Gå til innhold

Motorhavari - Hva kan det være?

Ranger emnet

Andy`

Anbefalte innlegg

Etter å ha kjørt ca 1 mil, så mister jeg all kraft i motor, og bilen stopper til slutt helt opp. Får ikke startet bilen. Stereo-anlegget funker som bare det. Ringer en kompis og prøver med startkabler. Når siste kabelen blir satt på batteri-polen min, så står gnistene. Dobbeltsjekker at vi hadde koblet rett, og prøver på nytt. Gnister denne gangen å. Slår av kompisens bil, kobler, og prøver å starte bilen min. Men ingen respons.

Batteriet funker, og ser ut til å ha nok strøm.

Tanken er halvfull.

Fylte på olje for ei uke siden ca.

Noen som kan antyde feilen?

- 96 Audi A4

-------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du bruker startkabel:

Plus fra hjelpebil til plus på "død" bil

Minus fra hjelpebil til JORD på "død" bil.

Kobler du den siste kabelen på polen kan en gnist anntenne knallgass over batteriet, og du står med batteri syre i hele trynet!

Det skal gniste, det viser bare at det går strøm over:)

Rus hjelpebilen for å få litt ekstra power.

Tror ikke det hjelper i dette tilfellet, men greit å ha i bakhodet en annen gang :)

Har du peila olje på bilen etter den stoppet?

Går motor rundt når du prøver å starte den med kabler?

Signaturen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpebilen ruste motoren, men hjalp ikke.

Nei har ikke peilet olje, men skal sjekke det i morgen!

MED startkablene merket jeg ingen forskjell. Er nesten som om tennpluggene ikke fungerer, men da skulle vel bilen uansett ikke plutselig stoppe..?

Edit: Va å peila olja nå, og ligger helt opp mot grensa. Kunne vært litt mindre..

- 96 Audi A4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A4 96 mod. Hmm...tenker med en gang elektronikfeil. Særlig siden du ikke har merket noe (?) på bilen før den stoppet, og at elektronikfeil på desse audi'ene ikke akkurat er uvanlig.

Få et verksted med rett utstyr til å se på den.

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kobler du den siste kabelen på polen kan en gnist anntenne knallgass over batteriet, og du står med batteri syre i hele trynet!

Tror ikke det hjelper i dette tilfellet, men greit å ha i bakhodet en annen gang :)

gnisting når du kobler på kommer av spenningsforskjellen mellom hjelpebatteri og batteriet som skal hjelpes. Prøv å sett startkabler på en bil som har ett batteri som er kanon dødt. Kommer til å gnistre som pokkern.

Men tilvanlig er det også anbefalt å heller koble minus kabelen til jord på motoren istede for til batteriet, da unngår du også å risikere at knallgassen eksploderer.

[/] Volvo V50 1.6 D Addition - Selges

[x] Volvo 440 89- 1,7i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vere så mye, Coilen kan plutselig dø uten forvarsel.

Teningslåsen kan vere dårlig kontakt i osv..

Du må spesifisere litt mer.

Coilen døde pluteslig på Rekorden til en kammerat, jett om vi stod å klødde

oss i hue :P

Sjekka tenningslåsen og koblingene til tenninga ? motorstyring ?

Men det eg lurer på er om starmotoren drar runt motoren ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært med bilen på verkstedet, og får endelig svar i morgen på hva som må gjøres og hva det vil koste... Mest sannsynlig er det registerreima som er gåen, og ble fortalt at da er nok topplokket også ødelagt! Pris? I værste fall 30.000,- ble jeg fortalt (!!!) Ikke faen i H... om jeg betaler så mye, da kjøper jeg heller ny motor brukt.

Reima var skifta på samme verkstedet på 120.000 km, og bilen har nå gått 166.000. KANSKJE får jeg det på garantien..... alacocaina

- 96 Audi A4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WORD Tombra........

Må også huske på at batteri syre er ettsende da og kan foråsake brannskader.......

01 BMW 320 DAT.

x 09 Ford Ranger XLT

x 02 Volvo S60

x 93 MB 200E

x 87 MB 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha kjørt ca 1 mil, så mister jeg all kraft i motor, og bilen stopper til slutt helt opp. Får ikke startet bilen. Stereo-anlegget funker som bare det. Ringer en kompis og prøver med startkabler. Når siste kabelen blir satt på batteri-polen min, så står gnistene. Dobbeltsjekker at vi hadde koblet rett, og prøver på nytt. Gnister denne gangen å. Slår av kompisens bil, kobler, og prøver å starte bilen min. Men ingen respons.

Batteriet funker, og ser ut til å ha nok strøm.

Tanken er halvfull.

Fylte på olje for ei uke siden ca.

Noen som kan antyde feilen?

Ikke peiling på feilen, men det er helt vanlig at det knistrer:)

87 Mazda 626 * SPIKER * 93 Audi 80E 2,0 *KONDÆM *

98 VW Passat 1,8 *SOLGT * 91 Toyota MR2 2,0 *SOLGT *

99 Chrysler G Voyager * SPIKER * 07 Volvo V 50 *SOLGT *

07 Volvo V 70 * SOLGT * 01 Audi A 6 1,8 Turbo *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registerkjedet på 535en vår røk fordi hue på en topplokksbolt røk av og blokka mellom kammen og toppen, det kom på rundt 20k bare i deler og de fikk vi til innkjøps pris, også kosta det dirt mye egenarbeid.

VW Caddy 1,4 1996

Giant XTC 860 med hydr. skivebremser

"This thing does a billion miles pr hour, and i know this for a fact beacuse i've tested it" Jeremy Clarkson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvilken motor du har, men siden du skrev at den ble skiftet på 120 000 km så regner jeg med det er en bensiner? 1.8/1.8t? og de er jo det 120 000 intervall på... er det ikke garanti om reima har rasa nå allerede?

Bensin 1,8 ja. Så reima skal holde 120 000 km? Da øyner jeg et lite lys i tunellen... :) Håper du har rett! Men de kan vel slå seg vrange uansett... får vite i morgen.

Noen som vet ca hvor mye man må ut med for å få tak i en pent brukt 1,8t motor til A4?

- 96 Audi A4

Lenke til kommentar
Del på andre sider