Gå til innhold

vakumproblemer(?) '89 mazda 626

Ranger emnet

oyove

Anbefalte innlegg

har en mazda 626, '89 modell, med 2.0i 8v... før den blir skikkelig varm, etter at automatchoke'n har skrudd seg av, så går den veldig lavt på tomgang, den stopper nesten. og når jeg slipper gassen så kutter den bensintilførselen, det skal den vel forsåvidt også gjøre, men den gjør det selv på lavt turtall.

altså, hvis jeg f.eks kommer kjørende i sakte fart, hvis jeg da slipper gassen for så å gi gass igjen, så gjør den et lite hopp. veldig irriterende... hva kan dette komme av? regner med at det er noe slags form for vakum styring på det "bensin-kuttesystemet"...?

det at den kutter, det forekommer selv om motoren er varm, men ikke lav tomgang. det er bare når den er kald...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke tar helt feil, så har du den motoren som kom etter forgassern gikk ut? Tror ikke det er noe bensin kutt nemlig, har den problemer og gå på tomgang, så tror jeg du har falsk luft eller at luftmengde målern din som sitter etter luftfilteret ditt har tatt kvelden, andre sympomer? er det noe kengeru kjøring noen ganger med den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig det du sier, litt synd. Men alt sparer de for tyngde og mer effektiv motor:) Hiv opp et bilde av motoren hadde hjulpet eventult, er ikke gøy med sånne må problemer, så skal prøve og hjelpe deg så godt jeg kan. Er også flere her på forumet som kan disse bilene like godt som lommene sine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk den ventilen som går fra topplokket til innsuget, det er den lille svarte som står til venstre på motoren fast i en slange. (Venstre sett forfra.) Denne ventilen skal bare slippe luft igjennom den ene veien ikke den andre, vet ikke hvilken vei, men bare en vei.

Ellers så kan du sjekke den tykkeste slangen i hele motorrommet, altså innsugsslangen, den som går fra luftfilterbokse til motoren. Det skal ikke være sprekker i det hele tatt i den. Klem hardt på den, på alle plasser.

Det siste som jeg kommer på er kanskje rett os slett fordeler, rotor og pluggledninger. Eller kanskje bare pluggene dine, eller luftfilteret?

Sjekk det jeg har nevnt nå, såfremt at du ikke allerede har gjort det da!

Den boksen som sitter i venstre hjørne av motorommet, sett forfra, vet jeg ikke hva går til. På min forrige bil så dro jeg av alle slangene og startet motoren. Merket ingenting til at slangene var frakoblet, klemte, følte på slangene og kjente ingenting slags luftrykk eller sug i noen av slangene. Så jeg vet ikke hva den går til, men det er vel et-eller-annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er ikke noe jævel på plazda, men den sorte boksen ville jeg kallt et bensinfilter..i og med det røret som går langs torpedoveggen og inn på boksen.. men litt rart om du sier at du har hatt av alt av slanger der..ville jo kommet litt bensin ut da..

heh...! bensinfilter du liksom... hvis du ser på det øverste bildet, rett til høyre for bremseveskebeholderen, der ser du bensinfilteret....

btw, jeg skal prøve å skifte pluggene... det ser ut som de aldri har blitt skiftet... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig det, bensin filteret er det til høyre for bremseveske beholderen :hammer tar jeg ikke feil så står det fuel hose over hele røret på de bilene der ;)

Gå over, tenn-plugg/kabler, luftfilter sjekk om noe er tett, eller lekasje. Bensin filteret? Kommer eksosen seg greit ut? Kanskje innmaten i en lyd demper ligger og blokker? Også selvfølig om kablene til luftmengde måleren sitter ordentlig på. Og sjekk om den suger falsk luft. Luftinga i toppen der som går ut rett etter luftfilter boksen inn til toppen, og forsyner toppen med frisk luft og dytter oljedampen videre til ut ventilasjonen til venstre der og vidre inn til innsug. Kan være lekasje der også så se godt over...

hvordan er det med lambaer på denne?

Er det hydraulisk clutch på denne?

BILEN trenger service så går den som en fjær skal du nok se hellothere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...