Gå til innhold

Turbo varme...

Ranger emnet


Probe GT

Anbefalte innlegg

stemmer bra det.

 

Vann i sylinderen under kompressjon: Temperaturen under kompresjonen gjør at vannet omgjøres til damp, og det vill si 3000 - 4000 ganger mere volum. (1 m3 med vann = 3 -4000 m3 med damp) Vist jeg ikke husket alt for feil der.

 

Edit: Van hjelper også mot tenningsbank. (med forbehold)

Wankel så klart!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

cai_1.jpg

 

Without Intake

Average 80.9°

With Intake

Average 54.6°

 

Difference from other run +26.3° -26.3°

Difference from outside air +32.6° +6.3°

 

The purple line is the first run without the cold air intake, the blue line is the second run with the cold air intake, and the yellow line is the exterior temperature during the run. The most obvious part of the graph is the extreme difference in temperatures between the two runs. Even at idle, there's a 26.3° difference in temperature, and the maximum difference occurs at the 18 second point where the intake air of the second run is 35.4° cooler. The average temperature of the first run was 80.9°, while the second run averaged 54.6°, a difference of 26.3°. As a rule of thumb, it's figured that for every 10° drop in intake temperature, you gain 1% horsepower. On a first generation GT, that would be an increase of 2.6%, or about 4 horsepower.

 

The graph shows a peak for the first run at the 17 second point, after which the hot air in the engine compartment is flushed out and the intake begins getting cooler air. Basically, the car needs to reach 20-30mph before there's enough airflow to flush the hot air out. The second run manages to do the same thing, three seconds quicker and with a noticeably smaller peak. I plan to install a heat shield between the engine and the air filter. I expect the graph to be much flatter then, since there will be very little engine heat reaching the intake.

 

Beklager engelske versionen flushit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

impreza`n har det... egen "dusj" som dusjer ic`n med kaldt vann når du kjører.. har hørt rykter om att det gir 30 hester ekstra i en orgilal impreza.. men det tviler jeg nå ganske godt på da.. dahlback sa i en film att han hadde 35grader etter ic`ne (som står i serie forøvrig)

har sett sånne vannkjølingssett på ebay til renault 5 turbo, men bør lett kunne lages selv..

 

F.o.m Evo 7 har disse orginalt montert vannsprut på IC. Manuell og automatisk som regner ut når du trenger kaldere luft. Den bestemmer dette utifra ladetrykk temperatur og kjørestil om den skal starte spylingen. At dette gir 30 hester tror jeg ikke mye på i Norge. På vinters tid vil man miste effekt hvis luften blir for kald. At Dahlback har 35 grader er vel ikke for at han ikke får kjølet den mere ned, men at forbrenningen er best på den temperaturen.

 

Hvis jeg kobler inn IC spyling på automatisk når det er kaldt ute skjer det aldri at den kobler inn. Dette er for at den i utgangspunket er kaldere enn optimalt

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår