1301-motoren er vel fra begynnelsen av 70-tallet om ikke jeg husker feil.

 

Motoren fra Uno Turbo Mk2 er også samme motor som sitter i Fiat Punto GT, men med litt lavere ladetrykk. Kim Hansen fra den danske fiatklubben har hentet ut 263 hester i sin Punto GT, så trimmingspotensialet i disse motorene er ganske heftig. Dog har mange hatt problemer med at blokka sprekker, spesielt når de presses for hardt før arbeidstemperaturen er god...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Gratulerer! Jeg hadde en slik i 8 år (fra 1990-1998). En 1987 modell i Grigio Juniper metallic (grønn). En supermorsom bil som etterhvert utviklet egen vilje.

Den var slik at når først 1 ting gikk i stykker så fulgte det alltid på 2 andre ting i rask rekkefølge!

Etterhvert fikk jeg ganske god peiling på denne bilen og kan nevne at det ikke fantes mange skruer som var urørt da jeg solgte den! bytte av motor, gearkasse, klutch, styreboks for innsprut, styreboks for tenning, luftmengdemåler, bensinpumpe, turbo, intercooler og alt som hører med ble byttet mer enn en gang....

Hjullagre, bremser og støtdempere var også utsatt for bytting noen ganger.

 

vedrørende kilometerstanden på vogna synes jeg du skal ta den "stående"(?) med en klype salt! litt fingerferdig og med 15 minutter til overs så kan du sette telleren til å vise det du vil! (og det har sikkert eierne før deg funnet ut av også!)

 

Jeg lurer på hva du skal med dumpventil? denne er ikke original og det eneste den gjør er å "poffe" når du slipper gassen eller får for høyt ladetrykk. (avhengig av montering) med sportsluftfilteret vi kan se på bildene dine vil du kunne høre den "ekte lyden" når lufta slår tilbake i luftmengdemåleren din! (mye tøffere synes jeg)

 

Husk å bytte olje hver 5000-7500km, og bruk kun helsyntetisk som Mobil1 eller Castrol. IHI GHB5 turboen sviver med ca 5000rpm når motoren går på tomgang og selv om den er vannavkjølt krever den beste mulige olje for maks levetid og effekt.

 

Turboen kan forøvrig presse 2,8bar ladetrykk, men motoren går best med ladetrykk opptil 1,2bar dersom du ikke i tillegg gjør noe med bensintilførsel og eksos. (trykkåleren i instrumentet passerer 1, går rundt til 0 og starter forfra igjen hvis du skulle forsøke å presse turboen maks)

(Jeg fikk i sin tid opplyst at Fiat garanterte at motoren var konstruert for å tåle 1,06bar ladetrykk) (den tåler 2,8bar også, men jeg vet ikke om den tåler det mer enn 30sekunder)

 

Helkul bil som jeg ønsker meg igjen! angrer på at jeg solgte den for 5000kr med hele bilen full av brukbare deler.(kun plass til fører når jeg leverte den)

 

kan forøvrig opplyse at jeg kjørte den ca 250000km og at alt som kunne gå i stykker gjorde nettopp det! Jeg ødela og reparerte, ødela og reparerte... kjører man som "folk" holder bilen lenge uten å mekke!..............men det går jo ikke med en slik spagettiracer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må først si fantastisk bra innlegg !!

Viste det att når eg kjøpte bilen så fikk eg meg en Italiensk minibombe !

Den ruster, den bråker, den skrangler, ting henger løst men du verden

for en sjarm den bilen har !

 

Skall bytte den del ting på den som:

Bensinfilter

Olje + filter

Registerreim og strammehjul

Støtdemperene bak

bremsekiver og klosser

Skall lage retur på dumpventilen når eg blir lei av lyden

 

EG SKALL ALDRI SELGE DEN ! så det så !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KANON kul bil! Gøy prosjekt, selv om du må regne med å bli lei rustsveis...

 

Bygget en slik selv fra bunn av med utgangspuknt i 45 Fire, gikk en hel vinter med sveising ja...

Man får jo vanvittig mye gøye deler til disse og da, ikke så gale priser heller, bla koni, omp bur, omp stag, EBC bremser, etc.

 

Den jeg hadde støpte jeg på Hörmann bredding på, såg ganske brutal ut for å være ei så lita loppe.

Er enkle triks som skal til for å skvise ut litt ekstra hest på denne og, dro ut 165-170hk v/1.25bar i min og det gikk noe fælt! Bare å koble ut noen sensorer og tukle litt med trykket. Men fordel å først bytte IC da denne ryker rundt 1 bar.

 

Er en kompis av med som forresten har en slik delebil om du trenger deler, han har egentlig en komplett bil med defekt kasse. På denne står det koni, sparco stoler, og en 1.6l motor med t25turbo og sinter clutch. Bare å gi en lyd om det er noe du treng!

-01 Audi RS4

-86 Urquattro 20V Turbo

-92 S4/S6 Sedan

-86 GT Coupe

-86 Scirocco GTX 16v Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann..

 

Retur på dumpventilen?? fjern heller hele greia og få tak i ny slange. Det er slett ikke sikkert at den er så dyr som du tror. Husk at jo mer vekt du får fjernet.........jo bedre går bilen!

 

en annen liten sak: kontroller alle 3 motorfester! spesiellt i bakkant av gearkassen! dette ryker ofte(re) og konsekvensen blir som regel at slangen fra luftmengdemåler til turbo røskes av ved turboen. (og det er noe jæ... trangt å komme til for å få den på igjen!) som nødrep langs veien kan man eventuellt løsne luftmengdemåleren fra braketten slik at slangen rekker ned til turboen. man må passe seg for ikke å dra på for mye, men man kommer seg ihvertfall hjem.(ofte må man løsne styringsboksen til tenninga for å komme til nedi der)

 

vedr. rust:

har du sveiset dørene der de ofte sprekker mellom vinduskarm og dørplate? (ser du har rustmalt den ene)

hvordan står det til i underkant av dørene?

sjekk også under batterikassa og innvendig langs kanalene! det kan fort bli sprekkdannelser i et karosseri når det får slike påkjenninger som disse "gutta" kan få.............og da blir det rust!

 

nye skjermer, dører, panser etc. var heller ikke så dyrt den gangen jeg holdt på.

 

-gå over jordingsforbindelsene i motorrommet og under dashbordet. disse er "typisk" Fiat og skaper ofte krøll hvis de er dårllig vedlikeholdt. (1 i innerskjerm bak høyre frontlykt og en under batterikassa. + jordledning mellom batteri og gearkasse. denne går innom jordforbindelse i karosseri under batterikassa)

 

-knurrer det i bensinpumpa di? det ække sikkert den er gåen! løft opp baksetet og ta ut "mannlokket". du demonterer tankmåler ved å vri den. da kan du lyse ned i tanken (IKKE BRUK ÅPEN FLAMME! hehe) da kan du se hvor langt over bunnen i tanken røret står og eventuellt justere dette. i noen tilfeller er det svært liten klaring(2-5mm) og selv om bensin er svært flyktig kan det tettes av feks rust og skitt, i noen tilfeller av is.(om vinteren) (husk også å bytte begge bensinfiltrene! mener å huske de skal byttes hver 20000km)

 

har du digitalt instrument? det er ganske kult, men jeg synes det analoge er bedre.

 

............og for de som lurer: jeg har skrudd på flere Unoer enn min egen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enkle triks som skal til for å skvise ut litt ekstra hest på denne og, dro ut 165-170hk v/1.25bar i min og det gikk noe fælt! Bare å koble ut noen sensorer og tukle litt med trykket. Men fordel å først bytte IC da denne ryker rundt 1 bar.

 

165-170hk bare ved å skru opp trykket og bytte IC? neppe!

 

Intercooleren "ryker" når du har for høyt ladetrykk og slipper gassen brått!

når det er gjort kan man skru ut hele greia og sette den sammen med sikafleks eller lignende. endestykkene på IC'n er av plast og ødelegges ikke utenom ved kollisjon. disse er festet med "ører" på IC'n. "ørene kan bøyes, rettes og bøyes noen ganger før de ryker og man har råd til å eksperimentere litt før man eventuellt må kjøpe ny!

Hvis man etter en slik reparasjon lar være å trekke slangeklemmene på IC'n helt til vil slangen hoppe av før IC'n "ryker". (og da er det en smal sak å få det på plass igjen! (selv med senkesett langs veien en mørk høstkveld)

En annen sak er at om du setter på en større IC, så må du påregne tregere responstid for turboen! det blir et større volum som skal fylles med luft.(og det vil du ikke fordi den allerede er treg fra før! kommer ikke for fullt før ved ca3500rpm)

 

Billigtrimming av Uno Turbi I.E :

-T-stykke monteres i slangen mellom wastegate og turbo. enden av T'en strupes med slangeklemme til man har det ønskete ladtrykket ved test på full belastning, oppoverbakke i 5 gear. da bør den ligge på ca 1,2bar(1,3-1,4 funker også på noen av disse, men dette må testes-justeres-testes-justeres)

Bankesensoren vil automatisk sette ned tenningen dersom du har for høyt ladetrykk og får banking. dette vil redusere effekten i motoren og du finner deg bedre tjent med å stille ned trykket.

 

-kaldstartsensoren har 2 ledninger(inni den svarte strømpa som går til kontakten). klipp den hvite og sett på en motstand med 2000ohm. styringsboksen tror motoren er kald hele tiden og pøser på med ekstra bensin. negativ effekt er jaging på tomgang og høyere forbruk, men førstnevnte kan motvirkes ved å bytte trykksensoren i innsugsmanifolden (som selvfølgelig er frakoblet fordi den kutter tenninga ved trykk over 0,9bar) med en oljetrykkbryter fra Ritmo 85 (passer i gjengene). denne slutter kontakt ved 0,3bar og kan styre et rele som styrer strømmen via motstanden kun når trykket overstiger 0,3bar.(jeg kan beskrive det mer nøyaktig, men....)

hvis du i tillegg har en magnetventil som styres fra ekstra montert knapp på dashbordet(du har mange ledige originalt) så kan du kjøre med 105hk når mor og far er i bilen, og kline på med ca 25-30hk mer når gutta er med!

 

dersom du skal koste på deg "litt" mer enn dette så finnes det masse sexy stuff som kan gjøres! trimchip, eksosanlegg, dyser, manifold(er), turbo osv!

 

Jeg påtar meg selvfølgelig ikke ansvar for noen konsekvenser av nevnte handlinger! hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en kompis av med som forresten har en slik delebil om du trenger deler, han har egentlig en komplett bil med defekt kasse. På denne står det koni, sparco stoler, og en 1.6l motor med t25turbo og sinter clutch. Bare å gi en lyd om det er noe du treng!

 

Pris på denne? Og hvor står den?

 

BTW, du har ikke en lilla scirroco med hvite borbet T felger sant?

Biler:

 

-Litt forskjellig, noe gøy og noe kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedrørende felger til bilen synes jeg at de originale felgene var, og er de peneste å se på! (til denne bilen)

Mine ble etterhvert stygge i klarlakken og jeg gjorde en del forsøk på å få de i pen original stand uten å lykkes. dermed var det meste klart for å finne på noe spes!

Jeg lakkerte felgene i mønster med gul base i midten. (bred stripe som dekket bolthullene) deretter lakkerte jeg med smalere striper i orange, grønt sort, blått utover og fant en kombo som passet ganske bra!

lakkeringen ble foretatt på frihånd med en pappplate som eneste maskering. dette gav en fin "støveffekt" i overgangene.

 

Problemet var at "alle" kjente igjen bilen overalt, og mange visste hvem som eide den!

Det førte til noen ublide episoder etterhvert som doningen ble observert i "lav høyde" på diverse strekninger! (i stor fart så felgene ut som om de var helt gule! det var ikke mange med fargede felger dengang....og det er det ikke nå heller!)

 

Toppfarten var opplyst til 205km, men jeg presterte å presse den opp i 235km på speedometeret ved en anledning! (takk Fiat for motor uten turtallsperre!)

hadde drøyt 8000rpm på turtelleren........og gjentok aldri det stuntet! bilen egner seg ikke for hastigheter over 180km!

 

jeg håper å komme over en billig uno turbo igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pris på denne? Og hvor står den?

 

BTW, du har ikke en lilla scirroco med hvite borbet T felger sant?

 

Ånei du den er MIN ! :deng

Neida:P Men eg kunne trengt vindusheisen på høyre side med det elektriske.

Så kunne eg tenkt meg dørhantak på venstre side for den har eg ikke +

dørtrekk på både høyre og venstre side. Og branketten som holder

boxene atte med spedometeret (dem som alle knappene og bryterene sitterpå)

Hoss meg er det knekte fester :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår