Gå til innhold

Mindre bensin igjennom edelbrock 600 cfm (For mye co))

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Halla folkens...

 

Åssen gir jeg edelbrock gasseren (1405) mindre bensin, jeg kommer rett ifra pkk/eu-kontroll nå og "co'n" også "ho" var litt veldig høy...:)

 

Åssen fikser jeg det ?

 

Mvh Ottesen

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at du mener HC når du skrev 'ho', men problemene dine har trolig like mye å gjøre med kammen din (mye overlapp) som forgasserjustering.

 

Hva er tomgangsturtallet ditt nå? Kan du gå opp litt, uten at det blir sjenerende? Dette kan hjelpe noe, ettersom overlappet vil gjøre det verre jo lenger ned i turtall du kommer (Som i: mye durasjon = ofre bunndrag). HC er ubrent bensin, som kommer ut i eksosen grunnet at innsug- og eksosventiler står åpne samtidig et lite øyeblikk, og suges/dyttes ut. (enkelt forklart)

 

Ellers kan du finne et verksted (en kompis?) som er villig til å la deg eksperimentere litt med 4gass-/avgassmåleren, og du kan justere litt på forgasseren. Prøve en kvart omdreining inn på begge "CO-skruene" foran på forgasseren og se hvordan forskjellen blir. Din bil (82mod?) Skal være under 4.5% CO, som egentlig er god margin/"lett" å komme under ("Mye kam" problematikk).

Merk at hvis blanding på tomgang er "riktig", kan en senking av CO'n øke HC enda mer, etterhvert som du magrer ut (De som har lekt seg med forgasserbil og 4gassmåler kan bekrefte dette). Du kan evt prøve å leke litt med tenningen, f.eks rundt 0grader og justere forgasseren igjen - Overraskende forskjeller du kan få i avgassen på små endringer, men gjør dette bare for selve PKK'n, og juster tilbake til max effekt igjen når du får den godkjent.

 

----

 

Alt dette over er på grunnlag at motoren ellers er i god stand; Ikke noe falskluft, eller dårlige pluggkabler osv. som begge vil øke HC. Den fusker ikke noe merkbart? Motoren skal jo være "ny" etter alt knotet du har hatt med den siste året...?

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at du mener HC når du skrev 'ho', men problemene dine har trolig like mye å gjøre med kammen din (mye overlapp) som forgasserjustering.

 

Hva er tomgangsturtallet ditt nå? Kan du gå opp litt, uten at det blir sjenerende? Dette kan hjelpe noe, ettersom overlappet vil gjøre det verre jo lenger ned i turtall du kommer (Som i: mye durasjon = ofre bunndrag). HC er ubrent bensin, som kommer ut i eksosen grunnet at innsug- og eksosventiler står åpne samtidig et lite øyeblikk, og suges/dyttes ut. (enkelt forklart)

 

Ellers kan du finne et verksted (en kompis?) som er villig til å la deg eksperimentere litt med 4gass-/avgassmåleren, og du kan justere litt på forgasseren. Prøve en kvart omdreining inn på begge "CO-skruene" foran på forgasseren og se hvordan forskjellen blir. Din bil (82mod?) Skal være under 4.5% CO, som egentlig er god margin/"lett" å komme under ("Mye kam" problematikk).

Merk at hvis blanding på tomgang er "riktig", kan en senking av CO'n øke HC enda mer, etterhvert som du magrer ut (De som har lekt seg med forgasserbil og 4gassmåler kan bekrefte dette). Du kan evt prøve å leke litt med tenningen, f.eks rundt 0grader og justere forgasseren igjen - Overraskende forskjeller du kan få i avgassen på små endringer, men gjør dette bare for selve PKK'n, og juster tilbake til max effekt igjen når du får den godkjent.

 

----

 

Alt dette over er på grunnlag at motoren ellers er i god stand; Ikke noe falskluft, eller dårlige pluggkabler osv. som begge vil øke HC. Den fusker ikke noe merkbart? Motoren skal jo være "ny" etter alt knotet du har hatt med den siste året...?

 

OTTESEN SITT SVAR HER NÅ

 

Halla...:)

 

Motoren er helt fin nå ja, ikke noe fusking eller noe. Takker for et bra svar foressten...:)

 

Tror du det at jeg kjørte veldig pent ned dit har noe å si, tror ikke bilen var helt varm. Og ja, jeg mener "hc" når jeg to ganger skriver ho damndamn

 

Blandingen min er nå så at bilen skal få mye bensin, bedre meg mye kontra lite tenkte jeg. Og siden den har fått mye bensin, kan det ikke være at pluggene er litt dårlige pga jeg har jo kjørt sånn noen mnder nå. Tenkte jeg skulle justere litt på gasseren, bytte plugger/filter også få sett om jeg kan få justert litt der nede også. Vil jeg få mindre co visst jeg feks tar vekk luftfilterboksen ? Jeg tenkte jeg kanskje skulle ta av noe så jeg fikk en liten vakumlekarsje også fordi da går vel co'n ned ? (eller tar jeg feil)

 

Og ja, jeg har en 82 modell,

Co: max 4,50 (var 5,95)

Hc: max 300 (var 1632 ppm) hehe

 

Mvh Magnus Ottesen

81 Bmw M535 Turbo

87 Bmw 518

xxxxxxxxxx Skrota \ Solgt xxxxxxxxx

94 Ford mondeo Sedan 2.0L 16v Rs

65 Dodge Coronet 318

82 Honda Civic 1.3

91 Ford taurus

86 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Co'en klarer du nok enkelt å justere ned på Co -skruene.Men HC'en er det værre med.Den vil som oftest bare øke med lavere co.HC'en legger man ikke så stor vekt på på en EU kontroll og det er feks bare CO-verdiene som skal fylles inn og sendes biltilsynet på kontrollsjemaet.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Co'en klarer du nok enkelt å justere ned på Co -skruene.Men HC'en er det værre med.Den vil som oftest bare øke med lavere co.HC'en legger man ikke så stor vekt på på en EU kontroll og det er feks bare CO-verdiene som skal fylles inn og sendes biltilsynet på kontrollsjemaet.

 

Halla....

 

Men det kan ikke bare være at jeg kjørte kjempepent ned dit da ? alså at jeg burde gasset på mye så "hc'n" ble bedre ? eller tar jeg feil ?

 

Mvh Ottesen

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, der var det fikset...

 

En omdreining på justeringsskruene gjorde så det ble 1,28 kontra 5,96 i co. Hc'n gikk ifra 1632 til rundt 500 :)

 

Takker så mye for hjelpen !

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår