Gå til innhold

tannreimsdrift?

Ranger emnet


123654852

Anbefalte innlegg

trodde tannreimsdrift bare var en slags forsikring slik at den reimen ikke røk så fort jeg, slik som ekstra bred eller dobbel reimdrift gir. Dessuten glir ikke den reimen så mye, men hvis den er strammet riktig, skal den ikke gjøre det uansett. Vil tippe at det ikke er store forskjellen på boost trykk.

Kris Selbekk

Norwegian emigrant > American Idol

'89 VW Corrado G60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir kanskje 0,1-0,15 bar mer ladetrykk og du kan kjøre med "slappere" reim, noe som gir mindre slitasje på lager i laderen. Alt vil jo selvsagt variere med hvordan motoren er bygd og hvilke turtall du kjører på.

 

Tannreimdrift er greit å ha hvis du allerede har feks:

 

Større intercooler

268/282 kam med forsterkede fjærer

1,9L bunndel

topp med porting og større ventiler

maks portet lader med forsterkede ventiler

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at den slipper er vel at det koster en god del krefter å presse luft inn i ett system med ca 1 bar trykk, og det overføres ca 20-30 hk på et lite reimhjul som ikke har annet enn friksjonen mellom aluminium og gummi til hjelp. Spesielt på en gammel reim der gummien begynner å bli tørrere er nok dette et problem, eller vist reima di er litt slakk.

 

Det vil og eliminere slipp som du får ved kraftig akselerasjon av laderen, som i 1. og 2. gir. Da får du bygd opp trykket fortere. Hvor stor forskjellen er veit du jo ikke før du har prøvd. men det var sikkert en grunn til at vw motorsport brukte tannreimdrift.

Få gang på CorradoclubNorwegen.

Legg forumet inn som startside!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror polo classic hadde noe med at det avbelaster laderen litt, siden reimen ikke trenger være så stram.

I en god og sunn motor bør ikke reimen slippe. Hvis gummien er tørr, bør reimen skiftes.

 

Om motoren er sunn har faktisk en del å si, dess mer komp, dess verre å lage trykk, dvs mer "pumpe-motstand" for laderen. Problemet er størst med motorer med små reimhjul og høy komp

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes de største fordelene med tannreimdrift er den raske responsen man oppnår og økningen i ladetrykk. Det virker som om bilen reagerer betraktelig raskere enn tidligere, samt at det gav en økning i ladetrykk på 0,15Bar. Dette er 100% sikkert! Jeg målte ladetrykket før og etter montering, så det er ingen grunn til å tvile på effekten. Det jeg ikke liker er vinelyden som minner om en turbin og denne lyden gjør at bilen tiltrekker seg for mye oppmerksomhet. Andre synes vinelyden er drit fet så....

 

Jeg betalte ca 2500 kr for mitt, kjøpt av SLS i Tyskland. Det er det definitivt verdt!

 

Og hadde jeg kjøpt idag, ville jeg valgt 65 hjul istedet for 68 som jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår