Gå til innhold

240 er solid!!

Ranger emnet


alcapaal

Anbefalte innlegg

Bedre å overleve en kræsj i stor fart enn å kræsje komfortabelt i liten fart vel? :)

hvilken bil samenligner du med nå?

var bare et eksempel jeg kom med da alle sa 240 var en sikker bil..

men helt klart, bedre å komme seg opp av senga..en å bli liggende

[-] `93 Mondeo Si Sport

 

 

her kan du grille loffen din tralalalalaaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 189
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hvilken bil samenligner du med nå?

var bare et eksempel jeg kom med da alle sa 240 var en sikker bil..

men helt klart, bedre å komme seg opp av senga..en å bli liggende

 

Sammenligner ikke med en spesiell bil men med endel nyere biler som bretter seg pent sammen i liten fart så man ikke får den like harde bråstoppen.. Men skulle tro at den fort bretter seg for mye sammen hvis man kjører litt fort..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bah, ditt tåler mere en datt, GREIT at gammle 2-serien tåler mye, men er den sikker for sjoføren?

"jeg kresja i 60km/t å ingen skader på bilen" vel, hvordan er det med sjoføren?

en sikker bil er vel en bil som gir etter, som demper sammenstøte, ikke som en 240 som bare spretter tilbake 10m

dermed mener jeg at 240 ikke er en sikker bil, men en solid bil..

hva hjelper det at bilen ikke ble kondemnert, når kansje sjoføren sitter hjemme med alvorlige nakke skader?

(den er sikkert veldig sikker å, men måtte bare pirke litt)

 

På erfaringsmessig grunnlag kan jeg fortelle at ja, bilen er både solid og sikker! På vinteren for ca. 3 år tilbake dro jeg en halv spansk manøver i en feildosert sving med en '81 245 "Flatbed", og fikk dermed et av bakhjula ut i slapsa. Skjente over i motsatt kjørebane, full brems, og dønn i fjellveggen. Synet av gnister som flommet over frontvinduet kommer jeg aldri til å glemme! Farten vil jeg anslå til ca 75 km/t. Det eneste som skjedde med meg, var at jeg ble temmelig mørbanket i venstre skulder grunnet bilbeltet som gjorde jobben sin. Venstre forskjerm var skrellet bakover, døra satt fast, frontskjermen var pulverisert og en stor bit av fangeren var kappet tvert av. Motoren surret og gikk som om intet hadde skjedd, og jeg kunne sikkert dradd kjerra i revers opp av grøfta hadde ikke venstre forhjul vært låst. Fikk senere vite at ramma var en tanke skjev og at 3 motorfester hadde røket.

 

Det som virkelig imponerte meg ved hendelsen, var hvor ekstremt solid alt var bygd i bilen; stod en time hos mekaniker og kikka på skadene, og størrelsen på fangeren var det som gjorde størst inntrykk. En diger og feit stålbjelke av beste svensk kvalitet - finner man slikt på moderne biler lenger?

 

Enig med Nomix, litt bråsenkning gjør ikke bare go'førren smooth, den får også frem de gode kjøre-egenskapene som ligger latent i det firkanta, men überstive karosseriet; og som alle kjennere vet: dreiemoment + rigiditet = luuv, baby!

- '94 Volvo 945 TIC 197hk

 

Drive it like you hate it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til hardere en krasjer, til mer deformert blir jo bilen..og når en som sagt ser åssen de små jappene bretter seg sammen bare for små-dunker, kan de fleste tenke for seg selv åssen de bilene ser ut etter en KRAFTIG smell.. er jo ikke vits å lage en bil myk som faen, når en kan lage en bil som deformeres alt etter trøkket den får..

 

og du med bmv'en, du har sikkert et saklig argument til hvorfor det ikke skulle være bra at 240 tåler mye? *du kan sikkert fortelle alle hvorfor du har trommelbrems og med det samme du er igang lol volvo begynte med det som standard i 198?(tar bare igjen med samme tone som deg å flere andre begynner med her...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til hardere en krasjer, til mer deformert blir jo bilen..og når en som sagt ser åssen de små jappene bretter seg sammen bare for små-dunker, kan de fleste tenke for seg selv åssen de bilene ser ut etter en KRAFTIG smell.. er jo ikke vits å lage en bil myk som faen, når en kan lage en bil som deformeres alt etter trøkket den får..

 

og du med bmv'en, du har sikkert et saklig argument til hvorfor det ikke skulle være bra at 240 tåler mye? *du kan sikkert fortelle alle hvorfor du har trommelbrems og med det samme du er igang lol volvo begynte med det som standard i 198?(tar bare igjen med samme tone som deg å flere andre begynner med her...)

 

du trenger ikke bremse mer en du har du har krefter til vettu, og når bilen din ikke er en stål kasse med fire hjul og etterslep som et helvete. omtrent ala en gammel amerikaner, så er det ikke nødvendig med skive bremser bak.... bmw hadde forresten skiver bak allerede på 89tallet de også.. men det var jævlig ot...

 

 

volvo er vel for faen ikke noe sikker bil og kolidere med, japse biler med blekk som du kaller det har alle selvbærende sikkerhets karosseri, sikkerhet.... sier det deg noe? visste du at om du skulle være så heldig og kolidere, er du sikkerest i den første mb a klassen, det hverdens sikreste bil.. andre bil produsenter har kjøpt a klasser og plukket dem ned for og lære av mercedes. og alle vet at ikke den jævla a klassen er no forbanna stor bil.

 

men for al del, føl deg trygg i den jævla volvo dritten din. jeg skal ikke sitte der med deg alikevel, syntes det er bedre at ting bretter seg rundt meg, en at bilen er like fin og jeg er stein dau..........

kawazaki zx9R Ninja... :) (lappløs)

------------------------------------------

bmw 318I E-36 94 mod (solgt)

*signatur redigert pga regelbrudd*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo 240 en av dem første bilene med sikkerhetskarrosseri.. som faktisk bretter seg! Deformasjons-soner kalles det, store foran og bak har den.

Med en sterk kupe.

Men det skal litt til før den trenger å brette seg for å beskytte sjåføren. Støtfangern foran tåler og tar imot kræsj opptil 16 km/t..

 

http://www.volvoforlife-fr.com/240-260.htm

 

Denne siden er fin og lese (Hvis du kan fransk, hvis ikke får du bruke babelfish)

 

Opplevde deformasjonssonene bra på bilen min, når jeg blei rompekjørt i vinter. Ble pressa inn 30cm eller no ca.. hele bakskjermen var jo et trekkspill.. Men slik kan fikses lett, ja.. :)

- Volvo V70 '05 2.0T

- Volvo 240 '83 B23A/M46

x Nissan Sunny 1.6 SLX

x Suzuki RMX '04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo 240 en av dem første bilene med sikkerhetskarrosseri.. som faktisk bretter seg! Deformasjons-soner kalles det, store foran og bak har den.

Med en sterk kupe.

Men det skal litt til før den trenger å brette seg for å beskytte sjåføren. Støtfangern foran tåler og tar imot kræsj opptil 16 km/t..

 

http://www.volvoforlife-fr.com/240-260.htm

 

Denne siden er fin og lese (Hvis du kan fransk, hvis ikke får du bruke babelfish)

 

Opplevde deformasjonssonene bra på bilen min, når jeg blei rompekjørt i vinter. Ble pressa inn 30cm eller no ca.. hele bakskjermen var jo et trekkspill.. Men slik kan fikses lett, ja.. :)

 

 

sikker på at det bare er 16km\t ? hadde 30 in i en vegg jeg, ett blinklyst datt av, that's it! :p

-1980 Buick Century Estate Wagon (kosebil)

-1991 Volvo 240GL stasjonsvogn (bruksbilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte det mesterverket å rulle rundt me 240`n til kompisen min i natt.

Hadde ca 80 km/t å fikk skrens på en grusvei. (presthusveien)

Bilen dro rett i grøfta å ned ei skråning å gikk rund, men landet på dekkene.

Eneste vi gjorde var å slepe den løs me traktor å skifte et dekk å bilen gikk som ei klokke.

Selvfølelig noen skjønnehets bulker å uten speil men rent fungsjons messig var det ikke noe galt.

Men det blir vel smådyrt for meg nå har jeg en mistanke om. jaja.

Kanskje jeg legger ut ønske om kjøp av noen deler i nærmeste framtid :cab

pingle gikk rett inn i skauen med min svarte 240 i 160km i fjor sommer.

hadde bur bøtte stoler seks punkt så da var jeg også ekstra sikkra. kom i en slak høyre sving i nedoverbakke å plutselig var det en krapp venstre sving i bånn av bakken rett ut. gjennom tre trær så rundt sto der jeg på taket. tokk sirka fem minutter før jeg tenkte på å komme meg løs dro av beltet var først da jeg fikk vondt i hodet datt ned i taket. krabbet bort til passasjer døra tokk i dør håndtaket å døra gikk opp uten makt. å ut gikk rundt vraket å klødde meg i hue. var litt usikker på om jeg levde eller ikke. gikk opp på veien å vinka til første bil. siden den stoppet så skjønte jeg at jeg levde. var nok litt sjokk skadd.

1995 modell Insane 200SX S14

Har Fått en liten front skade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen har vel vært oppe før? hehe.

240,740, stivt og bra sikkerhet :)

 

xcuze : A klassene til mercedes STRØYK på elg testen da, og fikk ikke noe bra i Ncap testen heller. + at mercedeser fra 95 og oppover er RUST offre!

faen aldri sett så mye rust på så relativt nye biler!

 

 

Volvo4life!

 

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen har vel vært oppe før? hehe.

240,740, stivt og bra sikkerhet :)

 

xcuze : A klassene til mercedes STRØYK på elg testen da, og fikk ikke noe bra i Ncap testen heller. + at mercedeser fra 95 og oppover er RUST offre!

faen aldri sett så mye rust på så relativt nye biler!

 

 

Volvo4life!

 

Mvh Erik

 

det er jo opplest og vedtatt ang. mercedes da... har en kompis som jobber på mercedes..samma på alle de modellene, ruster på samme sted, alle sammen.. merklig nok... bla. bakre innfesting av stoler framme er vist ett svakt punkt.hehe

* Volvo 242,355chevy v8,prosjekt,80mod++

* Volvo S60T5 ®,02mod, bruksbil

X Vovlo 240TIC, 83 mod, B230FT, 405topp++

Kadett V8 morro prosjekt. 350 smallblock. kamerat og jeg som hadde lite å finne på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo opplest og vedtatt ang. mercedes da... har en kompis som jobber på mercedes..samma på alle de modellene, ruster på samme sted, alle sammen.. merklig nok... bla. bakre innfesting av stoler framme er vist ett svakt punkt.hehe

 

jepp. men jeg skal ikke si at volvo 240\740 er verdens beste biler. men jeg liker de meget godt.

 

den diskusjonen ang volvo er bedre en BMW har vært så siiiiiiinsykt mange ganger oppe her på forumet. Og vi blir ALDRI ferdig!

 

 

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grunnen til at den volvo-bmw diskusjonen alltid kommer, er fordi nettopp folk med bmv kommer med dritt om volvo, mens de ikke har PEIL på hva de snakker om! samme som han andre knallen som mener at A-klassen er verdens sikkreste bil, og det med Ncap testen, så er den 100urelevant i mine øyner, ettersom f.eks. franske merkene byger sine biler etter denne testen, da den går ut på det samme år etter år..

 

men de som kan sitte å si at volvo er usikkre biler,(jeg støtter igrunnen kun 1-2-7-9 og V/S serien) da er de rimelig på jordet! leste her tidligere at det var snakk om kun få stk. mennesker som hadde dødd i en 240 i usa, HELE perioden frem til avviklingen av 240! men forr all del, bare ta feil;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og du med bmv'en, du har sikkert et saklig argument til hvorfor det ikke skulle være bra at 240 tåler mye? *du kan sikkert fortelle alle hvorfor du har trommelbrems og med det samme du er igang lol volvo begynte med det som standard i 198?(tar bare igjen med samme tone som deg å flere andre begynner med her...)

 

Volvo hadde skivebremser lenge før 198? det var nemmelig skivebremse på alle hjul på 140 serien også og den ble vel produsert fra 196? -1974.

 

en annen ting 140 hadde stålbjelker i døren foran, myker front og bak som skulle krølle seg før kupen. det samme gjelder 240 er det på 240.

 

Volvo 240 var også den først bilen som kunne levers originalt md barnesete

 

En annen ting motor festen på 240 er konstruert slik at motoren ved en front kollisjon skal presse under bilen istede får inn i bilen.

 

Sikkerbil.jpg

 

 

Sitat fra en svensk side:

Fortfarande 1991 ansåg det amerikanska trafiksäkerhetsverket att Volvo 240 var den säkraste bilen i hela USA. Mellan 1988 och 1993 hade inte en enda person dödats i en olycka med en 240.

Ingen annan bil kan skryta med det.

 

Så til dere som mener volvo ikke er sikker bil sjekke ut det dere påstår før dere gir der ut som eksperter.

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår