Gå til innhold

Lakkering med sprøyte

Ranger emnet


PsYcHo

Anbefalte innlegg

Har et lite spørsmål, ser det er en del lakkerere her som jobber daglig med lakkering (dvs har utdanning og gjerne noen år bak sprøyta). Hadde det vært mulig om en av dere eller noe kunne lage en liten post om hvordan dere gjør en jobb. Har lyst til å kunne gjøre noe små lakkering hjemme. Og etter utallige forsøk med lakk på boks gidder jeg ikke mer. Samme hvor jeg kjøper lakken hen blir det ikke godt nok resultat. Så vil da lære meg å lakkere litt med sprøyre hvis man kan få et bedre resultat da.

 

Hvor høyt trykke bør jeg ha,når skal klarlakken i? Når det er vått eller tørt?

Grunner man også med sprøyta? Hvordan lakkerer dere små skader på et panser? Lakkere dere hele eller bare litt? Klarlakk bare ved metallic osv osv...

 

Så det ville vært kjempe fint om noen hadde tatt seg tid til å skrive en liten guide. Er ikke sånn kjempe kravstor til resultatet men vil helst ikke at det skal synes at jeg har gjort det selv før man kommer ganske nærme det aktuelle området.

 

Som sagt er evig takknemlig om noen hadde giddi å lagd en lite post om dette fra scratch av.

 

P.S er da ikke snakk om noen utstillings bil dette her..

Audi Coupe 2.3 Quattro

x:Ford Sierra Cosworth 4*4 92mod

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan egentlig ikke en dritt om dette her. Men jeg kan allikevel fortelle NOE. Ja, man grunner med lakksprøyta. En bruker gjerne litt større dyse på sprøyta når man sprøyter på grunninga, og denne er 2K (to komponent) dvs. at du må blande i herder for at den skal herde. Selv har jeg brukt Brunox epoxy grunning som ruststopper (men denne er enkomponent!) og lagt vanlig grunning oppå. Hvis man sprayer på vanlig sprayboks grunning (sprayboks = enkomponent) så løses dessverre Brunoxen opp pga. den kraftige tynneren i boksen....hvert fall med Hycote sprayboks.. erfaring. Derimot, med 2K grunning er det intet problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke alltid man bruker å sprøyte grunningen på da.. Bruker ofte grunning på sprayboks om det er mindre områder det er snakk om..

 

Når du har skader på panstret må du først rette dem ut og sparkle dem.. Uansett om det er en liten bulk kan det bli mye sparkling, og jo lenger RUNDT skaden du pusser, desto mer må du lakke.. Vanligvis "overlapper" man.. Det vil si at man lakkerer bare der det er f.eks pusset, og fader det ut på en måte.. Litt vanskelig å forklare :P (Om du har mange småskader på panstret kan det være best å lakke hele panstret)

1973 Pontiac Firebird

2007 VW Passat 2.0 TDI

[X] 1961 VW Boble

[X]1983 VW Golf MK1 OldSchool

[X]1988 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår