Gå til innhold

240 er solid!!

Ranger emnet

alcapaal

Anbefalte innlegg

240 er faktisk konstruert får at man skal kunne åpne dørene ved kræsj i 80 km/t...

Volvo 240 er konstruert for å tåle en god del. Og som mange veit, så ble det lagt mere vekt på sikkerhet enn utseende på tvåførrn.

Var ute å herja på søndagen.

S5301850.jpg

Og skal legge til at man tørr å satse litt når man sitter i en 240. Sitter jo ganske trygt.

S5301849.jpg

S5301847.jpg

Gutta på skauen. Må jo ha det morro.

Men så ble den 240'n rævkjørt så det holdt av en gammal Opel.. hehe... Gikk dårlig den volvo'n... skuffende... hehe

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 189
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Til det at Volvo er en av de mest sikre bilene, må jeg si at Saab har vært vel så om ikke mer, sikkerhetsbevisste, enda hardere kupè, deformasjonssoner etc.,

Stålbjelker i dørene det har Ford også, Granada hadde det iallefall i `71, kanskje andre modeller før også.

Men skal ikke påstå noe annet enn at 240 er en sikker bil, og solid.

Skivebremser hele veien var de tidlig ute med, var vel først ute med det som standard på alle modeller, ikke at jeg ser noe problem i trommelbremser bak.

2-delt bremsesystem var de ikke først med, vet ikke hvem, men det du sikter til er nok triangeldelingen, dvs: 2 forhjul og ett bakhjul på hver krets.

De var vel først ute med 3-punkts belte, sikkert med støtabsorberende fangere også.

Men hvem var først ute med bensinkutt ved kollisjon?

Skulle likt å se en kollisjonstest/sammenligning av sikkerheten i en Saab(90,99, 900) og en 240, noen som finner?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korriger meg gjerne hvis jeg tar feil her, men jeg mener at de krevde at kupeen skulle være intakt, døren skulle kunne åpnes og lukkes uten problem, og front/sideruta skulle være hel. I tillegg skulle ikke pedalene ha presset seg inn i føttene til føreren. Det er greit nok å ha deformasjonssoner, men det hjelper ikke så mye hvis sjåføren og/eller passasjerer ikke kommer seg ut av bilen etterpå.

Jeg vil bare nevne at 240en ble egentlig designa slik at det skal være mulig å åpne dørene etter en heftig frontkollisjon..

Hvorvidt det fungerer i praksis, vet jeg ingenting om. Men det er det jeg har lest på den franske siden som tok for seg en grundig sikkerhetsbit av 240en..

Det kom vel kanskje ikke akkurat så bra frem, men grunnen til at jeg nevnte det, var at det så ut til at 240en (som det var bilder av tidligere i tråden) ikke deformerte seg i det hele tatt bak torpedoveggen. Jeg antar at den kollisjonen der var 50% inne på panseret (som er den vanligste formen for kollisjon), hvor det ikke var deformeringer rundt døra i det hele tatt. Faktisk så ser det jo ut som om frontruta ikke ble påvirket i det hele tatt av kollisjonen, heller.

Jeg kunne tenkt meg å hatt airbags i 740en min, men ellers så tror jeg ikke det er så altfor mye å klage over mtp sikkerheten i bilen utifra dagens standard.

Eller, jo, det kan hende at det er en del ekstrafeatures mtp beltet, hvor det strammer til i en kollisjon. Det tror jeg var en av tingene som reddet fattern fra flere skader enn han fikk, selv om resten av bilen så ut til å ha fått en skikkelig heftig smell... 70km/t vs 70km/t.

Fikk også vite at de som var i motkommende kjøretøy skulle til en flyplass for å fly ned til syden, når den andre bilen antakeligvis touchet autovernet på innersiden, og så blitt kastet/styrt ut i motsatt kjørefelt. Merry christmas, sier jeg bare. Godt det gikk så bra som det gjorde med begge parter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikkje glad i 240 sjøl... Men slenger ikkje dritt av den grunn. Ikkje noko å legge sjul på at Volvo 2/7/900 er og blir tanks i forhold til mange biler.

Og synes heller ikkje desse bilane er noko særlig stor eg. Betre med for mykje plass enn for liten plass.

"Stor" som i "for stor"?

Hvis vi tar et enkelt sammenlignbart mål som utvendig lengde, vil det vise seg at ikke særlig mange personbiler slår en 240, 740 eller 940 - hvis vi ikke går opp i den rene luksusklassen (BMW 7-serie, MB S-klasse m m) eller til amerikanere, fortrinnsvis litt eldre modeller.

Men på 70-tallet ble Volvo i USA delvis markedsført som en "kompakt" bil med fornuftig størrelse. Mange amerikanere hadde knapt mer innvendig plass, men både en halv og bortimot en hel meter mer i utvendig lengde.

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Stor" som i "for stor"?

Muttern vil være uenig i meg når jeg sier dette, men jeg synes 740en er akkurat passe. Det er digg å vite at enhver passasjer man tar med i bilen (med mindre det er noen skikkelige amerikanere) vil ha mer enn nok plass, og at man har flusst av plass til å stappe ting hvis man måtte føle for det.

Det hjelper jo også at folk generelt ser ut til å være :eek: for volvoen når jeg kommer dundrende. aneglsmili

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem for all del ikke at sikkerheten har sine grenser - jeg har sett på kollisjonstesten mellom BMW 5-serie E34 og Volvo 940 - "offset" front mot front, riktig nok ganske høy fart, 90-100 km/t. Det er svært stor forskjell på det (heldigvis) og en mer "normal" kollisjon hvor farten typisk ligger på 50-60 i det det faktisk smeller.

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff får en fjortiss tråd.

diskuterte sånne ting på barneskolen å, den bilen er bedre en den,

å det er får noen liker en bil å andre liker andre biler.

er vel ikke noe vits i å bare rakke ned på det andre har,

å, vis du førstess skal rakke ned så skal dere i allefall ha noe bedre selv,

desuten er kunskap en fin ting,

er akkurat som å høre fjortiser diskuterer biler,

jalla, noen liker volvo, noen liker andre biler, er vel lov med forskjellig smak??

-93 "]Volvo 240 Ocean Race(Utstillingsbil) Bilsport 2006

-00 Vw Caravelle 2,5TDI 200hk(Bruksbilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider