Gå til innhold

"How to" sparkle plast og stål, fjerne utapå-rust, sprøyte grunning og lakk

Ranger emnet


rallyeraider

Anbefalte innlegg

  • Svar 163
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

rustbehandling

hei.

 

vil dele noen gode råd jeg har fått ang rustbehandling på eldre biler, siden det er vanlig tema med mange meninger og synspunkter.

disse rådene har jeg fått delvis av egen erfaring, og av bekjente med laaang erfaring med dette. de jobber jo i bransjen, for å si det sånn.

 

har du rust i alle mulige friker og kroker og skal sandblåse, f.eks understell/gulv er måten følgende: sandblås godt, må da fjerne ev.t eksisterende understellssmasse først, da den blr varm og seig og jævlig.

nå dette er gjort, det som er sveist er ferdig, kan du begynne med en rustgrunn/syregrunn, da denne vil ta seg av ev.t rust som er igjen.

så kan du ha på 2K epoxygrunn, denne tar seg IKKE av gjenværende rust, så ikke juks her.

så kan du ha på lakk og tilslutt tectyl eller tilsvarende.

bortsett fra tectylen gjelder jo dette innvendig også!

 

da har du et bra beskyttende lag, og slipper å få rusta igjen.

 

er det rust i lag, f.eks mellom platebiter/sveiseskjøter, ha på et rustmiddel, f.eks ferromax corofix, (norsk og veldig bra), eller ta billigmåten, stikke i malebutikken og kjøpe fosforsyre, da det er dette som virker mot rust i alle disse produktene som selges. dette vil da trekke seg inn og binde opp rusta. her har jeg også et annet produkt som jeg skal teste nå før jul, så det skal jeg komme tilbake til.

 

i kanaler/hulrom, er det kun et tyntflytende produkt beregnet for sånt som vil gi en varig beskyttelse.

 

skal du fikse opp den gamle understellsmassen, fikk jeg også et bra tips. føst må du renspyle skikkelig, så kan du ha på ferromax rustkiller (kryper inn i sprekker, og nøytraliserer vann som ev.t er der). det fine med den er at den også myker opp den gamle tectylen, så den nye vil få et bra bitt.

den rustkilleren kan du også tynne ut tectylen med, iføge min mann. den vil da gjøre tectylen mer motstandsdyktig.

 

skal du sparkle på bilen, MÅ du ha en 2k grunning før du sparkler!

 

det var det jeg fikk ut av mine karer ved dette kaffemøte/produktsnakk, skal se om de har noe mer på lager neste gang de er innom. ev.t om det er noen spørsmål, så kan jeg sikkert ta det da også.

 

mvh eirik

biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88)

biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

rustgrunn/syregrunn, da denne vil ta seg av ev.t rust som er igjen.

 

er det rust i lag, f.eks mellom platebiter/sveiseskjøter, ha på et rustmiddel, f.eks ferromax corofix, (norsk og veldig bra)

 

skal du sparkle på bilen, MÅ du ha en 2k grunning før du sparkler!

 

 

mvh eirik

 

syregrunning fjerner ikke rust. hvorfor bruker ikke alle merkeværksteder som bruker millioner på og forske på produkter som skal beskytte mot rust.

det samme gjelder ferromax og corofix vis dette hadde fungert så ville jo alle biler vært uten rust.

 

og nei MÅ ikke grunne før sparkling ja noen bil merker krever grunning før sparkling og noen ikke. som yrkes oppretter så har jeg alderig grunnet før sparkling. og ser heller ingen grunn til det. ja vis bilen blir kjørt med og MYE vann kommer på sparkelen så kan det begynne og ruste under sparkelen vis det er slipt plate blank under men da har man gjort feil og man burde grunne så fortsom mulig over sparkelen.

 

og vis du mener at man MÅ grunne før sparkling så vil jeg gjerne vite hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, som sagt. forskjellige meninger.

 

dette var synspunktene til 2 karer med tilsammen 55 år i bransjen, og de jobber idag et bilpleie/lakksenter på hamar, så jeg tror de veit hva de snakker om.

 

jeg skal iallefall hellakkere en bil i vinter, som er forholdsvis rusten, så da får vi se om etpar år om hvordan ståa er!

biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88)

biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han fikk fortsatt ikke vite hvorfor da disse karene mener man skal grunne før sparkling? og var i hovedsak det han spurte om.

Jobber selv som biloppretter-lærling og her jeg jobber grunner vi aldri før sparkling,lærte heller ikke noe om det på vk1 bilskade når jeg gikk der.

 

Jeg lærte derimot og ha på noe som stopper rusten der hvor det har rustet. Rustbullet f.eks. så mattslipe, avfette også sparkle. Det lærte jeg både av VK1 Bilskade og der jeg jobbet i lærlingtiden.

 

Men der det ikke har rustet, bare nedpusset metall, der hadde heller ikke vi noe på før sparkling. :)

Nå - '92 VW Vento VR6

[x] - '90 Audi Coupe Quattro 20v

[x] - '90 VW Golf II GTi G60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grunnen var at sparkelen ikke er motstandsdyktig mot noe som helst, verken innenfra eller utenfra, så da isolerer du den bedre.

 

du må ha på noe der det har rustet/er rust, ellers ruster det jo like kjapt igjen.

jernoksyd, dvs rust, er jo en kjemisk reaksjon på metall, forårsaket av fukt, gjerne i kombinasjon med en "akselerator", dvs gjerne salt eller tilsvarende. fosforsyre, som er det stoffet som reagerer med rusta, finns da i rustbeskyttelsen. ev.t kan du kjøpe rein fosforsyre på malesjappa, og smøre på det. dette må du da kapsle inn med en 2k grunner/syreherdende/rustgrunn for at det ikke skal komme igjen rust , da en sparkel vil suge til seg både fukt og fanteri og da har du balubaen igjen. du kan gjerne snakke med min mann, bjørn, nr/mail finner du på http://www.billakk.no.

han har vært biloppretter på bertel o steen i 20 år, og har nå drevet hamar bilpleie i 15 år. den andre mannen er en som har drevet elverum bilskadesenter i 15 år, eget i 10 år, og nå gjør han lakkjobber for brumunddal autorep, som er store på bilskade og lakk, samt er omreisende selger for billakk og ditto produkter for hamar bilpleie.

de sier også at det er mye feil på hvordan folk jobber med og setter sammen produktene, samt at de ofte har diskusjoner med folk som de leverer til om dette.

 

og du må ikke under noen omstendighet slipe på rustmiddelet (den svarte ugjevne hinna), da vil du slipe igjennom og den mister virkningen, da den skal kapsle inn rusta.

 

jeg sier ikke at dette er fasit, men jeg tenker nå å prøve dette skikkelig på 2 biler jeg har, begge er 245, omtrent like mye rust, den ene skal jeg kun ta rustprodukt og lakk, den andre skal jeg ta hele baletten med sandblåsing og alt.

det kommer en prosjekttråd, så da kan vi følge med på hvordan ev.t tilbakefall på rustfronten utarter seg.

biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88)

biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her var det liv:peace:

er ikke nødvendig og grunne før sparkel med mindre det er på alu, vanlig polyestersparkel har ikke så god heftevne på ren alu.

men på rent stål er det ikke nødvedigt,du har lov og gjøre det vis du vil bruke tid på det.

Selv om dem har jobbet med dette i 50 år gjør dem ikke til verdensmestere og kan alt og vet altid hva som er best,

bare du bruker en god isolerenede grunning(thermo grunning/epoxy grunning) over skaden er du reddet, trenger ikke lage deg mer arbeid enn nødvenigt

vw golf rallye turbo.Solgt http://www.home.no/rallyeraider

Lakkering. send pm

95 escort cosworth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

står vel oppi her om at det ikke er fasit, men en interessant vinkling inn mot alle forståsegpåere her inne.

jeg skal iallefall prøve de to mest "anekjente" metodene, en på lettvint-måten og en på tungvindt-måten. så får vi se hvor lang tid det tar før rusta ev.t kjæm att.

biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88)

biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du! jeg har fjernet lyktespylerene mine, har du en How 2 To hvordan tette igjen hula? Jeg prøvde selv med glassfiber, men det spreker opp igjen der hullet er :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plastfanger eller glassfiber? Om det er plast bruker du "flytende" plast til å plaste igjen hullet..

Om det er glassfiberfanger kan du kjøpe reperasjonskitt. Dette inneholder glassfiberduk, polyester osv.. Så sparkler du med glassfibersparkel og finsparkel til slutt.

1973 Pontiac Firebird

2007 VW Passat 2.0 TDI

[X] 1961 VW Boble

[X]1983 VW Golf MK1 OldSchool

[X]1988 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plastfanger eller glassfiber? Om det er plast bruker du "flytende" plast til å plaste igjen hullet..

Om det er glassfiberfanger kan du kjøpe reperasjonskitt. Dette inneholder glassfiberduk, polyester osv.. Så sparkler du med glassfibersparkel og finsparkel til slutt.

 

Den er av plast. hvor får jeg tak i det jeg trenger da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår